سنگ شکن چکشی چیست؟ قطعات و کاربرد آن در صنعت

Rate this post

سنگ شکن چکشی که به آن “HS” هم می‌گویند از جمله دستگاه‌های سنگ شکنی است که جهت خرد کردن سنگ‌های معدنی و کانی‌ها استفاده می‌شود. از این نوع سنگ شکن‌ها در ساخت مصالح ساختمانی و راه‌سازی و ساخت موزاییک استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی این سنگ شکن به همراه نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

سنگ شکن چکشی

گفتیم که سنگ شکن چکشی از سنگ شکن‌هایی است که جهت خرد کردن سنگ‌های معدنی و کانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ساخت بسیاری از موارد ساختمانی و موزاییک‌ها کاربرد دارد. این نوع سنگ شکن با سنگ شکن‌هایی مانند ماسه ساز تفاوت زیادی دارد، چون قابلیت تنظیم کردن خروجی آن بسیار دقیق است و موجب می‌ شود تا هنگام استفاده از آن سایز دانه‌ های ماسه مشخص شود.

به طور مثال اگر هدف از استفاده این نوع سنگ شکن تولید موزائیک باشد، می‌توان درجه دستگاه را به گونه‌ای تنظیم کرد که سایز ماسه‌های خروجی از آن دقیقاً مناسب جهت ساخت موزاییک در نظر گرفته شده باشد. با تنظیم کردن دستی این گونه سنگ شکن، می‌توان سایز خروجی آن را از ۳ میلی‌متر تا ۳ سانتی‌متر نیز تغییر داد.

سنگ شکن چکشی از نوع سنگ شکن‌های ثابت است که در بخش نخست خط تولید قرار می‌گیرد. پروسه خردایش و شکستن سنگ در این نوع از دستگاه‌ها با دوران چکش‌ها و همچنین چرخیدن آنها و در نهایت کوبیدن روتور بر روی سنگدان انجام می‌شود. به بیانی می‌توان گفت که مکانیزم این نوع از سنگ شکن‌ها به صورت ضربات مکرر و مداوم چکش و برخورد کردن ذرات با یکدیگر و با دیواره محفظه است. این سنگ شکن جهت خرد کردن آهک، گچ، نمک کریستال و دیگر سنگ‌های ساختمانی کاربرد دارد.

سنگ شکن چکشی

کاربرد سنگ شکن چکشی

سنگ شکن چکشی با استفاده از چکش‌ های دواری خردایش مواد را انجام می‌ دهد که دارای سرعت بالایی هستند. این نوع سنگ شکن‌ ها در تولید مواد نسوز، سیمان سازی، متالولوژی، ساخت و ساز، معادن شیمی و غیره کاربرد دارند. علاوه بر آن در تبدیل کردن آن ها به قطعات متوسط یا کوچک که این کار بیش تر جهت تولید کردن مواد اولیه برای ساختن سرباره خرد، موزاییک، سنگ آهک، سنگ گچ و غیره می باشد.

قاب دستگاه در این سنگ شکن به وسیله صفحات فولادی به یک دیگر جوش داده می‌ شود. در قاب نوعی فولاد منگنزی وجود دارد که می‌ توان در صورت اصطکاک و استهلاک آن را جایگزین کرد. با تغییر دادن میله سنگ شکن می‌ توان اندازه مواد خروجی در آن را تغییر داد، چون فاصله بین روتور و میله قابل تنظیم است.

قطعات سنگ شکن چکشی

سنگ شکن چکشی مانند انواع دیگر سنگ شکن‌ها از قطعات مختلفی ساخته شده و برخی از آنها جزء قطعات اصلی و مهم محسوب می‌شود. همینطور در کنار یکدیگر ساختار سنگ شکن را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این قطعات وظیفه خاصی را بر عهده داشته و هماهنگ با دیگر قطعات کار می‌کنند. این قطعات نیز عبارتند از:

  1. خشاب چکش
  2. شفت و روتور
  3. چکش سندان
  4. فنر چکش
  5. بلبرینگ
  6. پیچ و مهره
  7. خشاب سندان
  8. بغل بندها
  9. روپوش
  10. روتور
  11. ضربه گیر
  12. زیر بغل بند

جمع‌ بندی

سنگ شکن چکشی از قسمت‌ های مختلفی ساخته و این قطعات هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند. این دستگاه موجب خرد شدن سنگهای معدنی و کانی می‌شوند و بیشتر در تولید مواردی مانند موزاییک‌سازی از این نوع سنگ شکن استفاده می‌ شود. این سنگ شکن تفاوت زیادی با انواع دیگر سنگ شکن‌ ها از جمله راک اند راک دارد و معمولا در ابتدای خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد.