خانه » کارگاه ماسه شوئی چیست؟

کارگاه ماسه شوئی چیست؟

کارگاه ماسه شوئی

کارگاه ماسه‌شوئی

کارگاه ماسه شوئی:  مجموعه‌ای از تجهیزات از قبیل فیدر، سرند، ماسه‌شور و سیستم نوارنقاله طبق چینش‌های مشخصی، متناسب با سختی و رطوبت و میزان سیلیس سنگ ورودی به خط و میزان تولید ماهانه در یک خط تولید قرار میگیرند، sand making plant یا کارگاه ماسه‌شوئی نامیده می‌شوند.


شرکت صنایع پارس با بهره‌مندی از افرادی با بیش از ۲۰ سال سابقه در کار سنگ‌شکن و  ماسه‌شوئی، مجهز به کارگاه و تجهیزات کامل، خدمات ساخت و تعمیرات تمامی ماشین آلات و تجهیزات، تامین قطعات یدکی و مصرفی از قبیل چکش سنگ شکن‌ها، بغل بندها، توری سرند و تسمه نقاله، همچنین مشاوره در زمینه بهینه‌سازی خطوط شن و ماسه توسط مهندسین با سابقه در این صنعت را برای کارگاه های ماسه‌شوئی و سنگ‌شکن در تمام ایران انجام می‌دهد.

ساختار واحد ماسه‌شوئی

در ابتدای این خط ماسه‌شوئی، سیلوی اولیه جهت تغذیه خط خردایش ساخته می‌شود تا ورود مستقیم خوراک اولیه توسط بولدوزر به داخل ورودی دستگاه فیدر را ممکن سازد. در مرحله بعد دستگاه تغذیه کننده (به نام فیدر) قرار می‌گیرد. انتخاب نوع فیدر مستقیما به نوع خوراک اولیه معدن و اندازه سنگ ورودی ارتباط دارد. از انواع  فیدر می‌توان به فیدر ویبره‌ای و فیدر گریزلی اشاره کرد.

فیدر گریزلی مناسب معادن کوهی و معادن با رطوبت پایین و هدایت سنگ‌های درشت به داخل سنگ شکن فکی است و نصب آن در معادن رودخانه‌ای با خوراک ورودی خیس و چسبناک، باعث تجمع گل و لای، و ایجاد شکست اجزای داخلی فیدر گریزلی می‌شود. فیدر ویبره‌ای، نسبت به فیدر گریزلی، میزان ویبره بیشتری دارد اما فاقد طبقه آهنی است و امکان تحمل وزن سنگ‌های درشت را ندارد.

سرند در کارگاه ماسه‌شوئی

دستگاه سرند نیز وظیفه دانه‌بندی سنگ‌های خردایش شده را بر عهده دارد. پس از خردایش خوراک اولیه توسط سنگ شکن فکی، مصالح خرد شده توسط یک سیستم نوار نقاله (نوار مادر)  به دستگاه سرند ریخته می‌شود. سرندها جهت انجام عملیات تفکیک و سایزبندی مواد معدنی و صنعتی جهت تغذیه سنگ‌شکن‌های ثانویه و یا شکسته جهت تفکیک مصالح خروجی از سنگ‌شکن‌ها بکار می‌روند.

در این دستگاه از توری سرند با اندازه چشمه‌های مختلف مش‌ها، می‌توان سایز مواد دانه‌بندی شده را به اندازه مطلوب تعیین کرد.

برای کسب اطلاعات در خصوص تجهیزات سنگ شکن به صفحه لینک شده مراجعه نمائید.

بار برگشتی چیست؟

بار برگشتی جهت خردایش مجدد به سنگ شکن‌ها فرستاده می‌شود. پس از دانه‌بندی و جدا سازی اولیه مصالحی که به اندازه مورد نظر خردایش شده‌اند، بخشی از مصالح هنوز به اندازه مطلوب در نیامده و نیاز به خردایش و شکستگی بیشتری دارند. به این مصالح باربرگشتی می‌گویند که حاصل خردایش ناقص در سنگ‌شکن‌ها هستند. به همین دلیل دوباره به یک دستگاه سنگ‌شکن ثانویه، انتقال داده می‌شوند. این پروسه دائما تکرار شده تا در نهایت تمام مصالح به ابعاد مورد نیاز، خردایش و جداسازی شوند.

سپس مصالح بوسیله دستگاه ماسه شور مورد شستشو قرار می‌گیرند، بدین شکل که داخل ماسه‌شور (که معمولا زیر سرند قرار داده می‌شود) ریخته شده و شن و ماسه از خاک و گل و لای شسته می‌شود. معمولا در معادن با سنگ ورودی رودخانه‌ای از دستگاه هیدروکن و در معادن با سنگ کوهی از سنگ‌شکن‌های ضربه‌ای یا دورانی استفاده می‌شود. همچنین هزینه استخراج سنگ کوهی و تولید شن و ماسه از آن بالاتر از هزینه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه هاست، چراکه شن و ماسه طبیعی نیز از این بستر بدست می‌آید و احتیاجی به خردایش نداشته و صرفا دانه‌بندی و شسته می‌شود.

البته کیفیت شن و ماسه‌ای که از سنگ کوه تولید می‌شود از شن و ماسه رودخانه‌ای بالاتر بوده و برای تولید آسفالت، مصارف ساختمانی و حتی ساخت قالب‌های ریخته‌گری بهتر است. تجهیزات در این خط تولید در اتاق کنترل توسط اپراتور مربوط آماده‌سازی و روشن و خاموش می‌شوند و در صورت نیاز میتوان سریعا اقدام به قطع جریان الکتریکی هر دستگاه یا کل خط نماید.

4.2/5 - (12 امتیاز)