خانه » دستگاه فیدر سنگ شکن

دستگاه فیدر سنگ شکن

دستگاه فیدر سنگ شکن

حتما تابحال دستگاه های خردکن خیلی بزرگ را دیده اید، اما تابحال فکر کرده اید که چگونه سنگ های بزرگ را درون دستگاه خردکن میریزند تا دستگاه آنها را خرد کند؟ این کار قطعاً توسط نیروی انسانی انجام نمی شود چون خیلی از این سنگ ها وزن‌های زیادی داشته که جابجایی آنها به آسانی انجام نمی شود. این کار توسط دستگاهی خاص به نام فیدر سنگ شکن انجام می شود. اگر شما نیز میخواهید همه چیز در مورد دستگاه فیدر سنگ شکن بدانید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سنگ شکن فیدر چیست؟

دستگاه فیدر سنگ شکن، ابزار ساده اما مهمی است که وظیفه آن خوراک دادن به دستگاه های بزرگ سنگ شکن است. چون خوراک دادن به این دستگاه ها کار ساده ای نیست، پس شما نیاز دارید تا دستگاهی این وظیفه را به عهده بگیرد. فیدر می تواند سنگ های را که حتی وزن های خیلی زیادی دارند به داخل سنگ شکن بریزد. به اصطلاح گفته می شود فیدر، خوراک دستگاه های سنگ شکن را به داخل دستگاه می ریزد. در هر نوبت که دستگاه خرد کن، سنگ ها را ریز می کند، باید حدود ده تن خوراک وارد آن شود که فیدر با توجه به عملکرد و سازوکاری که دارد، این کار را انجام میدهد. فیدرها توانسته اند جای نیروی های انسانی را بگیرند و کاری کنند که دیگر نیاز به پرداخت هزینه های سنگین برای نیروهای انسانی نباشد. سنگ شکن فیدر انواع مختلف گریزلی، زنجیری، شاتونی، لرزان، سیلدار و تسمه ای تولید می شوند.

»» سنگ شکن کوبیت

ویژگی های دستگاه فیدر سنگ شکن

اگر بخواهیم یکی از علل محبوبیت و کاربردی بودن دستگاه فیدرشکن را بیان کنیم، می توان اشاره کرد که این دستگاه دارای انواع مختلفی بوده و هر یک از این نوع‌ها نیز ویژگی‌های مخصوص خود را دارا می باشند. تنوع در ویژگی ها و خصوصیات ها به دلیل نوع فیدری است که درآن ها بکار رفته و سبب می شود تا کاربردهای این دستگاه نیز بیشتر شود.

فیدر سیلودار

ویژگی جالب این فیدرها این است که آن ها در ابتدا به یک سیلو متصل هستند که سنگ ها در داخل آن قرار گرفته و سپس از سیلو به بخش خرد کن وارد می شوند. هر چه تغذیه دستگاه بیشتر باشد، راندمان آن نیز بیشتر خواهد بود.

فیدر زنجیری

فیدر سنگ شکن زنجیری

نوار حرکت دهنده در این فیدر از جنس فلز بوده که از آن به عنوان یک فیدر سنگین استفاده می کنند. این فیدر با توجه به ساختار بسیار محکمی که دارد راندمان بالایی هم داشته و در بارهای سنگین متوقف نمی شود. این فیدر قیمت بسیار مناسبی دارد. می تواند گزینه مناسبی برای تغذیه بار و خاک باشد و همچنین سینی کف آن از جنس آلیاژ فولاد بوده که بسیار محکم و مقاوم می باشد.

 فیدر گریزلی

فیدر سنگ شکن گریزلی

این مدل فیدر، میله های زاویه دار دارد که در بخش پایینی دستگاه قرار دارند و وظیفه سرند کردن را برعهده دارند. علت نام گذاری این دستگاه هم وجود گریزلی ‌های است که در آن بکار رفته است. فیدر گریزلی بار را به دستگاه سنگ شکن منتقل می کند، وظیفه سرند و جدا کردن مواد را برعهده دارد و می تواند مواد را در سه سایز مختلف جداسازی و تفکیک کند. همچنین در این دستگاه شفت فولادی بکار رفته است که مقاومت دستگاه را تا چندین برابر افزایش می دهد.

فیدر شاتونی

فیدر سنگ شکن شاتونی

حرکات رفت و برگشتی شاتون سبب می شود تا تغذیه دستگاه انجام شود و به همین دلیل هم نام آن فیدر شاتونی قرار داده شده است. از فیدر شاتونی در کارخانه های تولید شیشه و معادن ذغال سنگ استفاده می شود. دستگاه های که با فیدر شاتونی فعالیت می کنند چند ویژگی مهم دارند؛ آنها رادمان بالایی داشته و کمترین میزان نخاله را تولید می کنند. نصب و تعمیرات این دستگاه ها بسیار آسان بوده و طول عمر زیادی دارند.

فیدر سنگ شکن ویبره ای

فیدر سنگ شکن ویبره ای

نام دیگر فیدر لرزان، فیدر ویبره ای گریزلی نیز می باشد. دو قسمت موتور و گریزلی بخش های اصلی این فیدر می باشند. از کاربردهای این دستگاه می توان به معادن، اموربازیافت و جدا کردن شن و ماسه اشاره کرد. در فیدر لرزان همتنطور که از نامش پیداست، نیروی لرزان سبب می شود تا مواد ریز و درشت الک شوند.

 

نحوه عملکرد دستگاه فیدر سنگ‌ شکن

همانطور که قبلا گفته شد، فیدر وظیفه تامین مواد به سنگ شکن را بر عهده دارد.  اصل عملیاتی که فیدرها انجام می دهند، در همه انواع آنها یکسان است، اما روش انتقال نیرو متفاوت میباشد. به عبارت دیگر، در تمام فیدرها مواد از نقطه ای به نقطه ی دیگر منتقل می شوند اما فرآیند انتقال در هر یک کاملا متفاوت است.

  •  فیدر شاتونی: در این نوع فیدر، سیلو یا فضای ذخیره سازی بزرگتر از سایر سیلوها بوده و در امتداد صفحه تغذیه ادامه دارد. سپس مواد روی سینی ذخیره سازی ریخته می شوند. شیب سینی طوری طراحی شده است که مواد را به سمت جلو به سمت سنگ شکن حرکت دهد.  سینی فیدر روی تسمه هایی قرار می گیرد که توسط یک میله اتصال به جلو و عقب دستکاری می شوند. اساساً این نیرویی است که توسط شاتون وارد می شود که مواد را به سمت سنگ شکن حرکت می دهد، حتی اگر شیب صفحه باعث شود نیروی فزاینده ای روی ماده وارد شود و حرکت آن را سرعت ببخشد.
  •  فیدر گریزلی: این فیدر، چه تک محوره و چه دو محوره، عملکردی مشابه فیدر ارتعاشی دارد.  مواد از یک سیلو واقع در بالای دستگاه بر روی میله های گریزلی رسوب می کنند. در فیدر گریزلی تسمه نقاله وجود ندارد و مواد به دلیل شیب یا حرکت جنبشی میله ها به سمت سنگ شکن حرکت می کنند.
  • فیدر زنجیری: در این نوع فیدر، قیف در ابتدای دستگاه قرار می گیرد.  مواد داخل قیف ریخته می شود و سپس به آرامی روی زنجیره رها می شود.  زنجیر توسط دو طبل هدایت می شود. حرکت درام ها باعث حرکت زنجیر و جلو بردن مواد به جلو می شود.
Rate this post