خانه » لاستیک نوار نقاله چیست؟

لاستیک نوار نقاله چیست؟

لاستیک نوار نقاله

لاستیک نوار نقاله چیست؟ لاستیک نوار نقاله معمولاً از جنس پلی استر پلی آمید یا پلی اتیلن ترفتالات ساخته می‌ شود که در مقابل شرایط متفاوت از جمله سایش، خوردگی و تاثیرات متفاوت آب و هوایی مقاومت بالایی دارد.

این نوع لاستیک‌ ها با توجه به نوع محیط و نوع کاربرد از جنس‌ های متفاوتی ساخته می‌ شوند که در نوارهای نقاله به کار برده می‌ شود. در این مقاله لاستیک نوار نقاله، ویژگی‌ ها و مشخصات آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با لاستیک نوار نقاله

نقاله نوعی وسیله ایمن جهت باربری می‌ باشد که با استفاده کردن از آن جابجایی و حمل بارهای مختلف در داخل کارگاه‌ ها و کارخانه‌ ها آسان خواهد بود. علاوه بر آنکه از این وسیله در صنایعی مانند تولید شن و ماسه نیز استفاده می‌ کنند. بدیهی است که لاستیک نقاله مورد استفاده در چنین وسیله پرکاربرد و مهمی باید از جنس و نوع بسیار خوبی باشد.

در کارخانجات بزرگی که نیاز به جابجا کردن محصولات زیادی دارند نوار نقاله در خط تولید قرار می‌ گیرد. به این ترتیب سرعت جابجایی و حمل بارها افزایش پیدا می‌ کند، علاوه بر آن که محصولات از هر گونه صدمه و آسیبی در امان می‌ مانند. در صنعت تولید شن و ماسه نیز چون سنگ‌ ها وزن بالایی دارند و میزان خروجی شن و ماسه از داخل دستگاه جهت جابجا کردن شن و ماسه از این نوع دستگاه استفاده می‌ کنند.

تسمه نقاله از مواد متفاوتی مانند لاستیک پی یو، پی‌ وی‌ سی، تفلون و برزنت ساخته می‌ شود که هر کدام مقاومت‌ ها، ویژگی‌ ها و توانایی‌ های متفاوتی دارند. یکی از انواع رایج آن نیز لاستیک است که از آن در صنایع مختلفی زیر استفاده می‌ شود:

  1. صنایع سنگ و شن و ماسه
  2. کارخانجات بتن و سیمان
  3. نیروگاه‌ ها و کارخانجات زباله سوزی و بازیافت
  4. ماشین آلات مختلف راهسازی
  5. کارخانه‌ های تولید برخی از مواد معدنی
  6. معادن خاک رس و آهک و سنگ گچ
  7. کارخانجات چوب بری و الوارسازی

انواع لاستیک نوار نقاله

لاستیک نوار نقاله با ویژگی‌ ها و مشخصات متفاوتی تولید می‌ شوند که رایج‌ترین و مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  1. لاستیک مقاوم در برابر سایش

چون سنگ‌ها معمولاً لبه‌های تیزی دارند و اصطکاک به وجود آمده جهت حمل شن و ماسه معمولاً لاستیک نوار نقاله را در معرض فرسایش قرار می‌دهد، به همین دلیل جهت استفاده در چنین صنایعی باید از نوع تسمه لاستیکی استفاده شود که کیفیت بالایی دارد.

به این ترتیب هزینه‌های تعویض این لاستیک‌ها نیز به حداقل ممکن می‌رسد. نوار نقاله‌ای که در برابر سایش مقاوم است در کارخانجات تولید شن و ماسه و سنگ آهک مناسب می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات در خصوص سنگ شکن هیدرکن می توانید به صفحه سنگ شکن هیدروکن مراجعه نمائید.

  • لاستیک مقاوم در برابر حرارت

گاهی اوقات نوار نقاله ما در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مدام در معرض حرارت است، بنابراین لاستیکی که در آن استفاده شده است باید مقاوم به حرارت باشد و از این گونه لاستیک‌ها در مکان‌هایی مانند کارخانجات سیمان، فولاد، صنایع بازیافت و شیمیایی استفاده می‌کنند.

چون موادی که از این صنایع خارج می‌شود، دمای بالایی دارد. دمایی که از حد ذوب لاستیک‌های معمولی بیشتر است و اگر از این نوع لاستیک‌ها استفاده شود، ذوب خواهد شد.

  • لاستیک با اج گریپ

بر روی لاستیک‌های نوار نقاله روکشی با آج گریپ قرار می‌گیرد، یعنی دارای برجستگی و فرورفتگی‌هایی است که مانع از لغزش بار در زاویه‌ها و شیب‌های تند خواهد شد.

معمولا در دستگاه‌های سنگ شکن جهت ورود سنگ‌ها به داخل این نوع دستگاه‌ها از نوار نقالی استفاده می‌شود که با شیب بالا می‌باشد، چون امکان لیز خوردن و یا حرکت سنگ‌ها در حین جابجایی وجود دارد که گاهی مواقع حتی ممکن است چنین مشکلاتی موجب خسارت شوند و باید در سلول‌های مخصوص نگهداری شده و یا گاهی مواقع به طور مستقیم به ماشین‌های باربری انتقال داده شوند.

منطقی است که در چنین مواقعی از دستگاه‌های نقاله ای استفاده شود که با شیب سربالایی مواجه هستند و نوع لاستیک آنها دارای آج گریپ می‌باشد.

جمع‌ بندی

در این مقاله لاستیک نوار نقاله، مشخصات، ویژگی‌ها و انواع آن را مطرح کردیم. چون نوارهای نقاله حمل و نقل کردن بارهای مختلف کاربرد دارند و جز وسیله‌های مهم محسوب می‌شوند، پس لاستیکی که برای آن استفاده می‌شود نیز بسیار مهم است و مقاومت کافی در برابر سایش حرارت و غیره داشته باشد. در سایت piece-co.com با لاستیک نوار نقاله و مشخصات آن بیشتر آشنا شوید.

Rate this post