خانه » شانه و فک متحرک چیست؟

شانه و فک متحرک چیست؟

شانه و فک متحرک چیست؟

شانه و فک متحرک چیست؟ این قسمت در داخل سنگ شکن چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟ شانه فک متحرک به همراه شانه فک ثابت در داخل سنگ شکن‌ های فکی استفاده می‌ شود.

این قسمت به وسیله نیرو محرکه الکتروموتور جهت خرد کردن سنگ‌ ها به سمت شانه فک ثابت حرکت می‌ کند. سطح شان فک متحرک برآمدگی‌ هایی دارد که هر چه فاصله این برآمدگی‌ ها از یکدیگر کمتر باشد، توانایی آن جهت خرد کردن سنگ‌ ها بیشتر خواهد بود.

به بیانی می‌ توان گفت که شانه فک یک قسمت بسیار مهم در داخل سنگ شکن‌ ها می باشد. در این مقاله شان فک متحرک و مشخصات آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با شانه فک متحرک

گفتیم که شان فک متحرک در داخل سنگ شکن‌ های فکی در کنار شانه فک ثابت قرار گرفته و با استفاده کردن از نیرو محرکه الکتروموتور در این سنگ شکن‌ ها به طرف شانه فک ثابت حرکت می‌ کند که در نتیجه آن سنگ‌ ها خرد خواهند شد.

در سطح شانه فک متحرک برآمدگی‌ هایی وجود دارد که هر چه فاصله این برآمدگی‌ ها از یکدیگر کمتر باشد، توانایی این قسمت جهت خرد کردن سنگ‌ های سخت نیز بیش تر خواهد بود.‌ شانه فک متحرک از مهم ترین و کاربردی ترین قطعات در سنگ شکن است که به وسیله پولی و نوار تسمه به قسمت شفت الکتروموتور اتصال دارد.

با کار کردن الکتروموتور نیروی لازم به قسمت شانه فک متحرک انتقال پیدا می‌ کند و این قسمت با حرکت کردن به سمت شانه فک ثابت این امکان را به وجود می‌ آورد که سنگ‌ های ورودی بین دو شانه قرار بگیرند و در نتیجه فشاری که به آنها وارد می‌ شود عمل خوردایش انجام شود.

شانه فکر ثابت معمولا از جنس فولاد منگنیزی مولیبدن دار یا فولاد منگنزی است که در ابعاد و اندازه‌ های متفاوت تولید می‌ شود. فاصله دهانه‌ ای که بین دو شانه فک متحرک و ثابت وجود دارد اندازه محصول تولید شده را مشخص خواهد کرد و اگر خوراک یا همان سنگ ورودی بسیار سخت باشد عمل خردایش در چندین مرحله انجام خواهد شد. در مرحله نخست سایز سنگ بزرگ است، سپس با تنظیم کردن دهانه بین دو فک مجدد عمل خردایش انجام شده و سنگ به قطعات ریزتر تبدیل می‌ شود.

شانه فک متحرک نیز از جنس فولاد منگنزی و مولیبدن دار، چدن نایهارد و یا فولاد منگنزی است که در اندازه‌ های کاملاً متفاوتی تولید و عرضه می‌ شود. استفاده کردن از نوع شانه فک متحرکی از جنس منگنزی مولیبدن‌ دار دارای مزیت هایی مانند ضد سایش بودن می‌ باشد که می‌ توان از آن جهت خرد کردن کلینگر، سنگ آهک و کوارتزیت و دیگر مواد سخت استفاده کرد.

جهت آشنایی با سنگ شکن کوبیت می توانید به صفحه سنگ شکن کوبیت مراجعه نمائید.

نحوه انتخاب کردن شانه فک متحرک

انتخاب کردن شان فک متحرک در واقع کار تخصصی است و نیاز به بررسی کردن عوامل مختلفی مانند وزن، ابعاد، جنس، نحوه طراحی کردن شانه فک و هم چنین سختی و ابعاد سنگ‌ های ورودی، اندازه بار خروجی، ظرفیت تولید مورد انتظار و غیره دارد.

مثلاً شانه فک‌ هایی که اندازه ۴۵ در ۶۵ دارند جهت خردایش سنگ‌ هایی با ظرفیت ۵۰ تن در ساعت مناسب هستند که اندازه سنگ‌ های ورودی برابر با ۳۸۰ میلی‌ متر است و توانایی سنگ‌ هایی تا ابعاد ۱۰۰ میلی متر را دارد.

علاوه بر آن در هنگام خرید باید فاصله‌ای که بین برآمدگی‌ های روی شانه وجود دارد و یا همان گام‌ ها نیز توجه داشته باشید، چپن هر چه این فاصله‌ ها بیشتر باشد، قدرت و توانایی شانه فک جهت خردایش پایین‌ تر خواهد بود.

بنابراین اگر هدف خردایش سنگ‌ های بسیار سخت و با مقاومت بالا است، حتماً باید شانه فکی را خریداری کنید که دارای برآمدگی‌ های کوتاه و نزدیک به هم است. هم چنین فولادی که در تولید این شانه‌ ها استفاده شده است باید دارای سرعت فرسایش پایینی باشد که توانایی آن جهت خرد کردن سنگ‌ های سخت بالاتر برود.

جمع‌ بندی

در این مقاله شانه فک متحرک، مشخصات فنی آن، نکات مهم جهت خرید و وظیفه این نوع شانه فک ها را بررسی کردیم. چون شانه فک متحرک جزو قسمت‌ های بسیار مهم و اساسی در سنگ شکن‌ های فکی می‌ باشد. در سایت piece-co.com بیشتر با ویژگی‌ ها، مشخصات، نحوه عملکرد و غیره شانه فک متحرک آشنا شوید.

Rate this post