خانه » فیدر زنجیری چیست؟

فیدر زنجیری چیست؟

اجزای فیدر زنجیری

فیدر زنجیری چیست؟ از این نوع فیدرها چه استفاده‌ ای می‌ شود؟ فیدر زنجیری نوعی از انواع فیدرها می‌ باشد که از زنجیر جهت هدایت کردن مواد به قسمت دستگاه های خوراک گیرنده بهره می‌ گیرد. این نوع فیدرها را به استحکام و مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش می‌ شناسیم که توانایی انتقال دادن سنگ‌ های بزرگ و سنگین را دارد. در واقع این فیدرها با ظرفیت‌ های مختلفی عرضه می‌ شوند و مشخصات فنی متفاوتی نیز دارند. در این مقاله فیدر زنجیری و کاربرد آن را بررسی می‌ کنیم.

کاربرد فیدر زنجیری

آشنایی با فیدر زنجیری

گفتیم که فیدر زنجیری از زنجیر جهت هدایت کردن مواد مختلف به قسمت دستگاه‌ های خوراکی گیرنده بهره می‌ گیرد که به طور معمول نیز در برابر خوردگی و فرسایش استحکام و مقاومت بالایی دارد و توانایی انتقال دادن سنگ‌ های بسیار بزرگ و سنگین را نیز دارد.

فیدر زنجیری به صورت ابعاد، وزن و ظرفیت‌ های مختلف تولید می‌ شود، به طوری که ظرفیت آن از ۸۰ الی ۱۰۰۰ کاملاً متغیر می‌ باشد که نوع پرکاربرد آن دارای ظرفیتی از ۱۵۰ الی ۳۵۰ تن در هر ساعت است. این ظرفیت به عوامل مختلفی مانند عرض زنجیر آن بستگی دارد، یعنی هر چه که زنجیر دارای عرض بیش تری باشد، ظرفیت فیدر نیز بالاتر خواهد رفت، چون این نوع فیدرها نیز معمولاً از ۱۵ الی ۱۰۰ تن می‌ باشد.

همچنین بخوانید | سنگ شکن کوبیت

انواع فیدر زنجیری

چون فیدرهای زنجیری مناسب با میزان ظرفیت، عرض زنجیر و ابعاد دستگاه تقسیم بندی می‌ شوند، علاوه بر آن متناسب با نوع و اندازه قیف می‌ توان آن ها را به صورت دو دسته فیدر با قیف بزرگ و قیف کوچک دسته‌ بندی کرد، به این ترتیب خرید یک فیدر زنجیری مناسب حتماً باید متناسب با نوع استفاده، نحوه استفاده و دفعات استفاده از آن باشد.

اجزای فیدر زنجیری

یک فیدر زنجیری در هر ابعاد و اندازه‌ ای که باشد از اجزا و قسمت‌ های زیر تشکیل می‌ شود:

  • صفحات فلزی

فیدر زنجیری تعداد صفحات فلزی دارد که بر روی قسمت زنجیر قرار گرفته‌ اند و وظیفه آن ها هدایت کردن مواد ورودی به داخل دستگاه گیرنده می‌ باشد.

  • قیف

سنگ‌ ها و مواد وارد شده به داخل دستگاه از طریق قیف در این قسمت وارد می‌ شوند.

  • غلطک‌ ها

نوار زنجیری دستگاه روی غلطک قرار دارد و به کمک همین غلطک‌ ها زنجیر حرکت می‌ کند.

  • الکترو گیربکس

گیربکس و الکتروموتور بر روی یک دیگر در داخل فیدر نیروی لازم جهت به چرخش درآمدن زنجیر را فراهم کرده و آن را به قسمت غلطک‌ ها می‌ رسانند.

  • شاسی

کلیه قسمت‌ ها و اجزای یک فیدر زنجیری بر روی قسمتی به نام شاسی قرار گرفته‌ اند.

نحوه عملکرد در فیدر زنجیری

نحوه عملکرد در فیدر زنجیری

عملکرد فیدرهای زنجیری دقیقاً مشابه با فیدرهای تسمه‌ ای یا لاستیکی می‌ باشد و تفاوت در آن ها این است که زنجیر در این نوع فیدر وظیفه حمل کردن مواد را دارد. مکانیزم عملکرد آن نیز به این شکل می‌ باشد که الکتروموتور می‌ تواند نیروی لازم را برای آن تولید کرده و سپس این نیرو به وسیله گیربکس به قسمت غلطک محرک یا درام می‌ رسد، سپس با به چرخش درآمدن غلطک‌ های انتهایی و ابتدایی نوار زنجیری در دستگاه حرکت خواهد کرد.

مواد به وسیله قیف به داخل دستگاه وارد شده و در روی صفحات فلزی قرار می‌ گیرند با حرکت کردن این صفحات مواد نیز به سمت جلو حرکت می‌ کند و در نهایت از دستگاه خارج خواهد شد. گاهی این فیدرها به طور شیب‌ دار تولید می‌ شوند، به این ترتیب علاوه بر نیرویی که الکتروموتور برای دستگاه تامین می‌ کند، نیروی گرانشی نیز جهت حرکت دادن مواد کمک کرده و در نهایت انتقال مواد سریع‌ تر خواهد بود.

کاربرد فیدر زنجیری

فیدر زنجیری یک دستگاه مقاوم و سنگین است که قابلیت حمل کردن سنگ‌ های بسیار بزرگ و حجیم را دارد، بنابراین در صنایع سنگین استفاده می‌ شود، علاوه بر آن با توجه به میزان توانایی این دستگاه جهت حمل کردن مواد چسبناک و مرطوب از معادنی که دارای گل و لای هستند، به کار می‌ رود، از جمله:

کارخانه سیمان

صنایع شیمیایی

متالوژی

الکتریکی

کارگاه سنگ شکنی

مزیت‌ های فیدر زنجیری

یک فیدر زنجیری به علت داشتن مزیت‌ ها و قابلیت‌ های خوب خود در صنایع مختلفی استفاده می‌ شود که نمونه‌ ای از این مزیت‌ ها و قابلیت‌ ها عبارتند از:

قدرت بسیار بالا

مقاومت و استحکام در برابر ضربه‌ های احتمالی و فرسایش

توانایی حمل کردن مواد حجیم سنگین چسبیده و مرطوب

توانایی کار کردن در دماهای بالا

توانایی حمل کردن مواد داغ و گرم

امکان تنظیم کردن سرعت حرکت در نوارهای زنجیری و هم چنین میزان بارهای خروجی

در دسترس بودن کلیه قطعات یدکی

امکان کنترل کردن دبی ورودی

ظرفیت بسیار بالا

نیاز کم به نگه داری و تعمیر کردن

انواع فیدر زنجیری

مشخصات فنی فیدر زنجیری

از مهم ترین مشخصات فنی و ویژگی‌ ها در فیدر زنجیری کفکش‌ های ضد سایش، قدرت بالا، عدم توقف در قسمت زیر بار و هم چنین تغذیه یکنواخت آن می‌ باشد. این فیدرها در معادن کاربرد دارند که دارای سنگ‌ هایی با دانه بندی‌ های متفاوت و درشت می‌ باشند که احتمال قفل شدن در چنین موادی بسیار بالا است و گاهی نیز به همراه گل و لای و رطوبت هستند. قدرت و توانایی که فیدرهای زنجیری دارند بسیار بالا می‌ باشد، اما عملکرد آن ها ساده است. به این ترتیب می‌ توانند بار را به آسانی منتقل کنند. ویژگی دیگر این فیدرها این است که زنجیرهای با جنس مستحکم و یک سینی کفی از آلیاژ ضد سایش دارد. کلیه قطعات این فیدر در دسترس و هم چنین قابل تعویض است و طراحی کردن آن مطابق با تحمل بار با ابعاد و تناژ بزرگ می‌ باشد.

این فیدرها مقاومت خوبی در خصوص استهلاک و خوردگی دارند، مقدار بار خروجی در آنها را به آسانی می‌توان با تغییر سرعت زنجیر آن ها ا تنظیم کرد.

سیستم این نوع فیدر محنی و وزن عملکرد کاملاً یکنواختی را در کل آن تضمین می‌کند و چون دارای ساختار مدولار می‌باشد، زنجیره‌های تغذیه در همه قسمت‌های آن در هر وزن و اندازه‌ای استفاده می‌شود. دستگاه با توجه به عرض زنجیر، ابعاد دستگاه و میزان ظرفیت به دسته‌های مختلف تقسیم شده است.

Rate this post