خانه » تفاوت سنگ شکن فکی و سنگ شکن ژیراتوری

تفاوت سنگ شکن فکی و سنگ شکن ژیراتوری

تفاوت سنگ شکن فکی و ژیراتوری

امروزه یکی از کسب و کارهای پر سودی که بسیار هم باب شده است، معدن داری می باشد. در صنعت معدن مهم ترین فاکتور استخراج مواد اولیه است که از دل معادن صورت می گیرد. استخراج این مواد اولیه به پیشی گرفتن شما از رقبا کمک می کند. در گذشته برای استخراج مواد نیروی انسانی ناچاراً ساعت ها تلاش می کردند  اما امروزه ماشین آلات صنعتی روی کار آمده اند که به پیشرفت هر چه بیشتر شما می انجامند. برای مثال یکی از این دستگاه ها، دستگاه های سنگ شکن هستند که ما امروز در این مقاله تصمیم گرفتیم دو مدل از سنگ شکن ها را با هم دیگر مقایسه کنیم.

سنگ‌شکن چه دستگاهی است؟

قبل از آن که به سراغ مقایسه سنگ شکن فکی و ژیراتوری برویم، بهتر است بدانیم دستگاه سنگ شکن چیست. دستگاه سنگ شکن، دستگاهی است برای خردایش مواد معدنی که کانی ها را به قطعات کوچکتر تبدیل می کند. این دستگاه، سنگ های بزرگ و بی شکل را تحویل می گیرد و آن ها را خرد و منظم تحویل می دهد. دستگاه های سنگ شکن، خردایش مواد را در سه  مدل اولیه، ثانویه و تالثیه انجام می دهد که در هر مرحله سنگ ها کوچکتر و با ارزشتر می شوند. دو مدل از سنگ شکن های اولیه سنگ شکن های فکی و ژیراتوری هستند که در صنایع مختلف نقش بسزایی دارند.

سنگ‌شکن فکی چیست؟

دستگاه سنگ شکن فکی دستگاهی است دارای بازوهای متحرک که با کمک این بازوها می تواند سنگ های با قدرت 20 سانتی متر را خرد کند. در سنگ شکن های فکی یک بازو ثابت و بازوی دیگر متحرک می باشد که به شکل حرف V بوده و با زاویه حرکت می کند. حرکت زاویه ای این فک ها و فشاری که به مواد وارد می شود، سبب خرد شدن آن ها می شود. برای این که خروجی و ورودی مواد با یکدیگر تناسب داشته باشند، باید حجم آن را کنترل کنید در غیر اینصورت، و وجود مواد بیشتر، سنگ ها در برابر فشار بیشتری قرار می گیرند و همین امر سبب می شود تا بیشتر خرد شوند.

سنگ‌شکن ژیراتوری چیست؟

ژیراتور به معنی حرکت دایره وار است و سنگ شکنی که از نوع ژیراتور می باشد با حرکات دورانی سبب می شود تا سنگ ها خرد شوند. در این دستگاه دو مخرطو ایستاده وجود دارد که مخروط اولی ثابت و مخروط دومی متحرک می باشد. موادی بین این دو مخروط ریخته می شوند و براثر حرکات دورانی مخروط متحرک، به قطعات کوچکتر تبدیل می شوند. دستگاه سنگ شکن ژیراتوری از نوع سنگ شکن اولیه می باشد. حرکات مخروط متحرک اصلا در مدار نیست و هر بار از مدار خارج می شود. همین نکته باعث می شود مواد در جهات مختلف تحت فشار قرار گرفته و خرد شوند.

تفاوت سنگ‌شکن فکی و ژیراتوری

و اما مقایسه سنگ شکن فکی و ژیراتور پس از بررسی کامل سازوکار این دو دستگاه بسیار راحتتر انجام می شود.

  • اولین موردی که این دو دستگاه را از یکدیگر متمایز می کند، نحوه تغذیه آن ها می باشد. به این شکل که سنگ شکن های ژیراتوری به علت حجم بالایی از تغذیه که می پذیرند، می توان با کامیون نیز در آن ها خوراک ریخت. در مورد بعدی تفاوت می توان به میزان ورودی اشاره کرد که دستگاه های ژیراتوری چندین برابر بیشتر از دستگاه های فکی تغذیه می پذیرند.
  • دومین تفاوت این دو، در نحوه خرد کردن مواد است که در سنگ شکن فکی مواد  وسنگ ها به واسطه حرکات فشاری خرد می شوند و در دستگاه ژیراتوری مواد به واسطه حرکات دورانی. سنگ شکن های فکی، ضربه ی بسیار بیشتری را نسبت به سنگ شکن های ژیراتوری به سنگ ها وارد می کنند.
  • سومین تفاوت مهم این دو دستگاه، در راندمان و کارکردی که است که دارند. برای مثال دستگاه های  فکی مدل های هستند که باید در طول روز در ساعاتی خاموش باشند و استراحت کنند. آن ها نمی توانند برای ساعات طولانی کار کنند ولی برعکس دستگاه های ژیراتور قابلیت کار در ساعات بسیار طولانی را دارند. اگر این دو دستگاه را در دو شرایط یکسان قرار دهیم، دستگاه سنگ شکن فکی می تواند میزان مواد بیشتری در بخش خروجی داشته باشد. از سنگ شکن های ژیراتوری در کارخانه های استفاده می شود که میزان سنگ زیادی احتیاج است زیرا این دستگاه قابلیت دارد تا 1500 تن سنگ تولید کند. حتی این دستگاه می تواند سنگ های که قطر بیشتر از 60 سانتی متر دارند هم خرد کند.
  • و در نهایت آخرین تفاوت این دو دستگاه در هزینه تعمیرات و نصب آنها می باشد که معمولا دستگاه سنگ شکن ژیراتوری، کارخانه ها را متحمل هزینه های بیشتر می کند. به غیر از هزینه تعمیرات، این دستگاه هزینه خرید بیشتری نیز دارد
Rate this post