مشخصات سنگ شکن هیدروکن و اجزاء تشکیل دهنده آن

Rate this post

سنگ شکن هیدروکن که به آن “سنگ شکن مخروطی” هم می‌ گویند یکی از سنگ شکن‌ های بسیار پیشرفته با راندمان بالا است که جهت کار از سیستم هیدرولیکی استفاده می‌ کند. این سنگ شکن می‌ تواند سنگ‌ های ورودی را به قطعات کوچک تر تبدیل کرده و از آن بیش تر در مرحله ثانویه خردایش استفاده می‌ کنند. چون در مرحله ثانویه نیاز به خردایش بیش تر سنگ است و سنگ شکن هیدروکن یک گزینه مناسب برای این مرحله است.

سنگ شکن هیدروکن

گفتیم که سنگ شکن هیدروکن از جمله سنگ شکن‌ های پیشرفته و حرفه‌ ای است که دارای راندمان بالا است. این سنگ شکن که به آن سنگ شکن مخروطی هم می‌ گویند، با استفاده از سیستم هیدرولیکی کار می‌ کند و می‌ تواند سنگ‌ های ورودی را تبدیل به قطعات کوچک کند. از سنگ شکن هیدروکن به عنوان سنگ شکن ثانویه جهت خردایش سنگ استفاده می‌ کنند.

این نوع سنگ شکن با توجه به سایز دهانه ورودی و هم چنین قطر مرکز یا سنتز در مدل‌ های مختلفی تولید شده است. انواع سنگ شکن مخروطی را به چند نوع متفاوت می‌ توان تقسیم کرد که این دسته‌ بندی بر اساس ابعاد و نوع آن ها و انواع مختلف سنگ‌ ها می‌ باشد و عبارتند از:

سنگ شکن هیدروکن ریز شکن

هیدروکن ریز شکن با ابعاد ۲ در ۳۶ از انواع هیدروکن‌ هایی است که اندازه دهانه ورودی برابر با ۲ و قطر سنتر برابر با ۳۶ دارد‌. این دستگاه می‌ تواند سنگ ریزه‌ ها را کوچک تر کرده و ظرفیت تولید ۵۰ تن در ساعت را دارد. به دلیل کاربرد بالای هیدروکن ریز شکن برای تولید کردن ماسه به آن ماسه ساز هیدروکن هم می‌ گویند.

سنگ شکن هیدروکن متوسط شکن

این نوع از سنگ شکن‌ ها در ابعاد ۴ در ۳۶ و ۵ در ۳۶ هستند که دهانه‌ ای با سایز متوسط دارند و می‌ توانند سنگ‌ های متوسط را بشکنند. ظرفیت آن ها نیز ۶۵ تن در ساعت است.

هیدروکن سوپریور یا ژیراتوری

این نوع سنگ شکن دهانه ورودی بزرگی دارد، بنابراین می‌ توان جهت شکستن سنگ‌ های درشت با تناژ بالا از آن استفاده کرد. ظرفیت آن نیز ۱۵۰۰ تن در ساعت می‌ باشد. از این نوع سنگ شکن‌ ها معمولاً در مرحله اول خردایش استفاده می‌ کنند و ابعاد آن به صورت ۹ در ۳۶، ۱۱ در ۳۶ و ۱۳ در ۳۶ می‌ باشد. سنگ شکن چرخشی یا ژیراتوری برخلاف دیگر هیدروکن‌ ها دارای دو مخروط ناقص است که راس هر دو طرف داخلی و خارجی آن به صورت بالا و پایین در دو طرف معکوس قرار دارند و عمل خردایش در آن ها با استفاده از حرکت‌ های دورانی خارج از محور مرکزی یا ژیراتوری انجام می شود.

انواع سنگ شکن‌ های ژیراتوری عبارتند از:

  • سنگ شکن‌ های سوپریور محور متکی
  • سنگ شکن‌ های سوپریور محور معلق
  • سنگ شکن‌ های سوپریور محور ثابت

سنگ شکن مخروطی فنری

این نوع سنگ شکن دارای فنری است که تعدادی فنر در داخل آن جهت تنظیم کردن فاصله در بین دیوارهای ثابت و متحرک وجود دارد، بنابراین با پر شدن شکاف‌ ها سنگ‌ هایی که بین دو دیواره وجود دارند، کاملاً خرد می‌ شوند.

اجزای سنگ شکن هیدروکن نیز که معمولاً در انواع مختلف سنگ شکن هیدروکن وجود دارند و جزو قطعات اصلی آن محسوب می‌ شوند، عبارتند از:

  1. تاپشل
  2. شفت اصلی
  3. تانکیو
  4. منتل
  5. هد سنتر
  6. دنده پینیون
  7. داس کالر
  8. پیستون هیدرولیکی
  9. دنده کرانویل
  10. مخزن روغن
  11. باتمشیل
  12. آکومولاتور
  13. غلاف شفت

سخن پایانی

سنگ شکن‌ هیدروکن انواع مختلفی دارد که چند نمونه از آن ها را توضیح دادیم. این سنگ شکن‌ ها به علت کاربردهای مختلف با تنوع بالایی تولید شده اند و در مراحل مختلف خردایش مورد استفاده قرار می‌ گیرند. اما عمده مصرف سنگ شکن هیدروکن در مرحله ثانویه است که نیاز به خوردایش بیش تر سنگ است.