خانه » شانه و فک ثابت چیست؟

شانه و فک ثابت چیست؟

شانه و فک ثابت چیست؟ شانه فک ثابت در انواع سنگ شکن‌ های فکی به کار برده می‌ شود که در کنار شانه فک متحرک می‌ تواند عمل خردایش سنگ‌ ها را با سختی و مقاومت‌ های متفاوت انجام دهد.

این نشان فک می‌ تواند دارای سطوحی با برآمدگی یا صاف باشد که برآمدگی‌ های روی آن به خرد کردن سنگ‌ های بسیار سخت کمک می‌ کنند. در واقع این قسمت از سنگ شکن وظیفه مهمی را بر عهده دارد. در این مقاله شانه فک ثابت و ویژگی‌ ها و مشخصات آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با شانه فک ثابت

گفتیم که شانه فک ثابت در انواع سنگ شکن‌ های فکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و در کنار شانه فک متحرک عملیات خرد کردن سنگ‌ ها را با مقاومت و سختی‌ های متفاوت انجام می‌ دهد. این قسمت نیز مانند شانه فک متحرک ممکن است سطح آن به صورت صاف و یا با برآمدگی باشد که برآمدگی‌ ها جهت خردایش مواد و سنگ‌ های سخت مفید هستند.

از طرفی می‌ دانیم سنگ شکن‌ های فکی از مهم‌ ترین تجهیزات در برخی کارخانجات تولید ماسه و شن می‌ باشند که جهت خردایش سنگ‌ ها استفاده می‌ شوند. این عمل در نتیجه فعالیت دو قطعه به نام شانه فک ثابت و متحرک انجام می‌ شود یعنی شانه فک ثابت دقیقاً بر روی فک غیر متحرک نصب شده است.

از این نوع شانه فک در مرحله نخست خردایش استفاده می‌ کنند که در مقابل شانه فک متحرک نصب شده و سنگ‌ هایی که به عنوان مواد اولیه و ورودی هستند، بین شانه‌ های این دو فک قرار می‌ گیرند و در نهایت خرد می‌ شوند. این نوع شانه فک‌ ها در اندازه‌ ها و مدل‌ های مختلفی تولید و عرضه می‌ شوند و سایز آنها می‌ تواند تغییر پیدا کند. از طرفی جنس آن نیز با توجه به میزان سختی سنگ‌ ها می‌ تواند از چدن نایهارد، فولاد منگنزی مولیبدن‌ دار و یا فولاد منگنزی باشد.

از مزیت‌ هایی که سنگ شکن‌ های فکی دارد این است که سرعت تولید آنها بالا می‌ باشد و همین موضوع موجب می‌ شود که شانه فک ثابت و متحرک زودتر دچار فرسودگی شود. به همین دلیل است که شانه فک متحرک در سنگ شکن‌های فکی به صورت دوره‌ای باید تعویض شود، اما اگر از شانه فک‌هایی که از جنس فولاد منگنزی مولیبدن دار هستند، استفاده شود طول عمر آن افزایش می‌یابد و می توان سنگ‌های سختی مانند کلینگر، سنگ آهن و مواد بسیار سخت را با آن خرد کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سنگ شکن می توانید به صفحه سنگ شکن مراجعه نمائید.

نحوه خرید و انتخاب شانه فک ثابت

برای انتخاب کردن و خرید شانه فک ثابت باید به موارد متعددی از جمله جنس، وزن، نحوه طراحی کردن آن، ابعاد و سختی سنگ‌ های ورودی، اندازه بار خروجی، میزان راندمان مورد نیاز و غیره توجه داشته باشید. مثلاً اگر شانه فک شما دارای ابعاد ۵۵ در ۸۰ باشد اندازه سنگ‌های ورودی به داخل آن باید حداکثر ۵۲۰ میلی‌متر بوده و این نوع شانه فک توانایی خردایش سنگ‌هایی تا ابعاد ۱۶۰ میلی‌متر و ظرفیتی برابر با ۱۰۰ تن را در ساعت دارا می باشد.

علاوه بر آنکه جهت خردایش سنگ‌های بسیار سخت باید از شانه فک‌های ثابتی استفاده شود که فاصله برآمدگی‌ها در آن بسیار کم است. به این ترتیب قدرت خردایش در آن افزایش پیدا می‌کند. موضوع دیگر این است که پیش از آنکه خرید شانه فک ثابت را انجام دهید، از جنس فولاد آن مطمئن شوید چون این فولاد باید بتواند توانایی بالایی در مقابل سنگ‌های بزرگ داشته و به آسانی دچار فرسودگی و سایش نشود.

البته نحوه انتخاب کردن آن نیز با توجه به اندازه و مدل سنگ شکن‌ها می‌باشد. به این ترتیب در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود و جز قطعات اصلی در سنگ شکن فکی به حساب می‌آید. شکل ظاهری در شانه فک ثابت مانند فک حیوانات است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سنگ شکن فکی می توانید به صفحه سنگ شکن فکی مراجعه نمائید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله شانه فک ثابت، مشخصات، ویژگی‌ها و کاربرد آن را بررسی کردیم. گفتیم که شانه فک ثابت در داخل سنگ شکن‌های فکی استفاده می‌شود که در کنار شانه فک متحرک می‌تواند عمل خردایش و شکستن سنگ‌ها با مقاومت‌های مختلف را انجام دهد. به این ترتیب از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات سنگ شکن‌ها به حساب می‌آید. در سایت piece-co.com بیشتر با ویژگی‌ها و مشخصات شان فک ثابت نحوه عملکرد آن نحوه خرید و قیمت شان فک ثابت و غیر آشنا شوید.

Rate this post