خانه » رولیک چیست و از آن چه استفاده‌ ای می‌ شود؟

رولیک چیست و از آن چه استفاده‌ ای می‌ شود؟

رولیک چیست؟

رولیک چیست و از آن چه استفاده‌ ای می‌ شود؟ رولیک ابزار اصلی نگه دارنده نوار نقاله است که خود شامل یک یا چندین رولر می‌ باشد.

هر کدام از رولرها نیز یک یا چند بیرینگ جهت اطمینان داشتن از دوران آزاد دارند. رولرها با استفاده از یک پایه بر روی تراورس کانوایر نصب می شوند و می‌ توانند به صورت آویزان نیز باشند.

رولیک ها انواع مختلفی دارند و به طبع کاربرد آن ها نیز با یک دیگر کاملا متفاوت است. در این مقاله رولیک و انواع آن را بررسی می کنیم.

جهت برقراری ارتباط و تحقیق درباره شرکت های سنگ شکن می توانید به صفحه شرکت سنگ شکن مراجعه نمائید.

آشنایی با رولیک و انواع آن

رولیک چیست و از آن چه استفاده‌ ای می‌ شود؟ رولیک‌ ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و انتخاب کردن نوع مورد نظر بستگی به کاری دارد که با این دستگاه انجام می شود. برای این که آشنایی بهتری با انواع رولیک ها و عملکرد آن ها پیدا کنید، در این قسمت انواع مختلف آن را معرفی می کنیم:

  1. رولیک باربر

این نوع از رولیک‌ ها هنگام حمل بار نوار را نگه می‌ دارند و به دو صورت طرح تغاری و تخت موجود هستند. طرح تخت آن یک رولر افقی دارد که برای نوارهای تخت مانند بلت فیدرها مناسب است. نوع تغاری آن سه رولر دارد که یکی از آن ها به صورت افقی در وسط و دو عدد دیگر به صورت کج در طرفین واقع شده است. زاویه‌ ای که رولیک کج نسبت به رولیک افقی به وجود می‌ آورد را زاویه تغاری می‌ گویند. البته برخی مواقع رولر وسط طول بلندتری دارد که به آن رولیک برداشت می‌ گویند. این طرح از رولیک برای حمل بار یک سطح تخت و وسیع ایجاد می کند که اجازه برداشتن و یا بازرسی کردن مواد را می دهد.

آیا درباره سنگ شکن فکی اطلاعی دارید؟ می توانید جهت کسب اطلاعات به صفحه سنگ شکن فکی مراجعه کنید.

  • رولیک برگشت

این نوع از رولیک پس از تخلیه بار نوار را در مسیر برگشتن به قسمت بارگیری نگه می‌ دارد. رولیک برگشت دارای یک رولر افقی می‌ باشد که از قسمت زیر تراورس کانوایر آویزون می‌ باشد. نوع رولیک های برگشتی هفتی شکل دو عدد رولر کوچک تر دارند که معمولاً جهات بهبود یافتن مسیریابی نوار نصب شده اند.

  • رولیک راهنما

این نوع رولیک ها طرح‌ های مختلفی دارند و می‌ توانند نوار را به قسمت مرکز کانوایر هدایت کنند. این نوع از رولیک‌ ها به صورت خود تنظیم می‌ باشند که به انحراف نوار واکنش نشان داده و نوار را در صورت انحراف پیدا کردن به سمت مرکز کانوایر برمی گردانند و برای هر دو نوع مسیر رفت و برگشتی مناسب هستند.

اما نباید به هیچ وجه این نوع از رولیک‌ ها را در قسمت بارگیری استفاده کرد. چون معمولاً بالاتر از انواع رولیک‌ های معمولی جهت حمل بار هستند و نوار را به هنگام چرخیدن بالا می برند.

  • رولیک ضربه گیر

رولیک‌ های ضربه‌ گیر که دارای روکش پلاستیکی هستند، راه حلی مناسب برای جذب کردن ضربه در قسمت بارگیری نوار می‌ باشند. رولر‌هایی که در این نوع از رولیک‌ ها قرار دارند، می‌ توانند با استفاده کردن از دیسک‌ های لاستیکی انعطاف پذیری ضربه بار را بگیرند. نرخ بار در رولیک‌ های ضربه‌ گیر معمولاً برابر با رولیک‌ های استاندارد می‌ باشد، چون بیرینگ و شفت در آن ها مشابه هم است. روکش لاستیکی در این نوع از رولیک‌ ها مقداری از انرژی را به خودش جذب می‌ کند تا بتواند مزیت جذب شوک را به وجود بیاورد.

از معایب این نوع از رولیک‌ ها نیز این است که در ناحیه بارگیری نگه داشتن نوار تنها می‌ تواند در بالاترین قسمت غلطک به وسیله هر رولیک انجام شود، یعنی حتی اگر این رولیک ها در کنار یک دیگر نصب شده باشند، حول دایره‌ ای رولر آن ها و هم چنین قابلیت تغییر شکل دادن لاستیک در قسمت زیر بار موجب می‌ شود که نوار دچار نوسان شده و شکم دهد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله رولیک، انواع مختلف و کاربرد آن را بررسی کردیم. رولیک‌ ها به عنوان نوعی وسیله نگه دارنده نوار نقاله می‌ باشند که دارای انواع مختلفی هستند. واضح است که هر کدام از آن ها نیز کاربردهای جداگانه‌ ای دارند. در سایت piece-co.com بیش تر با انواع رولیک، نحوه عملکرد آن ها، موارد استفاده و غیره آشنا شوید.

Rate this post