خانه » کمباین چیست و مشخصات دستگاه کمباین کدامند؟

کمباین چیست و مشخصات دستگاه کمباین کدامند؟

کمباین چیست و مشخصات دستگاه کمباین کدامند؟ کمباین به دستگاهی گفته می‌ شود که عملیات برداشت محصولات مختلف دانه‌ دار از جمله گندم و جو را انجام می دهد‌.

این دستگاه سه کاره می تواند درو کردن، کوبیدن و جدا سازی محصول را انجام دهد که البته برای این کار باید بخشی از قسمت‌ های کمباین از جمله غربال‌ ها، کوبنده و هد کمباین را برای همان مرحله تعویض کرد‌.

در واقع طراحی و تولید چنین دستگاه پرکاربردی تحولی عظیم در حوزه کشاورزی به وجود آورده و کار برداشت محصولات دانه‌ دار را آسان‌ تر کرده است. در این مقاله دستگاه کمباین را بررسی می‌ کنیم.

آیا در خصوص دستگاه سنگ شکن اطلاعی دارید ؟ می توانید به صفحه دستگاه کراشر مراجعه نمائید.

کمباین در مزرعه

آشنایی با دستگاه کمباین و مشخصات آن

گفتیم که کمباین یکی از ماشین آلات بسیار کاربردی در بخش کشاورزی که از آن جهت برداشت محصولات دانه‌ دار استفاده می کنند. کمباین در لغت به معنای ترکیب می‌ باشد و می‌ تواند عملیات کوبیدن، درو کردن، خرمن کوبیدن و جداسازی دانه‌ ها را به صورت ترکیبی انجام دهد.

این دستگاه را می‌ توان از بهترین و موثرترین دستگاه‌ ها جهت برداشت محصولات دانست. به طوری که کا با آن میزان استفاده از نیروی کار را به حداقل رسانده است و دانه محصولات مختلفی مانند یولاف، گندم، جو، ذرت، سویا، چاودار و غیره را از ساقه آن جدا می کند.

برای کوبیدن، درو کردن و جداسازی این محصولات حتماً باید بخشی از قسمت‌ های کمباین از جمله غربال‌ ها، کوبنده و هد کمباین را تعویض کرد. این دستگاه برگ‌ های زائد و ساقه‌ های گیاه را بر روی زمین رها کرده و دانه‌ های آن را غربال می کند.

کمباین در سال ۱۸۳۴ برای نخستین بار توسط فردی به نام هیرام مور اختراع شد که در ابتدا با استفاده از گاو نر یا اسب بر روی زمین کشاورزی کشیده می‌ شد، اما به مرور زمان این دستگاه نیز پیشرفت کرده و در حال حاضر به طور کامل با استفاده از موتور کار می‌ کند.

برای مطالعه در خصوص سنگ شکن کوبیت می توانید به صفحه انواع سنگ شکن کوبیت مراجعه نمائید.

اجزای تشکیل دهنده کمباین

کمباین مطابق با آن چه که شرکت سازنده طراحی کرده است، از قسمت‌ های مختلفی تشکیل می‌ شود. در واقع متناسب با شرکت سازنده و یا محصولی که با آن برداشت می‌ شود کمباین‌ ها تا حدودی با یک دیگر متفاوت هستند، اما به طور کلی اجزای اصلی آن ها به شرح زیر می باشد:

  1. دروگر
  2. چرخ فلک
  3. مارپیچ
  4. نقاله دانه
  5. تله سنگ
  6. ضد کوبنده
  7. کلش کش
  8. ضد کوبنده
  9. سینی دانه
  10. بادبزن
  11. غربال پایینی
  12. غربال بالایی
  13. مخزن دانه
  14. مارپیچ دانه
  15. بازگشت کزل
  16. نقاله کزل برگردان
  17. کابین راننده
  18. کاه خردکن
  19. موتور
  20. پروانه
  21. مارپیچ تخلیه
کمباین در مزرعه گندم

نحوه عملکرد کمباین

یک دماغه بسیار پهن در قسمت جلوی کمباین تعبیه شده است، وجود چنین دماغه‌ ای موجب می‌ شود تا کمباین به راحتی بتواند در مسیرهای باریک بدون هیچ گونه دشواری تردد کند.

این دماغه قابلیت جدا شدن از کمباین را دارد و حتی می‌ توان این قسمت را به قسمت پشت تراکتور بست و به صورت یدک کشید. انجام دادن چنین عملیاتی زمان زیادی را نیاز ندارد و راننده به راحتی می‌ تواند بدون هیچ گونه پیچیدگی آن را جدا کرده و در طول چندین دقیقه به راحتی به قسمت پشت کمباین متصل کند.

خوشبختانه با طراحی و تولید کمباین مراحل برداشت محصولات دانه‌ دار به راحتی به صورت اتومات و در کوتاه‌ ترین زمان انجام می‌ شود و تنها کافی است که کشاورز بتواند هدایت آن را در زمین به خوبی بر عهده داشته باشد.

بر روی قسمتی از کمباین اتاقک یا سکویی تعبیه شده است که مکان نشستن کشاورز می‌ باشد، این سکو ارتفاع زیادی دارد و همین موضوع موجب می‌ شود که کشاورز در حین برداشت بتواند تسلط به نحوه برداشت داشته باشد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله کمباین و مشخصات آن را بررسی کردیم. کمباین در واقع یک وسیله بسیار کاربردی جهت برداشت محصولات دانه‌ دار می‌ باشد که از قطعات مختلفی تشکیل شده و به صورت اتومات برداشت محصول را انجام می دهد. کمباین‌ ها با توجه به نوع محصول و مقدار استفاده از آن ها دارای انواع مختلفی هستند.

این محصول می‌ تواند به صورت ترکیبی مراحل برداشت، درو کردن و جدا کردن دانه‌ ها را انجام دهد. در صورت piece-co.com بیش تر با کمباین، نحوه عملکرد آن، اجزای تشکیل دهنده آن و غیره آشنا شوید.

Rate this post