ماسه ساز خرگوشی

4.7/5 - (12 امتیاز)

ماسه ساز خرگوشی

نوعی سنگ شکن چکشی با شفت عمودی میباشد.

بر روی شفت ماسه ساز خرگوشی روتوری قرار گرفته است که بر روی آن فضاهایی برای قرار گرفتن

چکش های ماسه ساز تعبیه شده.

سنگ ها بر اثر برخورد با این چکش ها و پرتاب به سمت بدنه داخلی خرد میشوند.                                                                                                                   

مشخصات ماسه ساز خرگوشی:

قدرت موتور : 75Hp | وزن : 4500Kg | ظرفیت اسمی : 25T/H

ظرفیت ورودی ماسه ساز خرگوشی حدود 20-15 تن در ساعت میباشد.

سایز سنگ ورودی : 20mm – 50mm

سایز خروجی : صفر تا 15mm

* 70% بار خروجی این دستگاه 0 تا 6 میلیمتر است.

ویژگی های ماسه ساز خرگوشی

  • تعویض قطعات در حداقل زمان

ماسه ساز خرگوشی دارای دو درب جانبی است و با بازکردن آنها، تمامی قطعات داخلی در دسترس است

و درنتیجه تعویض آنها به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

  • عملکرد بدون لرزش دستگاه با استفاده از ضربه گیرهای مخصوص
  • استقرار و نصب راحت دستگاه
  • چکش های خرگوشی ریخته شده از جنس منگنز و منگنز مولیبدن دار

سنگ شکن ماسه ساز خرگوشی چه کاربردی دارد؟

ماسه‌ساز خرگوشی به نوعی از سنگ‌شکن اطلاق می‌شود که به صورت چکشی و ضربه‌ای عمل می‌کند و به منظور خرد کردن سنگ‌هایی که از طریق سنگ‌شکن ثانویه تولید می‌شوند، کاربرد دارد. در این صورت سنگ مورد نظر برای مراحل بعدی پردازش خواهدشد. هنگامی که سنگ از سنگ‌شکن ثانویه خارج می‌شود، ماسه‌ساز خرگوشی آن را به دانه‌بندی 0-6 تبدیل خواهدکرد. سنگ‌های به کار رفته برای این سنگ‌شکن باید دارای ساختاری نرم باشند و هنگام ورود به سنگ‌‌شکن دارای ابعادی برابر با 40 میلی‌متر هستند. در هنگام پرتاب سنگ‌ها و برخورد آن با سندان، به دلیل سیستم چرخشی آن، سنگ‌ها با اشکال چندوجهی تولید می‌شوند.

سنگ شکن ماسه ساز خرگوشی با نام ماسه‌ساز شفت عمودی نیز شناخته‌می‌شود و در فرآیند تولید ماسه کاربرد بسیار زیادی دارد. ماسه‌های تولیدشده بعد از خروج از آن مکعبی شکل و یکدست هستند. در بسیاری از انواع ماسه‌ساز، امکان تولید محصول در تناژ بالا نیز وجود دارد. با توجه به کاربرد گسترده‌ شفت ماسه‌ساز خرگوشی در صنایع مختلف، این محصول توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود. به منظور تولید سنگ با ابعاد ریز، این دستگاه کارایی بسیار خوبی دارد. به گونه‌ای که می‌تواند در ساعت 20 تا 30 تن ظرفیت ورودی داشته‌باشد. برخورداری از شفت عمودی، عمل خردایش را برای دستگاه سنگ‌شکن آسان‌تر کرده‌است.


در اطراف روتور ماسه ساز خرگوشی چهار عدد چکش ماسه ساز قرار میگیرد.

شن و ماسه جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند که در دو نوع طبیعی و مصنوعی یافت می‌شوند. شن و ماسه مصنوعی توسط انواع سنگ‌شکن با خرد شدن سنگ‌های معدنی بزرگ و کاهش اندازه آن‌ها به دست می‌آیند. دستگاه سنگ‌شکن یا ماسه ساز خرگوشی یکی از انواع سنگ‌شکن‌های ثانویه است که در خطوط خردایش استفاده می‌شود. در این مقاله در مورد انواع ماسه‌ساز صحبت خواهیم کرد و به معرفی ماسه ساز خرگوشی به صورت مفصل خواهیم پرداخت. توصیه می‌کنیم به منظور اطلاعات بیش‌تر حتما ما را تا پایان مطلب همراه نمائید.

قیمت ماسه ساز خرگوشی

ماسه ساز خرگوشی نسبت به سایر دستگاه‌های تولید ماسه، از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. برای افرادی که تازه شروع به کار کرده‌اند و بودجه کمی برای راه‌اندازی دارند، این ماسه‌ساز، دستگاه مناسبی به شمار می‌رود. با توجه به قیمت مناسبی که این ماسه‌ساز دارد، خرید و فروش زیادی در بازار مصالح ساختمانی دارد. ((البته این سنگ‌شکن ظرفیت تولیدی پائینی دارد که ممکن است برای همه خبر خوبی نباشد.))

در بین دستگاه‌های ماسه‌ساز، مدل دوطرفه قابلیت ارتقاء و افزایش ظرفیت بیش‌تری دارد و در اندازه و ابعاد مختلفی طراحی و تولید می‌شود. اکثر این دستگاه‌ها از نوع شفت کلفت (T800) خرید و فروش می‌شود و نوع شافت نازک آن کم‌تر تولید می‌گردد. بنابراین در هنگام خرید و فروش این دستگاه، حتما به مدل و نوع شفت ماسه‌ساز توجه کنید. در ادامه در رابطه با انواع ماسه‌سازهایی که در معادن به کار می‌روند، توضیح خواهیم داد.

انواع دستگاه ماسه ساز

سنگ‌شکن‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به ویژگی‌هائی که دارند، در معادن از آن‌ها استفاده می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به ماسه‌ساز راک اند راک، ماسه‌ساز دوطرفه و ماسه ساز خرگوشی اشاره کرد که در سنگ‌شکن‌های ثانویه کاربرد دارند. این سنگ‌شکن‌ها، سنگ‌دانه‌های نسبتا کوچک را به سنگدانه با سایزهای ریز تبدیل می‌کنند که سایز ورودی تا 250 و سایز خروجی نهایتا 6 میلی‌متر است. البته به طور کلی به سه نوع کن کراشرها، ایمپکت کراشرها و سانتریوفیوژها دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به صورت مفصل در مورد انواع ماسه‌ساز صحبت خواهیم کرد.

ماسه ساز راک اند راک

یکی از انواع دستگاه ماسه‌ساز، راک اند راک نام دارد که نوعی ایمپکت کراشر است و خردایش در آن از برخورد سنگ‌دانه‌ها با یکدیگر انجام می‌شود. در این سنگ‌شکن سنگ‌دانه در فضای داخل دستگاه پرتاب می‌شود و در اثر برخورد سنگ‌دانه‌ها با یکدیگر، عمل خردایش انجام می‌گیرد.

به منظور پرتاب سنگ‌دانه‌ها روی روتور ماسه‌ساز راک اند راک، پره‌هایی با زوایای مختلف تعبیه شده است. وجود این پره‌ها باعث می‌شود که سنگ‌دانه‌ها قبل از برخورد به دیواره با یکدیگر برخورد کنند. در این دستگاه، هیچ زره یا لاینری وجود ندارد و بار موجود در دستگاه باعث می‌شود که بر روی دیواره، غشایی درست شود و این باعث محافظت از جداره می‌گردد. از مزایای ماسه ساز راک اند راک می‌توان به پائین بودن استهلاک و کیفیت بالای خروجی مواد اشاره کرد که باعث محبوبیت آن در بین مصرف‌کنندگان شده است.

ماسه ساز دوطرفه

این ماسه‌ساز نیز از جمله دستگاه‌های سنگ‌شکن در مرحله دوم خردایش بوده که به ماسه‌ساز مثلثی یا پاکتی نیز معروف است. امروزه این دستگاه با قیمت‌های مختلفی خرید و فروش می‌شود و روتور در آن از چکش، خشاب و روپوش تشکیل می‌شود. این دستگاه شباهت بسیاری به سنگ‌شکن ضربه‌ای کوبیت دارد و فاصله بین روتور و سندان‌ها در آن بسیار کم است.

ماسه ساز دوطرفه نیز همانند ماسه ساز خرگوشی از عملکرد با سرعت بالایی برخوردار است. این دستگاه با سرعت نزدیک به 15 دور بر ثانیه دوران می‌کند. مواد پس از ورود به این دستگاه، پس از برخورد با روتور و چکش، به سندان برخورد می‌کنند و عملیات خردایش سنگ‌دانه‌ها و ریز شدن انجام می‌شود. ماسه ساز دوطرفه دارای دو نوع 4 چکش و 6 چکش است و عموما برای بهبود فرآیند دانه‌بندی در معادن استفاده می‌شود.

مشخصات ماسه ساز خرگوشی

ماسه ساز خرگوشی یک سنگ‌شکن چکشی با شفت عمودی است که بر روی شفت روتوری قرار دارد. بر روی روتور فضاهایی وجود دارد که به منظور قرار گرفتن چکش‌های ماسه‌ساز تعبیه شده اند. سنگ‌ها پس از برخورد با چکش‌ها و پرتاب به سمت داخل دستگاه، خرد می‌شوند. ظرفیت ورودی این دستگاه تقریبا 25 تا 30 تن است که سنگ‌های 20 تا 25 میلی‌متر را دریافت می‌کند. 70 درصد بار خروجی این ماسه‌ساز 0 تا 6 میلی‌متر است و قدرت موتور 75 hp را دارد. همچنین این دستگاه با وزن 410 کیلوگرمی، ظرفیت اسمی 25 t/h را داراست.

ظاهر چکش این دستگاه مانند خرگوش است و به همین دلیل به آن ماسه ساز خرگوشی می‌گویند. چکش این ماسه ساز مانند خرگوشی است که دست و پای خود را جمع کرده و در گوشه‌ای نشسته است. سنگ‌شکن خرگوشی به دلیل ظرفیت تولید پائینی که نسبت به سایر دستگاه‌های سنگ‌شکن دارد، به منظور خرد کردن سنگ‌های شکننده‌تر و کانی‌های نرم مانند آهک، کوارتز، گرانیت و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه اغلب در تاسیسات شن و ماسه استفاده می‌شود و شکل و مدل سنگ‌دانه‌ها و ماسه‌های خروجی به دست آمده به صورت چندوجهی، تیز و شکسته خواهد بود.

قطعات ماسه ساز خرگوشی

از جمله بخش‌ها و قطعات ماسه ساز خرگوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بدنه دستگاه.
  • شوت‌های خروجی و میانی و ورودی.
  • پین چکش و صفحات بغل بند.
  • بلبرینگ.
  • یاتاقان محفظه بلبرینگ.
  • الکتروموتور.
  • پیچ و مهره مربوطه.
  • صفحه روتور.
  • پولی و گیردهنده پولی به شافت.
  • دریچه بازدید.
  • چکش و سندان‌های دستگاه.

در صورت سوال در مورد تعمیر و تعویض قطعات دستگاه ماسه ساز خرگوشی می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

چکش ماسه ساز خرگوشی

با توجه به اینکه چکش ماسه ساز خرگوشی نقاط با ضخامت کمی دارد و این نقاط ممکن است باعث شکست شوند، از جنس نایهارد تولید نمی‌شود. انواع چکش ماسه ساز خرگوشی در سه مدل فولاد منگنزی، فولاد منگنزی مولیبدن‌دار و به صورت سفارشی با جنس فولاد منگنزی مولیبدن‌دار ویژه تولید می‌شوند. در ادامه به بررسی این دستگاه‌های ماسه‌ساز می‌پردازیم :

چکش ماسه ساز خرگوشی منگنزی

همانطور که از اسمش پیداست، این نوع سنگ‌شکن از نوع فولاد منگنزی است که سایش در فولاد منگنزی پائین خواهد بود. این چکش ماسه‌ساز برای معادن کوهی مناسب بوده که درصد سیلیس در آن پائین است. همچنین این دستگاه ارزان‌ترین نوع از انواع چکش ماسه ساز خرگوشی محسوب می‌شود و استفاده از آن بسیار معمول است.

چکش ماسه ساز خرگوشی منگنزی مولیبدن دار

این دستگاه از جنس فولاد منگنزی ساخته می‌شود و تفاوت آن با نوع قبلی این است که 0/3 درصد از وزن آن را مولیبدن تشکیل می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود که سایش در دستگاه به صورت چشمگیری کاهش یابد. این مزیت باعث شده که چکش ماسه‌ساز مورد نظر برای معادن با سیلیس و سختی بالا بسیار مناسب باشد. همچنین برای معادن رودخانه‌ای که آب زیادی دارند، مناسب خواهد بود.

چکش ماسه ساز خرگوشی منگنزی مولیبدن دار ویژه

همانطور که مشخص است، این دستگاه به صورت سفارشی و برای کاربردهای خاص مانند معادن سنگ آهن ساخته می‌شود و قیمت بالاتری نسبت به سایر چکش‌های ماسه‌ساز دارد. آنالیز این دستگاه نشان می‌دهد که مولیبدن در این نوع چکش ماسه‌ساز به مقدار 0/5 تا 0/7 وجود دارد. این امر باعث شده که میزان سایش چکش به حداقل ممکن برسد.

از چکش ماسه ساز خرگوشی منگنزی مولیبدن دار ویژه برای خرد کردن سنگ استفاده می‌شود و قدرت بالایی در برابر سایش دارد. در ساخت این محصول از فولاد و آهن استفاده شده و با وجود فلز مولیبدن، مقاومت این چکش ماسه‌ساز در برابر سایش افزایش پیدا کرده است. این امر باعث شده که قیمت این دستگاه نسبت به سایر چکش‌های ماسه ساز خرگوشی بیش‌تر باشد.

نحوه کار ماسه ساز

سنگ‌های بزرگ پس از اینکه توسط سنگ‌شکن‌ها در مرحله اولیه به سنگ‌های کوچک‌تر تبدیل شدند، در مرحله ثانویه باید وارد ماسه‌سازها شوند. این دستگاه‌ها مواد ورودی را به سنگ‌های با سایز کوچک‌تر تبدیل می‌کنند. در صورتی می‌خواهید اطلاعات بیش‌تری در مورد نحوه کار انواع ماسه‌ساز بدانید، توصیه می‌کنیم با کاشناسان ما ارتباط برقرار نمائید. اصول کاری ماسه ساز خرگوشی نیز به این صورت است که از 4 چکش ماسه‌ساز تشکیل شده است که فرآیند خردایش را انجام می‌دهند.

مزایای ماسه ساز خرگوشی

از جمله مزایا و ویژگی‌های خاص دستگاه ماسه ساز خرگوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این دستگاه قابلیت تولید محصول در تناژ پائینی را دارد ولی بازدهی بالائی را داراست.
  • در ماسه ساز خرگوشی درهایی تعبیه شده‌اند که کمک می‌کنند دسترسی به روتور و سایر اجزا برای تعمیرات راحت‌تر انجام شود.
  • ماسه نهایی در این دستگاه به صورت یکدست و مکعبی شکل تولید می‌شود.
  • به دلیل طراحی منحصر به فرد این دستگاه ماسه‌ساز، هم سنگ‌ها به بهترین نحو خرد می‌شوند و هم محافظت از قاب و روتور صورت می‌گیرد.
  • شافت و محور مقاوم با سیستم برزه‌گیر بدنه.
  • دارای لاینرهای چندوجهی مشابه.
  • قیف خروجی ضدسایش.
  • چکش‌های ساخته شده از فولاد منگنزدار و ضدفرسایش.
  • وجود سه درب جانبی که سرویس و نگهداری دستگاه را راحت‌تر می‌کند.

حفظ و نگهداری ماسه ساز خرگوشی

همانطور که مشاهده کردید، یک از ویژگی‌های مهم ماسه ساز خرگوشی نصب و تعویض آسان قطعات آن است که در حداقل زمان قابل انجام خواهد بود و باعث افزایش کارایی دستگاه نیز می‌شود. با تعویض قطعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن، باعث اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان می‌شود و در صورت نیاز به تعویض، سریع انجام می‌گردد. بنابراین با انجام فرآیند در زمان کوتاهی، این ماسه‌ساز می‌تواند در حداقل زمان ممکن به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

برای حفظ و نگهداری آسان و همچنین تعویض راحت قطعات ماسه ساز خرگوشی دو یا سه درب جانبی در نظر گرفته شده است. با باز کردن این درب‌ها، به راحتی به تمام اجزای داخلی سنگ‌شکن دسترسی خواهید داشت. دسترسی راحت به قطعات ماشین، امکان تعویض راحت آن‌ها را فراهم می‌کند. مقاومت در برابر سایش و امکان تعویض و وارسی قطعات داخلی در دستگاه باعث شده که برای استفاده مصرف‌کنندگان بسیار مقرون به صرفه باشد. همچنین نصب شاسی در ماسه ساز خرگوشی به گونه‌ای است که استفاده از آن در سه جهت برای مصرف‌کننده مهیا خواهد بود.

عوامل ایجاد لرزش در ماسه ساز خرگوشی

دلایل متعددی ممکن است باعث ایجاد لرزش در ماسه ساز خرگوشی شوند که در این بخش به برخی از مهم‌ترین آن می‌پردازیم :

  • بالا و پائین بودن وزن چکش ها

میزان نبودن وزن چکش روتور ماسه‌ساز یکی از دلایل اصلی لرزش دستگاه ماسه‌ساز است. بنابراین وزن چکش‌ها باید یکسان باشد و در صورت اختلاف وزن، شاهد سنگین شدن قسمتی از روتور خواهیم شد که در این صورت لنگ کار می‌کند. این نشان می‌دهد که در هنگام تعویض و خرید مجدد چکش‌های ماسه‌ساز خرگوشی، باید وزن یکسان آن‌ها در نظر گرفته شود.

  • پیچ و مهره ای نبودن ماسه ساز به شاسی

به صورت کلی شاسی ماسه ساز دوطرفه باید به پایه‌های دستگاه، پیچ و مهره شود. از دلایل دیگر لرزش کلی ماسه ساز خرگوشی می‌توان به جوشی بودن بدنه به شاسی اشاره کرد. در این حالت، دستگاه پس از مدتی کار کردن دچار ترک برداشتن در قسمت تجهیز جوش‌ها می‌شود و جوش‌ها می‌شکنند. این مسئله باعث می‌شود که دستگاه تکان بخورد و لرزش بسیاری در ماسه‌ساز به وجود بیاید. بنابراین هنگام خرید حتما به پیچ و مهره‌ای بودن دستگاه توجه کنید.

  • استفاده از ضربه گیر نامرغوب

یکی از دلایل مهم لرزش روتور در دستگاه ماسه ساز خرگوشی استفاده از ضربه‌گیر لاستیکی نامرغوب است. در هنگام استفاده از آن پس از مدتی، ضربه‌گیرها ترک برداشته و از بین می‌روند. توصیه می‌شود در هنگام خرید علاوه بر توجه به قیمت سنگ‌شکن، به ضربه‌گیرها هم توجه کنید.

  • سنتر نبودن شافت

سنتر نبودن شافت دستگاه ماسه‌ساز و میزان نبودن زاویه شافت، از جمله مهم‌ترین دلایل لرزش دستگاه است. با قفل نشدن شافت با روتور و خلاصی داشتن آن، روتور شل می‌شود و لرزش در دستگاه ایجاد می‌گردد.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، در روند تهیه شن و ماسه، انواع دستگاه‌های مختلف وجود دارد که در مراحل مختلفی استفاده می‌شوند. در مرحله ثانویه سه دستگاه ماسه‌ساز استفاده می‌شود که ماسه‌ساز راک اند راک، ماسه ساز خرگوشی و ماسه‌ساز دوطرفه نام دارند. در این بین سنگ‌شکن خرگوشی ظاهری شبیه به خرگوش دارد و با توجه به  ساختاری که دارد، به بهترین شکل، تولید ماسه را انجام می‌دهد. از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به لاینرهای چندوجهی مشابه و وجود سه درب جانبی آن اشاره کرد. در صورتی که در رابطه با ماسه ساز خرگوشی سوالی داشتید، می‌توانید با مجموعه ما ارتباط برقرار کنید و از راهنمائی‌های کارشناسان ما استفاده نمائید.