خانه » قطعات سنگ شکن (اجزاء تشکیل دهنده سنگ شکن)

قطعات سنگ شکن (اجزاء تشکیل دهنده سنگ شکن)

قطعات سنگ شکن شامل چه قطعاتی می شود؟ در یک دستگاه سنگ شکن قطعات مختلفی مانند شانه فک ثابت، شانه فک متحرک، شافت لنگ فک، الکتروموتور، توگل فک گوه و غیره وجود دارند که تمامی این اجزا و قطعات سنگ شکن در کنار یک دیگر یک ساختار واحد را تشکیل می‌ دهند و در روند خردایش سنگ‌ ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

هر کدام از این قطعات وظیفه خاصی را در دستگاه سنگ شکن بر عهده دارند و در کنار یک دیگر ساختار واحد سنگ شکن را به وجود می‌ آورند که این ساختار در مراحل مختلف خردایش سنگ استفاده می‌ شود.

آشنایی با قطعات سنگ شکن

قطعات سنگ شکن متفاوت هستند، اما به طور کلی یک سنگ شکن شامل قطعاتی است که این قطعات با نصب شدن در کنار یک دیگر سنگ شکن را تشکیل می‌ دهند و به صورت یک مجموعه واحد جهت خردایش انواع سنگ‌ ها استفاده می‌ شوند. برخی از این قطعات رایج و معمول در انواع سنگ شکن‌ ها عبارتند از:

شانه فک ثابت

شانه فک ثابت به عنوان نوعی تکیه‌ گاه جهت خرد کردن سنگ‌ ها است و در واقع به صورت کاملاً صاف و ثابت بر روی سطح سنگ شکن قرار می‌ گیرد. در واقع شانه فک ثابت جزو قطعاتی بوده که بیش ترین تعداد برخورد با سنگ‌ های ورودی را دارد و همواره در معرض سایش قرار می‌ گیرد، به همین دلیل باید جنس آن از فولاد منگنز دار یا فولاد منگنز مولیبدن دار است.

شانه فک متحرک

این قطعه از سنگ شکن به صورت موج‌ دار است. وجود این موج‌ ها جهت اعمال کردن فشار نقش مهمی را ایفا می‌ کند‌. شانه فک متحرک همواره در مرض سایش بوده چون با سنگ‌ های ورودی برخورد زیادی دارد، بنابراین جنس آن باید از موادی مانند فولاد منگنزدار یا منگنز مولیبدن دار باشد.

شافت لنگ فک

سافت لنگ فک که به آن شفت لنگ فک نیز می‌ گویند که جهت انتقالات دادن حرکات چرخشی در دستگاه سنگ شکن استفاده می‌ شود.

فک بند

فک بند از ساییدگی بیش از حد دستگاه پیشگیری می‌ کند.

بغل بند

در صورتی که بغل بند برای این دستگاه تولید شود، از نوع فولاد ضد فرسایشی به عنوان قطعه یدکی با عمر طولانی خواهد بود.

یاتاقان فک

یاتاقان فک در مقایسه با دیگر قطعات سنگ شکن استهلاک کم تری دارد و در طولانی مدت نیاز به تعمیر، تعویض یا خرید مجدد پیدا می‌ کند.

الکتروموتور

الکتروموتور نیروی لازم در سنگ شکن را تامین می‌ کند. پولی و تسمه به شافت اتصال دارند و نیروی الکتروموتور توسط شانه فک متحرک به آن منتقل می‌ شود.

توگل فک

توگل فک از جنس فولاد است، نیروی محرک برای شان فک متحرک را تامین می‌ کند تا در نهایت این نیرو به سنگ انتقال داده شده و موجب خرد شدن آن شود.

گوه

گوه در بخش پایینی فضای بین شانه فک ثابت دستگاه قرار می‌ گیرد و جهت ماندگاری شانه‌ ها بسیار موثر است.

بلبرینگ

بلبرینگ قابلیت تحمل وزن حتی ۶ برابر خودش را دارد و می‌ تواند سبب کاهش استهلاک در دستگاه سنگ شکن شود.

پشت فک

پشت فک جهت ایجاد هماهنگی بین سنگ‌ های ورودی و خروجی در دستگاه سنگ شکن و هم چنین پیشگیری کردن از خروج سنگ‌ ها بیش از میزان ورود آن ها پیشگیری می‌ کند.

سخن پایانی

قطعات سنگ شکن وظایف مختلفی را بر عهده دارند و در کنار یک دیگر ساختار واحدی به نام سنگ شکن را به وجود می‌ آورند که جهت خرد و آسیاب کردن سنگ‌ های مختلف استفاده می‌ شوند. اما همان طور که سنگ شکن‌ ها متنوع هستند. قطعات تشکیل دهنده آن ها نیز با یک دیگر تفاوت دارد، اما چند نمونه از آن ها که معمولا در همه سنگ‌ شکن‌ ها وجود دارد و از جمله مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین این قطعات می‌ باشند را در این مقاله معرفی کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)