خانه » میلگرد چیست؟ آیا با میلگرد و آرماتور بندی آشنایی دارید؟

میلگرد چیست؟ آیا با میلگرد و آرماتور بندی آشنایی دارید؟

میلگرد چیست؟ آیا با میلگرد و آرماتور بندی آشنایی دارید؟ آیا می‌ دانید میلگر و آرماتور چه تفاوت‌ هایی با یکدیگر دارند؟ میلگرد نوعی مقطع فولادی است که به صورت کاملاً خام استفاده می‌ شود و هیچ گونه برش، خمش و تغییری بر روی آن وجود ندارد، اما اگر چنین تغییراتی برای آن ایجاد شود به آن آرماتور می‌ گویند.

پس می‌ توان گفت که تفاوت بین این دو به نحوه تولید و استفاده آنها برمی‌گردد، به بیانی اجرا کردن صحیح عملیات سقف‌ ریزی و بتن‌ ریزی در پروژه‌ های ساخت و ساز نیازمند علم و دانش کافی مهندسی و هم چنین تشخیص دادن تفاوت بین این دو می‌ باشد. در این مقاله میلگرد و آرماتور بندی را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با میلگرد و آرماتوربندی

گفتیم که جهت اجرا کردن صحیح و درست عملیات سقف‌ ریزی و بتن‌ ریزی در انواع پروژه‌ های ساختمانی و عمرانی نیازمند دانش و تخصص مهندسین این سازه‌ ها و فهمیدن تفاوت بین آرماتور و میلگرد است، برای این فهمیدن این تفاوت نیز باید با ویژگی‌ ها و مفهوم میلگرد و آرماتور آشنا شویم.

در واقع میلگرد یکی از مصالح ساختمانی اولیه به شمار می‌آید. این در حالی است که آرماتورها از اتصال یافتن میلگردها با یکدیگر و طبق محاسبات دقیق به وجود می‌ آیند و معمولاً در مراحل بتن ریزی استفاده می‌ شوند‌. میلگرد یک محصول فولادی است که به شکل کابل، میله یا مش وجود دارد و با قطرهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود. معمولا میلگرد خام هیچ گونه خمش، برش و یا طرحی بر روی خود ندارد. اگر چنین ویژگی‌ هایی را به خود بگیرد در این حالت به آن آرماتور می‌ گویند. پیش از مرحله بتن‌ ریزی میلگردها جدا از هم هستند.

در مقاوم سازی بتن استحکام میلگرد نقش مهم و اساسی دارد. در واقع وقتی این سازه با بتن ترکیب می‌ شود مقاومت کششی آن را تقویت می‌ کند. هنگامی که میلگرد بر اثر برش و خمش تغییر شکل پیدا کند، به وسیله سیم‌ های آرماتور بندی در کنار یکدیگر بسته می شوند و به آن آرماتور گفته می‌شود. بنابراین یک تفاوت اساسی بین این دو، تغییر شکل آنها می‌ باشد.

مشخصه‌ های مکانیکی میلگرد

برای انتخاب کردن میلگرد متناسب با نوع سازه‌ ها باید برخی از مشخصات آنها مانند مواد اولیه تشکیل دهنده، نوع ترکیب شیمیایی و غیره توجه داشته باشید و با توجه به این ویژگی‌ ها میلگرد متناسب جهت بتن‌ ریزی تعیین می‌ شود. از طرفی میلگردها انواع مختلفی دارند که هنگام خرید باید به نوع آنها نیز توجه داشته باشید. به طور کلی این مشخصات عبارتند از:

  • ایزوتوپی یا همسان گردی
  • طول مهاری یا پیوستگی
  • خواص الاستیکی
  • ضریب انبساط حرارتی
  • میزان حفظ مقاومت
  • میزان مقاومت آن در برابر ساییدگی
  • مقاومت و استحکام تسلیم

انواع میلگردها

میلگردها را بر اساس جنس و کاربرد آنها تقسیم بندی می‌ کنند و اسپیسر میلگرد بر طبق این دو اصل شامل لقمه‌ های بتنی، سیم فولادی گالوانیزه، بتن الیافی، پلاستیک و غیره می‌ باشد.

و یک نکته مهم جهت استفاده کردن از اسپیسر میلگرد این است که باید جنس آن با جنس پوشش بتن همخوانی و سازگاری داشته باشد. اگر نگهدارنده‌ ها از جنس آرماتور باشند مواد پوششی نیز باید با جنس همان آرماتور همخوانی داشته باشد.

آرماتورها جهت مقاوم سازی ستون‌ ها، دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌ شوند و در سقف‌ های تیرچه بلوک چون وزن بسیار سبکی دارند، مقاومت خوب و بالایی را ایجاد می‌ کنند. در این گونه سقف‌ ها از آرماتورها جهت تقویت کردن تیرچه به صورت تقویتی و حرارتی استفاده می‌ شود. یکی از مزایای استفاده از آنها نیز این است که از هر نوع جوشکاری می‌ توان استفاده کرد و در نهایت نیز باعث مقاومت سازه در برابر رطوبت، حرارت، سیل، باد، زلزله و صدا خواهد شد.

عملیات آرماتور بندی نیز پس از بتن‌ ریزی و پی‌ ریزی شروع می‌ شود. مهم ترین قسمت‌ های یک ساختمان ستون‌ ها، سقف‌ ها، تیرها و دیوارهای آن است، به همین دلیل این اجزا باید استحکام کافی را داشته باشند و برای به وجود آمد چنین استحکامی از آروماتور بندی استفاده می‌ کنند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله میلگرد و آرماتور بندی و حدود قیمت این محصول در بازار، موارد استفاده، تفاوت‌ ها و ویژگی‌ های آنها را بررسی کردیم. در واقع وقتی میلگرد طی برش و خمش اشکال مختلفی به خود بگیرد و با سیم‌ های آماتور بندی در کنار یکدیگر بسته شود به آن آرماتور گفته می‌ شود که جهت مقاوم سازی و استحکام سازه‌ های ساختمانی و عمرانی طی مرحله بتن‌ ریزی استفاده می‌ شود. در سایت https://piece-co.com بیش تر با میلگرد و ارماتور، مشخصات آنها، تفاوت بین این دو، نحوه استفاده و غیره آشنا شوید.

Rate this post