خانه » یاتاقان بلبرینگ چیست؟ تفاوت بلبرینگ و یاتاقان در چیست؟

یاتاقان بلبرینگ چیست؟ تفاوت بلبرینگ و یاتاقان در چیست؟

یاتاقان بلبرینگ چیست؟ تفاوت بلبرینگ و یاتاقان در چیست؟ یاتاقان‌ها قطعات دواری می‌ باشند که دو بخش به نام بلبرینگ و محفظه چدنی در ساختار خود دارند. بلبرینگ را معمولاً با عنوان هوزینگ می‌شناسیم. محفظه چدنی به صورت اشکال مختلف می‌باشد، اما بلبرینگ یک قطعه کاملاً ساده است که از یک سری ساچمه‌های گرد ایجاد شده است. یاتاقان‌ها بسته به نوع کاربردشان در اشکال مختلفی تولید می‌شوند. در این موارد مقاله یاتاقان بلبرینگ، ویژگی‌ها و مشخصات آن را بررسی می‌ کنیم.

اگر مایل به آشنایی با سنگ شکن و قطعات آن هستید می توانید به صفحه قطعات سنگ شکن مراجعه نمائید.

آشنایی با یاتاقان بلبرینگ

در واقع عنوان یاتاقان بلبرینگ یک اصطلاح غیرعلمی می باشد که در بین مصرف کنندگان رواج پیدا کرده است. یاتاقان‌ها قطعات دواری می‌باشند که دو بخش متفاوت یعنی بلبرینگ و محفظه چدنی در ساختار خود دارند. بلبرینگ را معمولاً با عنوان هوزینگ می‌شناسیم و محفظه چدنی در اشکال و انواع مختلفی می باشد، اما بلبرینگ یک قطعه بسیار ساده است که از ساچمه‌های گرد ایجاد شده است. یاتاقان‌ها بسته به کاربردشان در اشکال یاتاقان ۲ پیچ یاتاقان ۴ پیچ و غیره طراحی و تولید می‌شوند، اما بلبرینگ هااز لحاظ شکل ظاهر شباهت‌ های به یکدیگر دارند و در ساختار خودشان بسته به اینکه یکی از چهار نوع تماس زاویه‌ ای، شیار عمیق، کف گرد و یا خود تنظیم باشند، ممکن است از دو ردیف یا یک ردیف ساچمه گرد ساخته شده باشد.

در واقع منظور از یاتاقان بلبرینگ همان یاتاقان لغزشی می باشد و علت نام گذاری آن به قطعات سازنده آن برمی‌گردد، چون یاتاقان‌ها دو بخش محفظه چدنی و بلبرینگ دارند و برخی از آنها را به عنوان بلبرینگ یاتاقان می‌ شناسند.

معمولا برای کاهش یافتن آسیب وارده شده به قطعات متحرک در هنگام کار کردن و همچنین پیشگیری از هدر رفت انرژی یاتاقان‌ها به عنوان تکیه‌گاه‌ هایی عمل می‌کنند. یک نوع آنها یاتاقان لغزشی است که ساختار ساده‌ای در میان انواع یاتاقان‌ها دارد و شامل دو حلقه داخل هم می‌باشد. یکی از این حلقه‌ها متحرک و دیگری به تکیه‌گاه متصل می‌شود. برای آن که اصطکاک میان این دو حلقه کاهش پیدا کند، یک لایه نازک روان ساز نیز به کار می‌رود که به این لایه فیلم نازک روان ساز نیز می‌ گویند که با کاهش دادن میزان استحکاک با جذب کردن گرمای بین قطعات موجب خنک کاری می‌ شود.

جهت آشنایی با فعالیت های شرکت می توانید به صفحه شرکت سنگ شکن مراجعه نمائید.

مزایا و معایب یاتاقان لغزشی

مانند هر نوع ابزار دیگری یاتاقان لغزشی نیز مزایا و معایبی ممکن است داشته باشد. یکی از مزایای مهم آن عدم ایجاد سر و صدای بالا می‌باشد. در این نوع اتصالات شما هیچ گونه صدای اضافه‌ ای را نمی‌ شنوید. ویژگی دیگر آن قابلیت تحمل کردن بار بیشتر در مقایسه با بلبرینگ‌ ها است، چون این یاتاقان‌ها به علت ساختار خاصی که دارند توانایی استفاده در داخل آب را نیز دارند. استفاده کردن از آنها برای شفت‌های با قطر بزرگ نیز مقرون به صرفه است.

به علت همین ویژگی‌ هاست که از این نوع یاتاقان‌ ها در موتور خودروها استفاده می‌شود. بخش های یاتاقان‌های لغزشی به راحتی قابل جدا شدن می‌باشد و امکان تعمیر مجدد را دارند. اما از طرفی جهت کاهش دادن اصطکاک همواره به روان سازها نیاز دارند، چون علاوه بر کاهش دادن اصطکاک، روان ساز باید بتواند دمای قطعه را نیز کاهش دهد، در غیر این صورت یاتاقان آسیب جدی خواهد دید.

از طرف دیگر همواره فشار زیادی بر روی یاتاقان‌ ها اعمال می‌ شود، امکان نشتی روغن از آن وجود دارد و چون گرمای قطعات را به خود جذب می‌ کنند، برای برگرداندن دما به حالت اولیه خودش باید بتواند آن را به خوبی خنک کند. اما به طور کلی یاتاقان‌ ها ابزارهای ساده و پرکاربرد هستند که در صنایع مختلف مانند خودروسازی مورد استفاده گسترده قرار می‌ گیرند.

می توانید برای مطالعه قطعات و لوازم یدکی سنگ شکن فکی به صفحه لینک شده مراجعه نمائید.

جمع‌ بندی

در این مقاله یاتاقان بلبرینگ را بررسی کردیم. یاتاقان بلبرینگ یک اصطلاح کلی است که به یاتاقان‌ ها اطلاق می‌ شود، اما در اصل یاتاقان و بلبرینگ تفاوت‌ هایی با یکدیگر دارند و نمی‌ توان آن ها را به جای یکدیگر استفاده کرد. در واقع می‌ توان گفت هر کدام دارای کارکردهای جداگانه‌ ای هستند. برای اطلاعات بیش تر در خصوص یاتاقان بلبرینگ، مزایا و معایب استفاده از یاتاقان، تفاوت آن با بلبرینگ و غیره به سایت https://piece-co.com مراجعه کنید.

Rate this post