خانه » نورد یا رولینگ چیست؟ نورد در مقاطع فولادی چه نقشی دارد؟

نورد یا رولینگ چیست؟ نورد در مقاطع فولادی چه نقشی دارد؟

نورد یا رولینگ چیست

نورد یا رولینگ چیست؟ نورد در مقاطع فولادی چه نقشی دارد؟ دستگاه نورد که آن را با نام نورد رولینگ نیز می‌ شناسیم کار شکل دهی به ورقه‌ های فلزی و هم چنین تبدیل کردن آن ها به مقاطع مختلف مخروطی، گرد، تخت، منحنی و غیره را در اندازه‌ های مختلف انجام می‌ دهد. این کار با عبور کردن فلز مورد نظر از بین غلطک‌ های استوانه‌ ای انجام می‌ شود. به دلیل اهمیت دستگاه نورد جهت شکل‌ گیری فلزات مختلف در این مقاله به بررسی و معرفی آن می‌ پردازیم.

نورد یا رولینگ چیست – نقش آن در مقاطع فولادی

نورد یا رولینگ چیست؟ گفتیم که به دستگاه نورد ورق، نورد رولینگ هم می‌گویند. وظیفه این دستگاه شکل دادن به ورقه‌های فلزی و تبدیل کردن آنها به مقاطع مختلف مخروطی، گرد، تخت، منحنی در شکل‌ها و اندازه‌ های مختلف می‌ باشد. این دستگاه در صنایعی کاربرد دارد که نیاز به رول کردن دارند. در واقع با استفاده از چنین دستگاهی مواد مختلف قابلیت موم سانی را پیدا می‌کنند که این کار بین دو غلطک استوانه‌ای انجام می‌ شود.

برخی از پلیمرها و فلزات در دماهای پایین نیز خاصیت مومی را پیدا می‌کنند، اما برخی از فلزات که ساختار آنها با استفاده از نورد گرم به وجود آمده است، می‌ توانند در دمای پایین خاصیت مومی مانند یا تغییر پذیری پیدا کنند.

نورد ورق در واقع به فرایندی گفته می‌ شود که بدون هیچگونه تغییری در عرض مواد می‌ تواند موجب کاهش یافتن ضخامت و یا افزایش یافتن طول آنها شود، همچنین ورق‌ های تخت را می‌تواند به حالت منحنی یا گرد تبدیل کند که این امر طی عبور کردن از غلطک‌ های استوانه‌ای رخ می‌دهد. تیرآهن و نبشی طی چنین روشی تولید می‌ شوند.

انواع روش‌ های نورد

نورد به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود که طی آن هر کدام از آنها محصولی با شرایط و ویژگی‌های متفاوتی تولید می‌شود:

  1. نورد سرد و کاربرد آن

روش کار در نورد سرد مقداری پیچیده است. این شیوه از نورد به علت سخت بودن ورقه‌ها انجام می‌ شود، چون استحکام آنها را افزایش داده و موجب برطرف شدن ترک‌ های آن خواهد شد. طی نورد سرد ابتدا ورق‌ های مورد نظر را بر طبق عملیات آنیل داخل دستگاه قرار می‌دهند تا پسماندهای آن کاملاً از بین برود. هدف از نورد سرد دستیابی به ضخامت و سطوح دلخواه می‌ باشد.

در واقع این کار جهت تغییر دادن شکل، ابعاد و کاهش دادن ضخامت انجام می شود. به طور جزئی باید گفت که رول‌ هایی که به وسیله نبرد گرم تولید می‌شوند و ضخامت کمی دارند، پس از مرحله اسید شویی و با استفاده کردن از نورد سرد کاهش ضخامت پیدا کرده و بر روی آنها تغییر شکل انجام می‌ شود.

این شیوه از نورد مزیت‌هایی را به همراه دارد، از جمله اینکه متقاضیان رضایت بیشتری از محصول نهایی دارند، می‌ توان به محصول نهایی ظرافت و زیبایی خاصی بخشید، علاوه بر آنکه حمل و نقل و روغن کاری آن آسان است و محصولات تولیدی به این شیوه استحکام خوبی دارند.

  • نورد گرم و کاربرد آن

در این روش پس از آنکه به فولاد حرارت دادند، آن را از داخل کوره خارج کرده و به زیر غلطک می‌ فرستند. مقطع‌ های فولادی در این روش معمولاً سه بار بر زیر غلطک‌ های سنگین و ۶ یا ۷ بار زیر غلطک‌ های سبک می‌روند. این کار موجب می‌شود فلز به سمت جلو حرکت کرده و طول آن افزایش پیدا کرده و ضخامت آن کم شود. فلزاتی که به این شیوه به دست می‌آیند، استحکام بالایی در مقایسه با قطعاتی دارند که توسط نورد سرد تولید شده‌ اند.

محصولاتی که به این شیوه تولید می‌شوند قابلیت استحکام و شکل پذیری خوبی دارند و تجهیزاتی که در این شیوه به کار می‌ رود کمتر از تجهیزاتی است که در روش نورد سرد استفاده می‌شود. این شیوه برای تولید کردن شمش‌ های بزرگ مناسب است و انرژی کمتری برای آن صرف می‌شود.

مطالب مرتبط | سنگ شکن کوبیت

جمع‌ بندی

در این مقاله نورد یا رولینگ و نقش آن در مقاطع فولادی را بررسی کردیم. نورد به دو شکل سرد و گرم انجام می‌شود که هر کدام از آنها جهت به دست آوردن محصولات مختلف با شرایط و ویژگی‌های متفاوت کاربرد دارند که به توضیح جداگانه آنها پرداختیم. در سایت piece-co.com  بیشتر با نورد یا رولینگ و نقش آن در مقاطع فولادی و همچنین انواع نبرد، مزایا و معایب آنها آشنا شوید.

Rate this post