قطعات و لوازم یدکی سنگ شکن فکی

4/5 - (6 امتیاز)

سنگ شکن فکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ انواع قطعات و لوازم یدکی سنگ شکن فکی کدامند؟ سنگ شکن فکی نیز مانند انواع دیگر سنگ شکن‌ ها از قطعات و لوازم یدکی مختلفی ساخته شده است که در کنار یک دیگر ساختار واحد سنگ شکن فکی را به وجود می‌ آورند. از جمله این قطعات و لوازم می‌ توان به شانه فک ثابت، شانه فک متحرک، ناودانی بلند، ناودانی کوتاه و غیره اشاره کرد.

آشنایی با قطعات و لوازم یدکی سنگ شکن فکی

سنگ شکن فکی نوعی دستگاه است که با استفاده کردن از مکانیزم خوردایش فشاری می تواند سنگ‌ های بسیار سخت را خرد کند. بر اثر برخورد کردن فک‌ های دستگاه با سنگ‌ های سخت و بزرگ و به علت کارکرد دائمی این دستگاه قطعات و لوازم یدکی آن مدام در معرض فرسودگی قرار دارند. برای مشاهده قطعات می‌توانید به صفحه ویدیو لوازم یدکی سنگ شکن فکی مراجعه نمائید.

به همین دلیل نیاز است که به صورت دوره‌ ای تعمیر یا تعویض شوند. از جمله قطعات و لوازم یدکی سنگ شکن فکی می توان موارد زیر را نام برد:

  • فک بند

فک بند قطعه چدنی است که اتصال شانه فک ثابت به بدنه و شانه فک متحرک به توگل را انجام می‌ دهد و حرکت آن ها را کنترل کرده و مانع از فرسایش بیش از حد دستگاه خواهد شد.

  • شانه فک ثابت

این قسمت در دستگاه بر روی سطحی قرار می‌ گیرد که ثابت و بدون تحرک است و چون در معرض فرسایش است از جنس فولاد منگنز مولیبدن دار و فولاد منگنزدار ساخته می‌ شود.

  • شانه فک متحرک

این قطعه همواره در معرض فرسایش است و جهت افزایش مقاومت از جنس فولاد منگنز مولیبدن‌ دار و یا فولاد منگنزدار ساخته می‌ شود.

  • پشت فک

پشت فک به قطعه‌ ای می‌ گویند که در قسمت پشت شانه‌ ها قرار دارد و از جنس آهن است.

  • توگل فک

توگل انتقال دهنده نیروی محرکه به قسمت شانه فک متحرک است.

بررسی انواع قطعات و لوازم یدکی سنگ شکن فکی و کاربرد آنها + معرفی 16 قطعه اصلی و فرعی سنگ شکن فکی و آشنایی مختصر با هر جزء این سنگ شکن
توگل فک
  • یاتاقان فک

این قسمت وظیفه حفاظت کردن از فک بندها و شانه فک‌ ها را دارند.

  • ناودانی فک

ناودانی فک به صورت بزرگ و کوچک در دستگاه به کار برده می‌ شود.

  • الکتروموتور

الکتروموتور تامین نیرو محرکه را برای حرکت کردن فک‌ ها و خرد کردن سنگ‌ ها بر عهده دارد. هر چقدر قدرت الکتروموتور بیش تر باشد، سنگ شکن بهتر و بیش تر کار می‌ کند، نیروی وارد شده به سنگ افزایش پیدا کرده و خردایش آن راحت‌ تر خواهد بود.

  • شفت لنگ فک

شفت از جنس فولاد است و با انجام حرکت دورانی موجب حرکت پولی‌ ها می‌ شود.

  • بغل بند

بغل بند از جنس فولاد یا چدن ضد سایش می‌ باشد و افزایش سرعت خردایش سنگ‌ ها و هم چنین حفاظت از بدنه را بر عهده دارد.

  • بلبرینگ

بلبرینگ موجب حرکت پولی می‌ شود و از فرسایش و ساییدگی قطعات جلوگیری می‌ کند. علاوه بر آن که این قطعه قابلیت تحمل کردن وزنی ۶ برابر خودش را دارد، حتی می‌ تواند فشار بالایی که جهت خردایش بین شانه‌ ها وجود دارد را تحمل کند.

  • درپوش‌ ها و قطعات شافت

این قسمت‌ ها از پرت شدن سنگریزه‌ها و خرده سنگ‌ ها به بیرون از دستگاه پیشگیری کرده و هم چنین جهت کنترل کردن اندازه سنگ‌ های ورودی و خروجی به کار می‌ روند.

قطعاتی که ذکر کردیم، جزو قطعات و لوازم یدکی اصلی در سنگ شکن فکی محسوب می‌ شوند. این نوع دستگاه‌ ها قطعات یدکی دیگری نیز دارند که وجود آن ها جهت کارکرد درست و صحیح دستگاه ضروری است. این قطعات عبارتند از:

  1. قطعات فک‌ ها
  2. قطعات و اجزای انتقال دهنده قدرت
  3. اجزای دستگاه مولد قدرت
  4. قطعات بدنه
  5. قطعات یدکی در بخش تنظیم کردن دانه‌ بندی

جمع‌ بندی

در این مقاله قطعات و لوازم یدکی سنگ شکن فکی را معرفی کردیم. این سنگ شکن نیز مانند انواع دیگر سنگ شکن‌ ها از قطعات و لوازم یدکی مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها با ساختار خاص خودشان دارای عملکرد خاصی هستند و در نهایت در کنار یک دیگر موجب عملکرد درست دستگاه و خردایش سنگ‌ ها خواهند شد.