خانه » فرز کاری چیست؟ آیا با انواع دستگاه‌ های فرزکاری آشنایی دارید؟

فرز کاری چیست؟ آیا با انواع دستگاه‌ های فرزکاری آشنایی دارید؟

فرز کاری چیست؟ آیا با انواع دستگاه‌ های فرزکاری آشنایی دارید؟ فرزکاری از جمله مراحل بسیار رایج است که جهت پرداخت نهایی بر روی قطعات مختلف تولیدی استفاده می‌ شود. به این ترتیب قطعات و اجسام طی فرز کاری شکل اولیه خودشان را از دست داده و کاملاً پرداخت می شوند.

به بیانی فرزکاری را می‌ توان براده برداری از سطوح و قطعات کاری دانست که به وسیله تیغه فرز انجام می‌ شود. پیش از اختراع دستگاه فرزکاری همواره براده‌ برداری از روی قطعات و سطوح مختلف با خطاهای انسانی همراه بود که این مشکل با وجود چنین دستگاه‌ های ظریف و با دقتی برطرف شده است. در این مقاله نحوه فرز کاری و انواع دستگاه‌ های فرز کاری را بررسی می‌ کنیم.

فرزکاری چیست و انواع دستگاه های فرز کاری کدامند؟

فرز کاری چیست؟ دستگاه‌ های فرز کاری بسیار متنوع هستند به طوری که جهت کارهای مختلف می‌ توان مدل‌ های مختلف این دستگاه‌ ها را انتخاب و استفاده کرد. چون هر کدام از آن ها جهت براده‌ برداری از سطوح مختلفی مانند سطوح فلزی یا چوبی مناسب‌ تر هستند، بنابراین جهت انتخاب کردن دستگاه فرز کاری مناسب ابتدا باید نوع سطوح را مشخص کنیم.

انواع دستگاه‌ های فرز کاری را می توان به دو گروه کلی ماشین های فرز عمومی و ماشین‌ های فرز مخصوص تقسیم بندی کرد که نوع عمومی به دو دسته افقی و عمودی نیز تقسیم می شوند:

  1. ماشین فرز افقی

نحوه عملکرد این نوع از دستگاه‌ ها به صورت افقی می‌ باشد و میزی که در آن به کار رفته است در سه جهت قائم، طولی و عرضی حرکت می‌ کند. از این نوع ماشین‌ ها معمولاً جهت تراشیدن سطوح، رنده تراش، ایجاد کردن شیارهای مارپیچ و مستقیم و هم چنین فرم دهی استفاده می‌ کنند که به دو نوع یونیورسال و ساده طراحی شده اند‌.

تفاوت بین دو نوع این دستگاه‌ ها به میز کار آن ها برمی‌ گردد. در نوع ماشین فرز افقی یونیورسال علاوه بر آن که دستگاه فرز در هر سه جهت دارای آزادی عمل است، می تواند به صورت قائم نیز چرخش کند.

  • ماشین فرز عمودی

ساختار این نوع از ماشین فرز نیز مشابه با نوع افقی می‌ باشد و تفاوت آنها در این است که محور آنها قائم می‌ باشد و میز کار در هر سه جهت قابلیت حرکت دارد. از نوع ماشین‌ های فرز عمود برای تراشیدن سطوح استفاده می کنند این کار با استفاده از فرز‌هایی انجام می‌ شود که لبه برنده آنها بر روی پیشانی دستگاه قرار گرفته است. کاربرد دستگاه فلز عمودی از نوع افقی بیش تر است. به همین دلیل با وجود داشتن قیمت‌ های بالاتر همواره مورد توجه در کارگاه‌ های بزرگ و کوچک قرار می گیرند.

  • ماشین فرز سیلندری یا استوانه‌ ای

در این نوع از ماشین‌ های فرز قطعه کاری که استفاده شده است، به سمت دیسک هدایت و چرخانده می‌ شود. به این ترتیب شی استوانه‌ ای ایجاد خواهد شد. این دستگاه زمانی به کار می‌ رود که هدف تولید کردن اجسام با دقت بالا می‌ باشد که از آن جمله می‌ توان به بلبرینگ‌ ها، میله‌ ها، انواع مختلف لوله‌ ها و غیره اشاره کرد. دستگاه فرز سیلندری دارای چندین مدل متفاوت است که رایج‌ ترین آن دستگاه تراشکاری می‌ باشد.

  • ماشین فرز سنگ بری

استفاده کردن از چنین دستگاهی موجب می‌ شود که در پایان کار سطوح کاملاً صیقلی و صاف به وجود بیاید. از این نوع دستگاه معمولاً جهت صیقل دادن و تراشیدن سنگ و کاشی استفاده می‌ کنند. برای پیشگیری کردن از شکستن سنگ و کاشی نیز از آب استفاده می‌ شود، اما نوعی از این دستگاه‌ ها نیز وجود دارد که بدون نیاز به آب کار می‌ کنند.

مطالب مرتبط | سنگ شکن فکی

جمع‌ بندی

در این مقاله دستگاه فرز و انواع مختلف آن را بررسی کردیم. گفتیم که دستگاه‌ های فرز دارای تنوع بسیار بالایی هستند و از آن ها جهت کارهای متفاوتی استفاده می کنند که از آن جمله می‌ توان دستگاه فرز سنگ بری، دستگاه فرز سیلندری یا استوانه ای، دستگاه فرز افقی، دستگاه فرز عمودی و غیره را نام برد. در سایت piece-co.com بیش تر با دستگاه فرز و انواع مختلف آن آشنایی پیدا کنید.

Rate this post