خانه » سنگ شکن ضربه‌ ای چیست؟

سنگ شکن ضربه‌ ای چیست؟

آشنایی با سنگ شکن ضربه‌ ای

سنگ شکن ضربه‌ ای چیست؟ آیا با نحوه کار، عملکرد و مشخصات این نوع سنگ شکن‌ ها آشنایی دارید؟ سنگ شکن ضربه‌ ای نوع دیگری از دستگاه‌ های خردایش سنگ محسوب می‌شود که در مرحله ثانویه جهت تولید کردن شن و ماسه و بیس به کار می‌رود. سنگ شکن ضربه ای را می‌توان نوعی دستگاه همه کاره دانست که می‌ توان از آن علاوه بر مراحل ثانویه در دیگر مراحل نیز استفاده کرد. سنگ شکن‌ های ضربه ای انواع مختلفی دارند و انتخاب آنها با توجه به کاربرد، ظرفیت و ویژگی‌های آن می‌ باشد. در این مقاله سنگ شکن ضربه‌ ای و مشخصات آن را بررسی می‌ کنیم.

سنگ شکن ضربه‌ ای چیست؟

 

آشنایی با سنگ شکن ضربه‌ ای | سنگ شکن ضربه‌ ای چیست؟

سنگ شکن ضربه‌ ای چیست؟ این سنگ شکن را می‌ توان نوعی دستگاه همه جانبه دانست، با این وجود قابلیت‌ ها، ویژگی‌ ها و کاربردهای انواع مختلف این نوع دستگاه‌ها کاملاً با یکدیگر متفاوت است. در سنگ شکن ضربه‌ ای معمولاً از نیروی فشار جهت خرد کردن استفاده می‌ شود، یعنی ابتدا ‌سنگ های مورد نظر در داخل محفظه دستگاه قرار می‌ گیرند، در طرفین این دستگاه سوراخ‌ هایی وجود دارند که دارای اندازه‌های متفاوتی هستند که جهت پودر کردن و خروج تکه‌ های کوچک به کار می‌روند. دستگاه سنگ شکن ضربه‌ ای را بر طبق نوع خرد کردن سنگ‌ها به دو صورت عمودی و افقی تقسیم می‌ کنند.

انواع مختلف آن نیز خرد کردن سنگ‌ ها به اندازه‌های کوچک را با استفاده از شیوه ضربه زدن خرر می‌کنند. اما چون این دستگاه‌ ها کاربردها و ظرفیت‌ های متفاوتی دارند، بنابراین استفاده از آنها نیز گسترش زیادی پیدا کرده است.

این دستگاه‌ ها گاهی در معرض فرسایش قرار می‌ گیرند، بنابراین هزینه‌های نگهداری و تعمیر آنها بالا می‌ رود، اما به هر حال اگر قصد ما تولید کردن سنگ‌های با اشکال یکنواخت باشد، سنگ شکن ضربه‌ ای بهترین گزینه و انتخاب محسوب می‌شود. علاوه بر این که در این نوع دستگاه‌ های سنگ شکن ریزدانه‌ های بیشتری حهت تولید کردن آسفالت گرم به وجود می‌ آید.

 همچنین بخوانید | سنگ شکن کوبیت

انواع دستگاه سنگ شکن ضربه‌ ای

به طور کلی دو نوع سنگ شکن ضربه‌ ای وجود دارد که عبارتند از:

  1. سنگ شکن ضربه‌ ای افقی

در این نوع از سنگ شکن‌ ها دو یا سه پیشبند، یک قیف، چکش و یک روتور وجود دارد. محصولات بزرگ وارد قیف می‌ شود، یعنی درست جایی که چکش های قرار گرفته بر روی روتور تماس پیدا می‌کنند. این چکش‌ ها همواره در حال چرخش می‌ باشند و عمل خردایش را انجام می‌دهند. وقتی قطعات بزرگ تحت تاثیر ضربه‌ های حاصل از این چکش‌ ها قرار بگیرند با هر پیشبندی که برخورد پیدا کنند این پیشوند مجدد سنگ را به چکش‌ های چرخان انتقال می‌دهد و دور دیگری از ضربه‌ گیری انجام می‌شود. این فرایند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که تخلیه کامل سنگ از داخل دستگاه انجام شود.

درجه‌ بندی دستگاه‌ های سنگ شکن از نوع افقی به وسیله سرعت روتور کنترل می‌شود، یعنی هر چه سرعت روتور بیشتر باشد، خروجی آن دقیق‌تر خواهد بود. از طرفی هر چه که اندازه بین شکاف پیشبند کمتر باشد، باز هم درجه‌بندی دقیق‌تر و منظم‌تر خواهد بود. تعداد چکش‌هایی که در این نوع سنگ شکن به کار می‌رود، بستگی به سرعت سنگ شکن دارد. ساختار روتور نیز ممکن است از جنس سرامیک جامد یا باز باشد.

انواع دستگاه سنگ شکن ضربه‌ ای

  • دستگاه سنگ شکن ضربه‌ ای عمودی

این نوع از دستگاه‌ ها از یک لوله تغذیه، قیف، تغذیه، سندان ثابت یا قفسه‌ های سنگی و یک روتور ساخته شده است. در ابتدا مواد مورد نظر با استفاده از لوله تغذیه به قسمت روتور وارد می‌ شود، سپس با بهره‌ گیری از نیروی گریز از مرکز سنگ به لبه‌ های آن پرتاب می‌شود که معمولاً از آلیاژ‌های فلزی کامپوزیت و یا قفسه‌های سنگی ساخته شده است. وقتی سنگ‌ها با این بدنه برخورد می‌ کنند بر اساس تنش طبیعی خرد می‌شوند و در نهایت محصولات مکعبی شکلی به وجود می‌آید که کاملاً یکنواخت هستند. این روش از خرد کردن بسیار ساده و البته اقتصادی و مقرون به صرفه می‌باشد و دستگاه‌های سنگ شکن عمودی عملکرد بسیار خوبی را جهت تولید سنگ‌ها با ابعاد کوچک دارند.

همچنین بخوانید | سنگ شکن فکی

جمع‌ بندی

در این مقالات دستگاه سنگ شکن ضربه‌ ای، ویژگی‌ها، نحوه عملکرد و هم چنین انواع آن را بررسی کردیم. جهت اطلاعات بیش تر و دقیق‌تر در خصوص انواع سنگ شکن ضربه‌ ای و دیگر ویژگی‌ها و مشخصات آن به سایت https://piece-co.com مراجعه کنید.

Rate this post