خانه » ماسه شور حلزونی چیست؟

ماسه شور حلزونی چیست؟

ماسه شور حلزونی چیست؟ ماسه شور به نوعی دستگاه می‌ گویند که می‌ تواند ماسه و شن را از کلیه ناخالصی‌ های موجود در آن جداسازی کند. یکی از مدل‌ های رایج ماسه شور نیز نوع حلزونی آن می‌ باشد. این دستگاه به صورت مارپیچ یا حلزونی ساخته شده است و در واقع با استفاده کردن از همین مارپیچ‌ ها موجب جدا شدن ناخالصی‌ های مورد نظر خواهد شد. در نهایت نیز شن و ماسه‌ ای به دست می‌ آید که کاملا تمیز و عاری از هر گونه ناخالصی هستند.

ماسه شور حلزونی از جمله ماسه شورهای کاربردی در معادن و صنایع مختلف در ارتباط با تولید شن و ماسه است. در این مقاله ماسه شور حلزونی را بررسی می‌ کنیم.

 

همچنین بخوانید: چکش کوبیت 120

 

آشنایی با ماسه شور حلزونی

گفتیم که ماسه شورها دستگاه‌ هایی هستند که می‌ توانند هر گونه ناخالصی مانند گل و لای را از شن و ماسه جدا کنند. که انواع بسیار متفاوتی دارند، یکی از آن ها نیز ماسه شور حلزونی می‌ باشد. ساختار ماسه شور حلزونی به این شکل می باشد که از یک سری مارپیچ‌ ها تشکیل شده است. در ابتدا شن و ماسه و آب همراه آن، به داخل یک حوضچه در دستگاه ماسه شور ریخته می‌ شود، سپس آبی که وارد این حوضچه شده است دچار تلاطم می شود. در نهایت با شن و ماسه برخورد خواهد کرد.

به این ترتیب به آسانی گل و لای را از این دانه‌ ها استخراج می‌ کند، سپس ماده نهایی به دست آمده از قسمت درب خروجی آن به بیرون ریخته می‌ شود و شن و ماسه تمیز و خالص به دست خواهد آمد. این دستگاه در کارخانجات مختلف تولید شن و ماسه کاربرد دارد. در صورت نبود آن در واقع می‌ توان گفت یکی از مراحل تولید شن و ماسه تکمیل نمی‌ شود. به این ترتیب کیفیت محصول نهایی بسیار کم خواهد بود، به بیانی جهت به دست آوردن شن و ماسه با کیفیت بالا و استاندارد ما به چنین دستگاه کاربردی نیازمند هستیم.

از عوامل و ویژگی‌ های خاص ماسه شور حلزونی توانایی این نوع دستگاه جهت ارائه دادن سطوح یکنواخت و صاف در مواد ساختمانی و بتن‌ ها می‌ باشد. یعنی این نوع ماسه شور دانه‌ های منظم و هم چنین پره‌ های کوچکی دارد. که موجب می‌ شود بتن دارای سطح هموار و صاف بوده و بر روی ظاهر نهایی و کیفیت ساختمان‌ ها تاثیر مثبت داشته باشد.

 

ماسه شور حلزونی چیست؟

 

عوامل موثر در کارکرد ماسه شور حلزونی

بعد از پاسخ به سوال ماسه شور حلزونی چیست؟ نوبت به آشنایی با عوامل موثر در کارکرد این دسنگاه می رسد. عوامل مختلفی که بر روی کارکرد دستگاه ماسه شور حلزونی موثر هستند، عبارتند از:

  • قطر مارپیچ یا حلزون به کار رفته در داخل دستگاه
  • سرعت دوران و چرخش مارپیچ‌ ها یا حلزون‌ ها در داخل دستگاه
  • حجم حوضچه‌ های تعبیه شده در داخل دستگاه
  • طول مارپیچ‌ هایی که در دستگاه قرار گرفته است

ماسه شور حلزونی نیز مناسب با این چند ویژگی مدل‌ های مختلفی دارد، بنابراین هنگام خرید آن باید ابتدا به ظرفیت آن و نوع خط تولید دقت داشته باشید تا بتوانید متناسب‌ ترین مدل را برای فعالیت خود انتخاب کنید.

 

بخوانید: رولیک و نوار نقاله

 

مشخصات فنی ماسه شور حلزونی

در نگاه نخست تصور می‌ شود یک ماسه شور حلزونی دستگاه ساده‌ ای باشد. اما برخلاف این موضوع ماسه شور حلزونی نیز از بخش‌ های مختلفی تشکیل شده که هر کدام از این بخش‌ ها دارای توانایی و عملکرد ویژه‌ ای می‌ باشند. که می‌ توانند در روند تولید ماسه و شن با کیفیت، تاثیر خودشان را اعمال کنند. از جمله برخی مشخصات فنی این نوع ماسه شورها موارد زیر هستند:

  • ظرفیت و ابعاد

دستگاه ماسه شوری که ما آن را با نام ماسه شور حلزونی می‌ شناسیم. در ظرفیت و ابعاد مختلفی ساخته شده است که از مدل‌ های بسیار کوچک و قابل حمل گرفته تا دستگاه‌ های بسیار بزرگ صنعتی را شامل می‌ شود. گزینه اول برای پروژه‌ های کوچک و گزینه دوم برای پروژه‌ های عمرانی وسیع کاربرد دارد. این دستگاه می‌ تواند از چند تن تا صدها تن ظرفیت متغیر داشته باشد.

  • سرعت چرخش و قدرت موتور

قلب هر نوع دستگاه ماسه شوری موتور آن می‌ باشد. موتوری که در داخل این نوع ماسه شور به کار رفته است، دارای مصرف انرژی بهینه می‌ باشد که کارایی بالا را برای دستگاه تضمین می‌ کند. سرعت به چرخش درآمدن ماسه شور از دیگر مشخصات آن است که بر روی سرعت و کیفیت تمیز کردن شن و ماسه بسیار تاثیرگذار است.

  • سیستم فیلتراسیون

ماسه شورها به یک سیستم فیلتراسیون مجهز هستند. که بسیار پیشرفته بوده و می‌ تواند ناخالصی‌ ها و ذرات ریز را از شن و ماسه‌ ها جدا کند. این سیستم ممکن است به صورت فیلتر حلزونی، مکانیکی یا دیگر فیلترهای پیشرفته باشد.

  • کاربری آسان

علاوه بر مشخصات ذکر شده ماسه شور حلزونی کاربری بسیار آسان دارد و نگه داری آن نیز ساده است. سیستم کنترلی و دسترسی داشتن به قطعات آن نیز جهت تعمیر و نگه داری کاملا ایده آل بوده و به این ترتیب استفاده از آن در مراکز صنعتی آسان است.

 

ماسه شور حلزونی چیست؟

آشنا شوید با: کانکیو و منتل

 

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال ماسه شور حلزونی چیست؟ پاسخ داده شد. ماسه‌شور حلزونی یک دستگاه مؤثر است که با استفاده از حرکت حلزونی، می‌تواند ماسه و شن را از ناخالصی‌ها جدا کرده و خروجی تمیزی از آنها به دست آورد. این فرآیند معمولاً در صنایع مختلف مانند راه‌سازی، ساختمان‌سازی، معدن و غیره، برای تولید مواد ساختمانی یا استفاده در فرآیندهای صنعتی دیگر استفاده می‌شود.

Rate this post