خانه » مفتول گالوانیزه چیست و حدود قیمت این محصول در بازار چگونه است؟

مفتول گالوانیزه چیست و حدود قیمت این محصول در بازار چگونه است؟

مفتول گالوانیزه چیست و حدود قیمت این محصول در بازار چگونه است؟ آیا با مشخصات، قیمت و کاربردهای مفتول گالوانیزه آشنا هستید؟ مفتول گالوانیزه که به آن مفتول سفید هم می‌ گویند از گالوانیزه کردن سیم‌ های سیاه با ضخامت و طول مشخص به روش گرم یا سرد انجام به دست می آید که جهت افزودن ویژگی‌ های خاصی مانند استفاده آسان، افزایش عمر و هم چنین افزایش مقاومت این سیم‌ها می‌باشد. چون مفتول گالوانیزه در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد به همین دلیل در این مقاله مفتول گالوانیزه و حدود قیمت این محصول در بازار را بررسی می‌ کنیم.

مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه چیست و حدود قیمت این محصول در بازار چگونه است؟

مفتول گالوانیزه چیست: گفتیم که مفتول گالوانیزه که به آن مفتول سفید هم می‌ گویند حاصل گالوانیزاسیون سیم‌ های سیاهی است که دارای ضخامتی حدود ۱.۲ الی ۴ میلی متر و طولی از سه تا ۲۹۰ متر می‌ باشند. واحد اندازه‌ گیری بر حسب متر در هر کیلو می‌ باشد و به روش سرد یا گرم جهت افزودن برخی از ویژگی‌ ها به سیم سیاه انجام می‌ شود که از این جمله ویژگی‌ ها می‌ توان به افزایش طول عمر، افزایش مقاومت و استفاده آسان آن اشاره کرد.

علت نام گذاری کردن مفتول‌ های سفید به این دلیل است که مفتول فولادی سیاه پس از آن که گالوانیزه می‌ شود با استفاده کردن از یک لایه رویی به رنگ سفید در می‌ آید. حال با توجه به شیوه ساخت آن یعنی گرم یا سرد بودن می توان رنگ آن را به صورت کدر یا گرم و براق یا سرد درآورد. قیمت این دو نوع مفتول گالوانیزه گرم و سرد نیز کاملاً با یکدیگر متفاوت است. در واقع انجام دادن عملیات مذکور بر روی سیم‌ های معمولی یا همان سیم سیاه باعث می‌ شود که کاربرد آن افزایش پیدا کرده و در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین بخوانید | سنگ شکن

روش‌ های تولید مفتول گالوانیزه

مفتول های گالوانیزه را بر اساس کاربرد، سایز و نحوه تولید به انواع مختلف دسته‌ بندی می‌ کنند. همانطور که گفتیم روش ساخت آن ها به دو صورت گرم و سرد می‌باشد که هر کدام طی فرایندهای متفاوتی انجام می‌ شوند:

  1. ساخت مفتول گالوانیزه گرم

مفتول گالوانیزه چیست: مراحل ساختن مفتول گالوانیزه به شیوه گرم به شرح زیر می‌باشد:

سیم‌ های سیاه در این روش با واسطه حرارت گرم و به اصطلاح باز پخت می‌ شوند. برای افزایش دادن کیفیت محصول مفتول سیاه نباید هیچ گونه مواد زائدی داشته باشد که برای رسیدن به این منظور پیش از شروع حرارت دهی مفتول اسید شویی می‌شود.

پس از مرحله اسید شویی مفتول زیاد در داخل وانی قرار می‌گیرد تا لایه پوششی بر روی آن ایجاد شود.

در مرحله بعدی مقدار اضافی پوشش از روی مفتول برداشته می‌شود، سپس مفتوح جهت خنک شدن پوشش استراحت داده می‌ شود.

در مرحله آخر نیز سیم آماده شده به سه روش مختلف پروانه‌ ای، زیر افقی و معمولی جمع و بسته‌ بندی می‌شوند.

مفتول گالوانیزه گرم
  • ساخت مفتول گالوانیزه سرد

فرایند ساخت این نوع مفتول نیز مانند گالوانیزه گرم است، اما در چند مرحله با یکدیگر تفاوت دارند که عبارتند از:

حرارت دادن به مفتول و حذف کردن ناخالصی‌ های آن

پوشش دهی مفتول که با استفاده از الکترولیز و برق انجام می‌ شود.

آماده کردن گالوانیزه جهت بسته‌ بندی

انواع سیم‌ های گالوانیزه بر اساس کاربرد

بر اساس نوع کاربرد سیم‌ های گالوانیزه به دسته‌ های زیر تقسیم می‌شوند:

  • سیم رابیتس بندی
  • سیم فنس بافی
  • سیم اسکوپ
  • سیم توری فلزی
  • سیم باغ انگور

حدود قیمت این محصول در بازار نیز به شیوه تولید نوع، آن قطر و سایز سیم و غیره بستگی دارد. چون سیم‌ های گالوانیزه در قطر، ابعاد و اندازه‌ های متفاوتی تولید و عرضه می‌ شوند.

جمع‌ بندی

در مقاله مفتول گالوانیزه چیست؟، انواع مختلف آن، نحوه تولید آنها و کاربرد آنها را بررسی کردیم. مفتول‌ های گالوانیزه به دو شیوه سرد و گرم تولید می‌ شوند که تا حدودی روش تولید آن ها مشابه هم است و تنها چند در چند مرحله با یکدیگر تفاوت دارند. به طبع نحوه استفاده کردن آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. جهت آشنایی بیش تر با مفتول گالوانیزه، انواع مختلف آن، نحوه تولید و غیره به سایت https://piece-co.com مراجعه کنید.

Rate this post