خانه » سنگ شکن استوانه‌ ای چیست؟

سنگ شکن استوانه‌ ای چیست؟

سنگ شکن استوانه‌ ای چیست؟ این نوع سنگ شکن‌ چه مشخصات فنی و ویژگی هایب دارد؟ سنگ شکن استوانه‌ ای که به آن سنگ شکن والس یا غلطکی هم می‌گویند، از جمله سنگ شکن‌ هایی است که جهت خردایش سنگ‌ها با مقاومت فشاری تا ۳۰۰ مگاپاسکال به کار می‌رود. در این نوع سنگ شکن، سنگ‌ها با استفاده از فشاری که از حرکت دورانی غلطک‌ها ایجاد می‌شود و هم چنین نیروی اصطکاک خرد می‌شوند. در این مقاله سنگ شکن استوانه‌ ای، مشخصات فنی و انواع مختلف آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با سنگ شکن استوانه‌ ای | سنگ شکن استوانه‌ ای چیست؟

سنگ شکن استوانه‌ ای

گفتیم که به سنگ شکن استوانه‌ ای، سنگ شکن والس یا غلطکی هم می‌ گویند. این نوع سنگ شکن‌ ها جهت خردایش سنگ‌ هایی استفاده می‌ شوند که دارای مقاومت فشاری تا حداکثر ۳۰۰ مگاپاسکال می‌ باشند. سنگ‌ ها در این نوع دستگاه بر اثر فشاری که از حرکت دورانی غلطک‌ها به وجود می‌آید و هم چنین نیروی اصطکاک خرد و شکسته می‌ شوند. بیشتر قطعات این نوع سنگ شکن مقاومت بالایی دارند و از فولاد منگنزدار ساخته می‌شوند، به همین دلیل است که دستگاه قابلیت شکستن سنگ‌ های با مقاومت بالا را دارد، به طوری که می‌ توان ظرفیت تولید آن را از دو تا ۱۵۰ تن در هر ساعت مشخص کرد.

سنگ شکن والس معمولا دارای دو غلطک استوانه‌ ای است، اما گاهی اوقات می‌تواند ۴ یا ۶ غلطک نیز داشته باشد که در این صورت راندمان دستگاه افزایش خواهد یافت. ابعاد و اندازه سنگ‌ هایی که از داخل دستگاه خارج می‌شوند بستگی به فاصله میان دو غلطک دارد، یعنی هر چه میزان این فاصله کمتر باشد، سنگ‌ ها خردتر و ریزتر می‌ شوند. نحوه عملکرد دستگاه نیز به این شکل است که ابتدا سنگ‌ها به وسیله سطل ورودی و یا قیف در فضای بین غلطک‌ها قرار می‌ گیرند، سپس با فشاری که دو غلطک به یکدیگر وارد می‌ کنند و نیروی استحکاکی که بین آنها ایجاد شده و خرد و آسیاب می‌ شوند.

آسیاب این نوع دستگاه احتمال دارد یکی ثابت و دیگری متحرک یا هر دو متحرک و با حرکت‌ های خلاف جهت هم باشد. یکی از این غلطک‌ها به قسمت شاسی دستگاه اتصال دارد و از حرکت‌ های عرضی آن پیشگیری می‌کند، به طوری که قطعات آهنی وارد غلطک‌ها نمی‌ شوند. فاصله‌ای که بین این غلطک‌ ها وجود دارد در واقع تعیین کننده اندازه نهایی محصول می‌باشد که این فاصله را می‌توان از طریق پیچ‌ های دستگاه تنظیم کرد و کاملاً قابل تغییر می‌باشد. پس از آنکه سنگ‌ ها از قسمت استوانه عبور کردند کاملاً خرد شده و از قسمت پایینی دستگاه محصول نهایی خارج می‌ شود.

همچنین بخوانید | چکش کوبیت 120

انواع دستگاه‌ های سنگ شکن استوانه‌ ای

سنگ شکن‌ های استوانه‌ ای را بر اساس شکل غلطک آنها به دسته‌های زیر تقسیم می‌کنند:

  1. دستگاه سنگ شکن استوانه‌ای ساده
  2. دستگاه سنگ شکن استوانه‌ ای آجدار
  3. دستگاه سنگ شکن استوانه‌ ای تیغه‌ دار

اما طبق یک دسته‌ بندی دیگر و بر اساس تعداد غلطک‌ های آن به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  1. سنگ شکن استوانه‌ ای با دو عدد یا یک جفت غلطک
  2. سنگ شکن استوانه‌ ای با ۴ عدد یا دو جفت غلطک
  3. سنگ شکن استوانه‌ ای با ۶ عدد یا سه جفت غلطک

مزایای استفاده از سنگ شکن استوانه‌ ای

سنگ شکن استوانه‌ ای مزایای زیادی دارد به طوری که موجب شده است برای خرد کردن انواع سنگ‌ها با مقاومت‌های مختلف یکی از گزینه‌های انتخابی باشد، به طوری که سنگ‌های با مقاومت و سختی بالا و متوسط را به راحتی آسیاب می‌کند و در صنایع و کارخانجات تولید آجر و آرد کاربرد زیادی دارد. مهم‌ ترین این مزایا عبارتند از:

  1. راندمان بسیار بالا
  2. لرزش کم
  3. امکان تنظیم کردن دستگاه جهت دانه‌بندی محصول
  4. طول عمر بالا
  5. استهلاک پایین
  6. امکان خوردایش سنگ‌ها با سختی بالا، متوسط و کم
  7. مکانیزم ساده
  8. یکنواختی محصولات تولیدی
  9. توانایی خوردایش سنگ‌های مرطوب
  10. دارای قطعات بسیار مقاوم از جنس فولاد منگنزدار

جمع‌ بندی

در این مقاله سنگ شکن استوانه‌ ای، نحوه عملکرد آن، مزایا و همچنین انواع مختلف آن را بررسی کردیم. این سنگ شکن‌ ها از سنگ شکن‌های بسیار کاربردی جهت خردایش انواع سنگ‌ها محسوب می‌شوند. جهت اطلاعات و آگاهی بیشتر از انواع سنگ شکن استوانه‌ ای و مشخصات فنی و ویژگی‌ های آن به سایت https://piece-co.com مراجعه کنید.

Rate this post