خانه » سندان چه ابزاری است؟

سندان چه ابزاری است؟

سندان

سندان چه ابزاری است؟ از این ابزار چه استفاده‌ ای می‌ شود؟ سندان ابزاری است که مسگران، آهنگران و نعل بندان اشیا مختلف را بر آن روی آن کوبیده و بسیاری از آهن پاره‌ ها را بر روی آن قرار داده و با استفاده از پتک آنها را صاف می‌ کنند. این ابزار به ظاهر ساده، اما پرکاربرد معمولاً از جنس چدن یا فولاد است و بر روی یک پایه چدنی یا چوبی محکم قرار می‌ گیرد. در موقع سندان دارای اشکال مختلفی است و با استفاده از آن می‌ توان فلزات را به شکل‌ های متفاوت درآورد. در این قسمت سندان و ویژگی‌ های آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با سندان

آشنایی با سندان

گفتیم که سندان نوعی ابزار فلزی ساده و کوچک است که مسگران، آهنگران و نعل بندان جهت شکل دادن به اشیا مختلف و یا صاف کردن آهن پاره‌ ها استفاده می‌ کنند. به این صورت که اشیا فلزی را بر روی آن قرار داده و می‌ کوبند یا با استفاده از پتک آهن پاره‌ ها را صاف می‌ کنند.

سندان معمولا از جنس فولاد یا چدن می‌ باشد و بر روی یک پایه چوبی یا فولادی چدنی قرار گرفته است. دماغی سندان می‌ تواند به اشکال مختلف باشد و با استفاده کردن از آن اهنگران می‌ توانند فلزات را به اشکال مختلفی تبدیل کنند. برخی از سندان‌ ها نیز دارای دو دماغه هستند. یک قسمت به نام ماند یا لختی در سندان وجود دارد که موجب می‌ شود انرژی ابزار ضربه زننده بر روی اشیا ضربه خورنده به خوبی منتقل شود.

در گذشته به سندان‌ ها غفچ، کرسی و خایسک می گفتند.

به طور معمول سندان‌ ها را بر اساس وزن آنها طبقه بندی می‌ کنند. اهنگرانی که بر روی فلزات قیمتی کار می‌ کنند از سندان‌ های چند کیلویی بهره می‌ گیرند، اما آهنگرانی که کار آنها با ابزارسازها می‌ باشد دارای سندان های بسیار سنگینی هستند. به طوری که گاهی وزن برخی از این سندان‌ ها از ۲۰۰ الی ۴۰۰ کیلوگرم نیز می‌ رسد. البته گاهی سندان‌ های بزرگ با وزنی تا ۴۰۰ تن نیز وجود دارند که از آنها در صنعت خودروسازی استفاده می‌ شود.

البته امروزه استفاده کمتری از این ابزار می‌ شود و در بسیاری از جوامع تقریباً به صورت نمادی از گذشته به نمایش در می‌آید.

به سطح سندان صورت گفته می‌ شود مه معمولاً از جنس استیل سخت می‌ باشد. برای بسیاری از کارها این صورت باید دارای لبه‌های سفت و گرد باشد، علامت‌ های بر روی این صورت به قسمت کار منتقل می‌شود. همچنین لبه‌های تیز آن جهت برش فلزات به کار می‌ روند و حتی می‌ توان جهت ایجاد کردن شکاف در قطعه مورد نظر از این لبه‌ های تیز استفاده کرد. صورت جهت مقاومت داشتن در برابر ضربات چکش نقش دارد، از طرفی این قسمت مداوم و با استفاده‌ های مکرر تغییر شکل پیدا می‌ کند. بنابراین اگر صورت به شکل خاردار و سخت تبدیل شود، میزان نیرویی که در هر ضربه چکش به کار می‌رود را کاهش خواهد داد. چکش‌ هایی که در این کار مورد استفاده قرار می‌ گیرند نیز از فولاد سخت هستند، اما نباید هرگز با سندان به طور مستقیم در تماس باشند، چون ممکن است به این ابزار آسیب برسانند. حتی این موضوع موجب تغییر شکل و یا تراشیده شدن سنگدان خواهد شد.

همچنین بخوانید | سنگ شکن ضربه ای

قسمت‌ های مختلف سندان

قسمت‌ های مختلف سندان

سندان مانند هر ابزار دیگری از بخش‌ های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. دماغه
  2. گلو
  3. لبه گرد
  4. پایه مقر ابزار: که می‌ توان قرارهای دم، دسته‌ها و قرارها را در آن جای داد.
  5. میز و سوراخ سنبل کاری: که برش و قلمزنی بر روی آن انجام خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله سندان، ویژگی‌ ها و مشخصات آن، موارد استفاده و نحوه استفاده از سندان و همچنین بخش‌ ها و قسمت‌ های تشکیل دهنده آن را بررسی کردیم. گفتیم که سندان جهت فرمدهی و شکل دادن به بسیاری از فلزات در صنعت آهنگری، مسگری و نعل بندی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که معمولاً از جنس فولاد یا چدن نیز می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر از سندان، ویژگی‌ ها و خصوصیات آن و غیره به سایت https://piece-co.com مراجعه کنید.

Rate this post