خانه » سنگ شکن غلتکی چیست؟

سنگ شکن غلتکی چیست؟

سنگ شکن غلتکی چیست؟ این سنگ شکن چه ویژگی ها، مشخصات و کاربردی دارد؟ سنگ شکن غلطکی به صورت تیغه‌ دار است و از آن جهت خرد کردن و برش دادن مواد سخت و سنگ‌ ها استفاده می‌شود. این سنگ شکن‌ها دارای غلتک‌هایی با برجستگی‌های تیغه مانند هستند.

سنگ‌ها در ابتدا با استفاده از سطل ورودی یا قیف به داخل فضای بین غلطک‌ها وارد شده و سپس با فشاری که بین دو غلطک به وجود می‌آید و نیروی اصطکاک حاصل خرد می‌ شوند. در این مقاله سنگ شکن غلطکی، ویژگی‌ها، کاربردها و مشخصات آن را بررسی می‌کنیم.

همچنین بخوانید | سنگ شکن چکشی

آشنایی با سنگ شکن غلطکی

سنگ شکن غلطکی که به آن استوانه ای یا غلطکی والس هم می‌گویند، جهت خردایش سنگ‌هایی استفاده می‌شود که دارای مقاومت فشاری بالا تا حداکثر ۳۰۰ مگاپاسکال هستند. در داخل این سنگ شکن‌ ها سنگ به وسیله فشار حاصل از حرکت دورانی و هم چنین نیروی اصطکاک دو یا چندین غلطک استوانه‌ ای شکسته و خرد می‌ شود.

قطعات این سنگ شکن‌ ها مقاومت بالایی دارند و معمولاً از فولاد منگنزدار ساخته می‌ شوند. ظرفیت تولید آن نیز از دو تا ۱۵۰ تن در ساعت می‌ باشد. این نوع سنگ شکن‌ها دو غلطک استوانه‌ای دارند که البته تعداد غلطک‌ها ۴ و ۶ عدد نیز می‌تواند باشد که در این حالت راندمان دستگاه بالاتر خواهد رفت. سنگ‌ هایی که از این سنگ شکن‌ ها به وجود می‌ آیند به فاصله بین دو غلطک بستگی دارند و هر چه میزان فاصله غلطک‌ ها کمتر باشد، سنگ‌ ها ریزتر خواهند شد.

نحوه عملکرد سنگ شکن‌ های غلطکی نیز به این شکل است که سنگ‌ ها در ابتدا از طریق سطل ورودی یا قیف در فضای بین غلطک قرار می‌ گیرد، سپس بر اثر نیروی اصطکاک بین سنگ‌ها و هم چنین فشاری که بین دو غلطک به وجود می‌ آید، خرد و آسیاب می‌ شوند.

آسیاب در نوع سنگ شکن‌ های والس احتمال دارد هر دو نوع آن به صورت متحرک و با حرکت مخالف هم و یا یکی از آنها به صورت متحرک و دیگری به صورت ثابت باشد که یکی از این غلتک‌ ها به قسمت شاسی یا فنر اتصال دارد و از حرکت‌ های عرضی آن پیشگیری می‌ کند، به این ترتیب قطعات آهنی نمی‌ توانند وارد لابه لای غلطک‌ها شوند، اندازه‌ ای که بین غلطک‌ ها وجود دارد، باید متناسب با اندازه محصول باشد که این فاصله به وسیله پیچ‌ های تنظیم ایجاد می‌ شود.

همچنین بخوانید | چکش کوبیت120

انواع سنگ شکن غلطکی

سنگ شکن های غلطی به چند نوع متفاوت تقسیم می‌ شوند که عبارتند از:

  1. سنگ شکن غلتکی ساده

این سنگ شکن غلطک، بدون هیچ گونه برآمدگی، فرورفتگی و کاملاً ساده می‌باشد و از آن جهت خرد کردن مواد ظریف و یا موادی که سختی متوسط دارند، از جمله بعضی فلزات و مواد معدنی استفاده می‌ کنند.

  • سنگ شکنی غلطکی آجدار

این نوع از سنگ شکن‌ ها غلطک‌ های استوانه‌ ای دندانه دار یا آجدار دارند که بیشتر برای خرد کردن مواد سخت و سنگ‌ها استفاده می‌ شوند. البته مدل دندانه یا آج آن کاملاً با یکدیگر متفاوت است و می‌ توان انواع مختلف آن را متناسب با نوع کار انتخاب کرد.

  • سنگ شکن غلطکی تیغه‌ دار

این مدل از سنگ شکن برای خرد کردن و برش دادن مواد سخت و سنگ‌ ها استفاده می‌شود و غلطک‌ های آن دارای برجستگی‌ های تیغه‌ای می‌باشد.

در نوع دیگری از دسته‌ بندی سنگ شکن‌ها را بر اساس تعداد تیغه‌های آنها به دسته‌های زیر تقسیم می‌ کنند:

  1. سنگ شکن‌ های والس با دو غلطک و یا یک جفت غلطک
  2. سنگ شکن‌ های والس با دو جفت و یا چهار غلطک
  3. سنگ شکن‌ های والس با سه جفت و یا ۶ غلطک

همچنین بخوانید | دستگاه ماسه ساز

اجزای مختلف سنگ شکن غلتکی

اجزای سنگ شکن‌های غلطکی عبارتند از:

  1. غلطک‌ های استوانه‌ای
  2. قاب یا بدنه
  3. شاسی
  4. بلبرینگ
  5. سطل ورودی یا قیف
  6. تسمه و پولی
  7. پیچ‌ های تنظیم الکتروموتور
  8. فنر
  9. دهانه خروجی

نتیجه‌ گیری

در این مقاله سنگ شکن غلتکی، انواع آن و نحوه عملکرد و قطعات تشکیل دهنده آن را توضیح دادیم. سنگ شکن غلتکی یکی از انواع سنگ شکن‌ های پرکاربرد جهت خرد کردن سنگ‌ها و دیگر اجسام سخت می‌ باشند. در سایت https://piece-co.com بیش تر با انواع سنگ شکن‌ های غلطکی و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید.

Rate this post