خانه » سنگ شکن مخروطی چیست

سنگ شکن مخروطی چیست

سنگ شکن مخروطی چیست؟ ویژگی‌ها، مشخصات فنی، مزایا و نحوه استفاده از این نوع سنگ شکن به چه شکلی می‌باشد؟ سنگ شکن مخروطی یکی از انواع سنگ شکن‌های پرکاربرد است که جهت خرد کردن سنگ‌ها و مواد سخت استفاده می‌شود.

نحوه کار آن نیز به این شکل است که وقتی سنگ بین یک دوک چرخشی غیر متحرک قرار می‌گیرد، فشاری به آن وارد می‌شود و به طریق یک قیف مقعر سنگ می‌شکند. در واقع سنگ وقتی بین دو صفحه متحرک و ثابت این نوع سنگ شکن قرار بگیرد، به قطعات کوچک تر شکسته خواهد شد. در این مقاله سنگ شکن مخروطی، عملکرد آن، انواع و نحوه استفاده از آن را بررسی می‌ کنیم.

همچنین بخوانید | سنگ شکن کوبیت

آشنایی با سنگ شکن مخروطی

سنگ شکن مخروطی طبق نیروی فشار خرد کردن مواد سخت و سنگ‌ها را انجام می‌دهد و می توان آن را به صورت یک دستگاه فشرده سازی دانست که با فشردن سنگ‌ها و دیگر مواد در بین یک قطعه فولادی متحرک و یک قطعه فولادی ثابت عمل خرد کردن را به خوبی انجام می‌دهد. مقدار خردایش نهایی جهت رسیدن به اندازه دلخواه در این نوع از سنگ شکن‌ها با تنظیم کردن شکاف یا قسمت ثابت فولادی که بین دو صفحه متحرک و ثابت قرار دارد، انجام می‌ شود.

این دستگاه از جمله سنگ شکن‌ های پرکاربرد و محبوب است که در عملیات استخراج تولید دانه‌ها و عملیات بازیافت استفاده می‌شود و جهت خرد کردن سنگ‌ های نیمه سخت، سنگ‌ های معدنی و سنگ‌ های سخت مناسب است. به طور معمول این نوع سنگ شکن در مراحل ثانویه و حتی مراحل سوم و چهارم کاربرد دارد، اما اگر نمونه‌ های مورد نظر به اندازه کافی کوچک بوده و هیچ نیازی به خوردایش اولیه نداشته باشند، می توان از این نوع سنگ شکن در مرحله اولیه نیز استفاده کرد.

عمل خرد کردن نیز به این شکل است که وقتی سنگ و مواد سخت مورد نظر بین صفحه ثابت و متحرک فولادی قرار می‌ گیرد، این دو صفحه عمل فشرده سازی را انجام می‌دهند، صفحه متحرک بر روی شافت اصلی قرار دارد و صفحه متحرک در داخل بدنه اصلی دستگاه یا همان تاپ شل قرار گرفته است. در واقع عمل خرد کردن در بین دو صفحه انجام می‌شود.

همچنین بخوانید | دستگاه ماسه ساز

انواع سنگ‌ شکن مخروطی

با توجه به توسعه‌ای که در بخش استخراج سنگ به وجود آمده است، سنگ‌ شکن‌های مخروطی نیز به چهار دسته متفاوت تولید و عرضه می‌شوند که عبارتند از:

  1. سنگ شکن مخروطی ترکیبی
  2. سنگ شکن مخروطی فنری
  3. سنگ شکن هیدرولیکی
  4. سنگ شکن ژیراتوری

اما اگر بخواهیم این نوع سنگ شکن ها را بر طبق مدل آنها تقسیم بندی کنیم این سنگ شکن‌ها به دسته‌ های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. سنگ شکن مخروطی مدل VSC یا همان سنگ شکن مخروطی مرکب
  2. سنگ شکن مخروطی مدل Symons
  3. سنگ شکن مخروطی مدل Py
  4. سنگ شکن هیدرولیکی مدل تک سیلندر
  5. سنگ شکن هیدرولیکی چند سیلندر
  6. سنگ شکن ژیراتور

از مزیت‌ های قابل توجه این نوع سنگ شکن‌ها نیز می‌توان گزینه‌های زیر را ذکر کرد:

  1. امکان بهره‌ وری بالا
  2. قابلیت اعتماد به دستگاه
  3. دسته‌ بندی با اشکال ظاهری مناسب و خوب
  4. هزینه‌های عملیاتی و قابلیت تنظیم کردن آسان دستگاه

همچنین بخوانید | هیدروکن

این دستگاه می تواند نسبت کاهش را به صورت ۶ به ۱ یا ۴ به ۱ ارائه دهد، یعنی هر چه که دستگاه تنظیمات محکم‌ تری داشته باشد، خروجی آن دقیق‌تر خواهد بود. اما به همان نسبت نیز ظرفیت یا حجم تولید کاهش می‌یابد.

به طور کلی اگر تنظیمات قسمت ثابت را در دو ضرب کنیم، راهنمای بسیار خوبی جهت اندازه‌گیری کردن بالاترین درجه از این نوع دستگاه خواهد بود.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله دستگاه سنگ شکن مخروطی، انواع مختلف این نوع دستگاه، نحوه عملکرد و مزایای آن را بررسی کردیم. دستگاه سنگ شکن مخروطی معمولاً در مراحل ثانویه و حتی مراحل سوم و چهارم استفاده می‌شود، اما گاهی اوقات بر طبق استثنا می توان آن را در مرحله اولیه سنگ شکنی نیز استفاده کرد که این موضوع بستگی به نوع کار، نحوه خوردایش سنگ‌ها و محصولی بستگی دارد که قرار است به عنوان خروجی سنگ شکن باشد. در سایت https://piece-co.com بیش تر با دستگاه سنگ شکن مخروطی انواع مختلف آن ، ویژگی‌ها، مزایا و مشخصات فنی و غیره آشنا شوید.

Rate this post