معرفی تجهیزات سنگ شکن (قطعات و لوازم یدکی)

5/5 - (1 امتیاز)

دستگاه‌ هایی که آن ها را به عنوان تجهیزات سنگ شکن می‌ شناسیم، جهت خرد و آسیاب کردن مواد اولیه استخراج شده از معادن مورد استفاده هستند و می‌ توانند این مواد اولیه را به ابعاد و اندازه‌ های دلخواه خرد کنند. بنابراین می‌ توان گفت سنگ شکن که در صنایع مختلف از جمله صنایع معدن نقش مهم و گسترده‌ ای دارد.

تجهیزات سنگ شکن

تجهیزات این دستگاه یا انواع ماشین آلات سنگ شکن به دستگاه‌ هایی گفته می‌ شود که جهت تهیه کردن سنگدانه مانند شن و ماسه در ابعاد و اندازه‌ های مختلف به ویژه جهت تهیه کردن سنگدانه بتن و غیره با درجه بندی‌ های متفاوت انجام می‌ شود. اندازه و ابعاد این نوع تجهیزات با یک دیگر متفاوت است و نحوه استفاده از هر کدام از آن ها به ابعاد و اندازه سنگ‌ های مورد نظر و هم چنین سختی آن ها دارد، چون ما جهت کارهای مختلف به سنگ‌ های با ابعاد و اندازه‌ های مختلف نیازمند هستیم.

تجهیزات و دستگاه‌ های سنگ شکن نیز در مراحل مختلفی کاربرد دارند، مثلاً برخی از این دستگاه‌ ها در مرحله نخست سنگ شکنی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، گاهی نیز در به صورت ثانویه یا ثالثیه نیاز به دستگاه‌ های سنگ شکن داریم که این موارد معمولاً در کارهایی مانند ساخت موزائیک رواج دارند، بنابراین برای انتخاب سنگ شکن باید به مرحله‌ ای که قرار است از آن استفاده کنیم، توجه داشته باشید.

انواع دستگاه‌ ها و تجهیزات سنگ شکن

انواع دستگاه‌ ها و تجهیزات سنگ شکن را به صورت زیر می‌ توان دسته‌ بندی کرد:

دستگاه‌ ها و تجهیزات سنگ شکن اولیه

  1. چکشی
  2. فکی
  3. دورانی

دستگاه‌ ها و تجهیزات ثانویه سنگ شکن

  1. غلطکی
  2. مخروطی
  3. آسیاب چکشی

دستگاه‌ ها و تجهیزات سنگ شکن در مرحله سوم

  1. آسیاب میله‌ ای
  2. غلطکی
  3. آسیاب گلوله‌ ای

تجهیزات و دستگاه‌ های سنگ شکن اولیه در نخستین مرحله خرد کردن سنگ‌ ها قرار دارند. این تجهیزات می‌ توانند انواع سنگ‌ ها را کوچک کنند، مانند سنگ شکن‌ هیدروکن و سنگ شکن‌ فکی. پس از آن که سنگ‌ ها کوچک شدند، در مرحله دوم وارد سنگ شکن‌ های ثانویه می‌ شوند‌. در این مرحله نیز سنگ‌ ها کوچک تر از مرحله اول خواهند شد. اگر اندازه سنگ‌ ها هم چنان بزرگ باشد، یک مرحله دیگر در خط تولید سنگ اضافه خواهد شد که معمولاً این خط در کارخانجات تولید شن و ماسه وجود دارد.

در سومین مرحله سنگ هایی که از مرحله ثانویه خارج شده‌ اند، به داخل ماسه سازها وارد می‌ شوند و وقتی قطعات ریز و بسیار کوچکی تبدیل می‌ شوند. در کنار این ماشین آلات، تجهیزات دیگری مانند فیدر، نوار نقاله و سرند، خشک کن، ماسه شور، ماسه ساز و غیره نیز وجود دارد که هر کدام از این تجهیزات کار خاصی را بر عهده دارد.

مثلاً نوار نقاله دستگاهی است که جهت جا به جا کردن محصولات و سنگ‌ های بزرگ کاربرد دارد که مواد بر روی تسمه‌ ها را از نقاطی به نقاط دیگر انتقال می‌ دهند. در خط تولید شن و ماسه برای استفاده کردن از دستگاه‌ های خشک‌ کن و ماسه شور سنگ‌ هایی که از سمت ماسه ساز خارج شده است را شستشو می‌ دهند. به این ترتیب غبار آن ها کاملاً گرفته شده و تمیز می‌ شوند.

این دستگاه‌ ها قادر هستند سنگ‌ های با ضریب شکست ۴ تا ۶ را بشکنند و به محصولات نهایی تبدیل کنند که کاملاً با یک دیگر یکسان هستند.

سخن پایانی

دستگاه‌ ها و تجهیزات سنگ شکن متنوع و مختلف هستند و برای شکستن سنگ‌ ها با ضریب شکست متفاوت مورد استفاده قرار می‌ گیرند. بنابراین در هنگام انتخاب و خرید تجهیزات این دستگاه ابتدا باید به نوع کار و محصول نهایی که قرار است طی سنگ شکنی به دست بیاید،توجه داشته باشیم.