خانه » سنگ معدن چیست؟

سنگ معدن چیست؟

سنگ معدنی چیست

سنگ معدن چیست؟ از انواع سنگ‌ های معدنی چه استفاده‌ ای می‌ شود؟ گونه‌های سنگی مختلف معمولاً حاوی عناصر و فلزات ارزشمندی هستند که آنها را از معادل مختلف استخراج می‌ کنند، سپس طی مراحل مختلفی عناصر ارزشمند را از سنگ‌ها جدا کرده و برای کارهای مختلفی استفاده می‌ کنند.

غلظت و یا درجه خلوص کانسنگ یا سنگ‌ های معدنی، نحوه و فرم پیدایش آن و… ارتباط مستقیمی بر روی قیمت سنگ‌های استخراج شده دارد. دسته‌ بندی این سنگ‌ها دقیقاً با توجه به موادی انجام می‌ شود که در داخل آن وجود دارد. در این مقاله سنگ معدنی را بررسی می‌ کنیم.

همچنین بخوانید | قطعات سنگ شکن

آشنایی با سنگ معدنی

گفتیم که سنگ معدنی یا کانسنگ به آن دسته از سنگ‌ هایی گفته می‌ شود که از معادن مختلف استخراج می‌ شوند و حاوی فلزات و عناصر ارزشمندی می‌ باشند. بسته مراحل مختلفی این عناصر و فلزات ارزشمند از داخل سنگ‌ ها جدا شده و جهت کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

کانسنگ‌ها یا سنگ‌ های معدنی بسته به درجه و یا غلظت خلوص مقدار عناصر موجود در داخل آنها و فرم پیدایش درجه‌ بندی می‌ شوند، سپس آن دسته از سنگ‌هایی بیشتر مورد استخراج قرار می‌ گیرند که استخراج کردن آن مقرون به صرفه و معقول است.

سولفیت‌ ها، سیلیکات‌ ها و اکسیدها نمونه‌ هایی از این سنگ‌ها هستند. همچنین فلز مس نوع دیگری از این مواد ارزشمند می‌ باشد که به طور معمول به صورت متمرکز در داخل پوسته وجود ندارد. فلزات دیگری نیز مانند طلا از سنگ‌ های معدنی استخراج می‌ شوند.

کانی‌ ها و سنگ‌ های معدنی ترکیبات شیمیایی کاملاً طبیعی و جامدی هستند که دارای ساختار متبلور و همگن می‌باشند. این ترکیبات خواص های فیزیکی قابل تغییری دارند. به علمی که به استخراج کردن این مواد با ارزش می‌ پردازد کانی شناسی گفته می‌ شود.

از طرفی جهت استخراج این فلزات و مواد گرانبها و همچنین تامین کردن مواد اولیه در کارخانجات حتماً باید به علم کانی شناسی تسلط کافی داشت. سنگ‌ های معدنی و کانی‌ ها را می‌ توان بر اساس نوع کاربردشان به سه گروه تقسیم می‌ شوند:

  • فلزی
  • غیر فلزی مانند پتاس، نمک‌ها، میکا و غیره
  • مواد عالی یا سوختنی مانند زغال سنگ

در نوع دیگری از طبقه بندی کانی‌ ها و سنگ‌های معدنی فلزی نیز به سه گروه زیر تقسیم می‌ شوند:

  • سنگ‌ های گرانبها مانند طلا، نقره، پلاتین و غیره
  • سنگ‌ های آهنی مانند آهن، کبالت، نیکل و غیره
  • سنگ‌ های غیر آهنی مانند روی، سرب، آلومینیوم و غیره

سنگ‌ های معدنی ارزشمند بسیار متعدد هستند که از آن جمله می‌ توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:

  1. باریت
  2. اسفالریت
  3. اورانیت
  4. شیلیت
  5. مالاکیت
  6. دولومیت
  7. هماتیت
  8. طلا
  9. گالن
  10. کالکوزیت
  11. بورنیت

و…

به محلی که این ها در آنجا قرار گرفته‌ اند نیز کانسار یا معدن گفته می‌ شود. کانسارها بر اساس معیارها و روش‌ های متفاوتی مانند نام کاشف، محل کشف کردن و یا نام افراد و اساطیر برجسته تاریخی نام گذاری می‌ شوند.

طبقه‌ بندی کردن سپگ معدن‌ ها نیز طبق معیارهایی مانند منشا پیدایش آن و هم چنین مطالعات زمین شناسی اقتصادی انجام می‌ شود. بر طبق این طبقه‌ بندی به دسته‌ های زیر تقسیم می‌ شوند:

  • اپی ژنتیک هیدروترمال
  • کانسار نیکل کبالت پلاتین
  • کنسرهای آتشفشانی مرتبط
  • کربناتیت آذرین قلیایی مرتبط
  • کنسرهای بازسازی شده متامورفیکی
  • کنسرهای رسوبی
  • کانسارهای مرتبط استروبلم
  • کانسرهای هیدروترمال رسوبی

از طرفی این کانی‌ ها بر اساس میزان و خواص شیمیایی آنها به دو دسته سیلیکاته و غیر سیلیکاته تقسیم می‌ شوند که این نوع از تقسیم بندی بر طبق وجود یا عدم وجود ماده‌ای به نام سیلیسیوم در داخل این کانی‌ها می‌باشد. اگر کانی دارای سیلیس باشد به آن سیلیکاته و اگر فاقد آن باشد غیر سیلیکاته نامیده می‌ شود. هر کدام از این سنگ‌ های سیلیکاته و غیر سیلیکاته نیز به دسته‌های متفاوتی تقسیم بندی می‌ شوند. نحوه استخراج کردن آنها نیز طبق ۸ مرحله و با استفاده از دانش افراد متخصص انجام می‌ شود.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله سنگ معدنی، ویژگی‌ ها، مشخصات، نحوه طبقه‌ بندی و غیره را بررسی کردیم. سنگ‌ های معدنی به آن دسته از سنگ‌ هایی گفته می‌ شود که دارای فلزات و مواد ارزشمند می‌ باشند و از معادن مختلف استخراج می‌شوند. در سایت جای خالی بیشتر با سنگ معدنی، نحوه استخراج آنها، دسته‌ بندی آنها و غیره آشنا شوید.

Rate this post