خانه » انواع دستگاه سنگ شکن یا کراشر ( 5 مورد از مهمترین سنگ شکن ها و کاربرد آن ها )

انواع دستگاه سنگ شکن یا کراشر ( 5 مورد از مهمترین سنگ شکن ها و کاربرد آن ها )

سنگ شکن‌ها (به انگلیسی: Rock Crusher) جزء تجهیزات ساختمانی بسیار مهم هستند. این دستگاه ها در جهت خرد و آسیاب کردن مواد اولیه معدنی و سنگ‌ها استفاده می‌ شوند. چون این مواد اولیه، پس از استخراج از معادن باید به قطعات ریزتر شکسته شوند تا جهت ورود به داخل آسیاب‌ها مناسب باشند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی داشته و در مراحل مختلف سنگ شکنی به کار می‌روند. در این مقاله به بررسی کردن انواع دستگاه سنگ شکن و کاربردهای آنها می‌ پردازیم.

مهمترین دستگاه‌ های سنگ شکن و کاربرد آنها به شرح زیر هستند:

دستگاه سنگ شکن فکی

این نوع دستگاه جهت خرد کردن سنگ‌های بزرگ به کار می‌رود و نخستین دستگاه سنگ شکنی است که در کانه آرایی استفاده می‌ شود. دستگاه سنگ شکن فکی دارای یک فک متحرک و یک فک ثابت است. سنگ بین این دو فک قرار می‌گیرد و در نهایت با فشار بالای آنها به قطعات کوچک‌تر شکسته می شود. سنگ شکن‌های فکی دارای دو نوع تک بازویی و دو بازویی هستند. نوع تک بازویی برای شکستن سنگ‌های سخت و نوع دو بازویی برای سنگ‌های بسیار سخت مناسب است.

دستگاه سنگ شکن چکشی

دستگاه سنگ شکن چکشی نوعی دستگاه جزء سنگ شکن‌ های ثابت محسوب می شود. برای خرد کردن سنگ‌ ها از ابعاد ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌ متر مناسب هستند. خرد کردن سنگ در این دستگاه با استفاده از چکش‌هایی است که در داخل آن قرار دارد. یعنی با ضربات چکش و برخورد با دیواره‌ های سنگ شکن، سنگ‌ها به قطعات کوچک‌تر خرد می‌شوند. این نوع سنگ شکن جهت تولید سنگ گچ، سنگ آهک، موزاییک و غیره کاربرد دارد.

دستگاه سنگ شکن کوبیت

یکی از سنگ شکن‌های بزرگی که معمولاً در کارخانجات بزرگ به وفور استفاده می‌شود، نوع سنگ شکن کوبیت است. به این سنگ شکن، سنگ شکن ضربه‌ای هم می‌گویند. این دستگاه دارای تیغه‌های مستحکمی است و به همین دلیل جهت خرد کردن سنگ‌های بسیار سخت مناسب می‌باشد. از سنگ شکن کوبیت در کارخانجات تولید شن و ماسه استفاده می‌شود.

چون سرویس کردن و تعمیر یا تعویض قطعات آن آسان است، یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های سنگ شکن محسوب می‌شود. در این دستگاه‌ها سنگ به قسمت جداره‌های دستگاه پرت شده و به وسیله سپرهای نصب شده در قسمت دیواره خرد می‌شود.

دستگاه سنگ شکن مخروطی

سنگ شکن مخروطی از این نوع دستگاه‌ها است به صورت سنگ شکن اولیه یا ثانویه استفاده می‌کنند. چون می‌تواند مواد معدنی را به ذرات کوچک تقسیم کند. مواد اولیه در ابتدا توسط سنگ شکن فکی شکسته شده و در نهایت داخل سنگ شکن‌های مخروطی ریخته می‌شوند.

دستگاه سنگ شکن هیدروکن

دستگاه سنگ شکن هیدروکن به عنوان سنگ شکن ثانویه استفاده می‌شود و متشکل از منتل هیدروکن و کانکیو هیدروکن با کارایی بالا بوده. ضمن این که در جهت کارهای متفاوتی از جمله خوردایش سنگ های معدنی تا راه سازی کاربرد دارد.

دستگاه سنگ شکن ماسه ساز

دستگاه سنگ شکن ماسه ساز را با نام راک اند راک نیز می‌شناسند. برخلاف دیگر سنگ شکن‌ها، در آن جهت شکستن سنگ از چکشی‌های اهرم استفاده نمی‌شود. این دستگاه جز سنگ شکن‌های ثانویه محسوب می‌شود و در آن سنگ‌ها به داخل یک محفظه ریخته می‌شوند. سپس با سرعت بسیار زیادی به چرخش در می‌آیند. همین سرعت بالا موجب برخورد سنگ‌ها با یکدیگر و خرد شدن آنها خواهد شد. این دستگاه سنگ‌ها را تا ابعاد صفر تا ۶ میلی‌ متر خرد می‌کند و کاربرد آن برای تهیه ماسه و آسفالت است.

دستگاه سنگ شکن چرخشی

سنگ شکن مخروطی نوع سنگ شکن دارای دو مخروط است که یکی از آن ها ثابت دارد. دیگری حرکت چرخش در داخل دستگاه داشته و به آن دستگاه سنگ شکن چرخشی می‌گویند. در این دستگاه سنگ‌ها بین دیواره و هسته مرکزی قرار گرفته و سپس با حرکت چرخش مخروطی خرد خواهد شد.

جمع‌ بندی

هزینه‌ های تعمیر و نگهداری آنها نیز کاملاً با یکدیگر متفاوت است. بهتر است پیش از خرید به آن توجه داشته باشید و آنها را بسته به ظرفیت کارایی شان انتخاب کنید. در سایت https://piece-co.com بیش تر با انواع مختلف سنگ شکن‌ها، نحوه کاربرد و ویژگی‌های آنها آشنایی پیدا کنید.

در این مقاله انواع دستگاه سنگ شکن صنعتی، مشخصات، ویژگی‌ ها و کاربرد آنها را بررسی کردیم. این دستگاه‌ها در اشکال و با طراحی‌ های متفاوتی تولید می‌شوند. هر کدام نیز جهت خرد و آسیاب کردن مواد اولیه معدنی یا سنگ‌ها به صورت اولیه یا ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب آنها بسته به نحوه کاربرد و نوع سنگ‌هایی دارد که قرار است با سنگ شکن خرد و آسیاب شود.

Rate this post