خانه » نوار نقاله چیست؟کارایی نوار نقاله چیست؟

نوار نقاله چیست؟کارایی نوار نقاله چیست؟

نوار نقاله

نوار نقاله چیست؟ کارایی نوار نقاله چیست؟ نوار نقاله نوعی تسمه صنعتی محسوب می‌ شود که جهت حمل کردن مواد و قطعات مختلف طراحی و ساخته شده است.

به این ابزار پرکاربرد کانوایر نیز می‌ گویند که نخستین بار در کارخانه‌ های فورد به وجود آمد و هدف از تولید آن افزایش دادن راندمان تولید در صنعت خودرو و دیگر خطوط تولید پیوسته بود.

در واقع نوار نقاله از تجهیزات و دستگاه‌ های بسیار ضروری و مهم در صنعت بسته‌ بندی است که در این مقاله به بررسی ویژگی‌ ها و مشخصات آن می‌ پردازیم.

در صورت تمایل می توانید در صفحه سنگ شکن درباره سنگ شکن و انواع آن مطالعه نمائید.

آشنایی با نوار نقاله

گفتیم که نوار نقاله به صورت تسمه‌ های صنعتی می‌ باشد که جهت حمل کردن قطعات و مواد مختلف طراحی و تولید شده است. این نوار در صنعت بسته‌ بندی از دستگاه‌ها و تجهیزات مهم محسوب می‌شود که وظیفه اصلی آن ها جا به جا کردن وسایل مختلف می‌باشد و برخی از آنها به صورت شیب‌ دار ساخته شده‌اند.

در واقع اصلی‌ ترین مزیتی که استفاده کردن از نوار نقاله دارد این است که جهت حمل و نقل کردن و جابجایی مواد حجیم و سنگین به کار می‌ رود، به این ترتیب حمل کردن چنین بارهایی در مسیر طولانی کارخانه‌ ها بسیار آسان خواهد بود.

البته کانوایر که معمولاً آن را با نام نوار نقاله نیز می‌ شناسیم نقاط مشترک و تفاوت‌ هایی با یکدیگر دارند، از کانوایر جهت انتقال دادن قطعات و وسایل تولید شده از قسمتی به قسمت دیگر استفاده می‌ شود و نقش نقاله‌ ها بالا بردن سرعت تولید می‌ باشد که به این ترتیب قطعات را از قسمت‌ های مختلف کارخانه به راحتی حمل می‌کنند.

نوار نقاله به صورت سه لایه است که پوشش لاستیکی در قسمت بالا و پوشش لاستیکی دیگری به همراه منجیدها در قسمت پایین قرار گرفته است.

این نوارها در مکان‌ هایی از کارخانه استفاده می‌ شوند که محصول جهت خشک شدن در معرض حرارت قرار گرفته است یا هدف شستشوی قطعات تولید شده می‌باشد. گاهی نیز فرایند نقل و انتقال قطعه به وسیله نوار نقاله از قسمتی به قسمت دیگر حمل می‌ شود.

شما می توانید در صفحه سنگ شکن کوبیت درباره بازدهی سنگ شکن کوبیت مطالعه نمائید.

چگونگی عملکرد نوار نقاله

حرکت مواد و تجهیزات با استفاده از نقاله به وسیله دو غلطک ابتدایی و انتهایی انجام می‌ شود. این دو نوع غلطک چرخه بی‌انتها و روتین نقاله را بر عهده دارند. کارهای نقاله‌ ها را به صورت واضح‌تر می‌توان در دستگاه‌ های تردمیل مشاهده کرد. از جمله صنایع مختلفی که از نوارهای نقاله جهت حمل بارهای خود استفاده می‌ کنند نیز صنایع زیر می‌ باشند:

  1. صنایع معدنی
  2. صنایع دارویی
  3. صنایع غذایی
  4. صنایع سیمان و کاشی
  5. صنایع سنگ

در واقع می‌ توان گفت که استفاده کردن از نوار نقاله در چنین صنایعی امری ضروری محسوب می‌ شود که بدون آن روند تولید به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

به همین دلیل جهت افزایش راندمان تولید در بیشتر موارد مواقع از نوار نقالی شیبدار استفاده می‌ کنند. به این ترتیب سرعت نقل و انتقال افزایش پیدا می‌کند، از طرفی استفاده کردن از چنین تجهیزاتی در کارخارجات بسته‌ بندی مواد موجب می‌ شود به نیروی انسانی کمتری نیاز باشد، علاوه بر آن که خطرات احتمالی در این مکان‌ ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

در داخل نوارهای نقاله تار و پودی وجود دارد که با آن منجید می‌ گویند و لایه زیرین و بالایی آن به صورت لاستیکی می‌باشد. این تار و پودها معمولاً از نایلون پلی استر، آرامید، کتون و رشته‌ های فولادی هستند که استحکام تسمه را افزایش می‌ دهند.

در کلیه نوارهای نقاله قسمت زیرین و بالایی آن از جنس پلاستیک می‌ باشد که بیشتر در برخی صنایع مانند فلزات، سیمان، سنگ و غیره که هیچ ارتباطی با مواد خوراکی ندارند، به کار برده می‌ شود. پلاستیک به کار رفته نیز ممکن است به صورت آجدار یا ساده باشد.

با سنگ شکن ماسه ساز آشنایی دارید؟ می توانید در صفحه سنگ شکن ماسه ساز، درباره انواع آن اطلاعات کسب کنید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله نوار نقاله، ویژگی‌ ها، مشخصات و نحوه عملکرد آن را بررسی کردیم. وجود چنین تجهیزاتی جهت بالا بردن راندمان در خطوط تولید و در صنایع مختلف مانند صنعت بسته‌ بندی امری اجتناب ناپذیر است. جهت آشنایی بیشتر با نوار نقاله، نحوه عملکرد، قطعات تشکیل دهنده آن و غیره به سایت piece-co.com مراجعه کنید.

Rate this post