خانه » دستگاه فیلامنت ساز چیست؟ آیا با دستگاه فیلامنت ساز و کاربرد آن آشنایی دارید؟

دستگاه فیلامنت ساز چیست؟ آیا با دستگاه فیلامنت ساز و کاربرد آن آشنایی دارید؟

فیلامنت

دستگاه فیلامنت ساز چیست؟ آیا با دستگاه فیلامنت ساز و کاربرد آن آشنایی دارید؟ دستگاه فیلامنت ساز می‌ تواند گلوله مواد دانه بندی شده از جنس ترموپلاستیک را با حرارت بالایی ذوب کرده و سپس آنها را به وسیله یک نازل خروجی به رشته‌ های فیلامنتی تبدیل کند که قابلیت چاپ سه بعدی را دارند. در این دستگاه مراحل سرمایش و گرمایش چندین مرتبه تکرار می‌ شود. در این مقاله دستگاه فیلامنت ساز و نحوه عملکرد آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با دستگاه فیلامنت ساز

دستگاه فیلامنت ساز می تواند گلوله مواد دانه بندی شده از جنس ترموپلاستیکی را با حرارت بالایی ذوب کند، سپس این مواد ذوب شده به وسیله یک نازل خروجی به رشته‌ های فیلامنت تبدیل می‌ شوند که قابلیت چاپ سه بعدی را دارند.

قطر رشته‌ ها از ۱.۷۵ تا ۳ میلی‌ متر متغیر است. در داخل این دستگاه مراحل گرمایش سرمایش و هم چنین خشک‌ سازی چندین مرتبه به وسیله سنسورهای هوشمند انجام می‌ شود.

ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که جهت اطمینان یافتن از خروج درست فیلامنت به کار برده می‌ شوند، چون فیلامنت خروجی باید از لحاظ چگالی، کیفیت شیمیایی و تلورانس قطر کاملاً مناسب باشد.

نحوه مونتاژ در دستگاه‌ های فیلامنت ساز

اگر آشنایی و تجربه کافی در خصوص پیکربندی الکتریکی و مکانیکی دستگاه‌ های فیلامنت ساز ندارید، بهتر است هنگام خرید مدل هایی از این نوع دستگاه‌ ها که از پیش مونتاژ شده‌ اند را انتخاب کنید. اما اگر مشتاق هستید در هزینه‌ها صرفه‌ جویی کنید، می‌ توانید خودتان دستگاه را با مهارت فنی لازم بسازید.

مراحل ساخت فیلامنت

مراحل ساخت فیلامنت با استفاده از دستگاه فیلامنت به شرح زیر است:

  1. پلاستیک

در مرحله نخست با استفاده از دستگاه فیلامنت ساز پلاستیک تولید می‌ شود. در مرحله تصفیه کردن نفت داخل کوره‌ های صنعتی حرارت داده می‌ شود، به طوری که اجزای آن کاملاً تجزیه می‌ شود. یکی از محصولات تولیدی آن پلاستیک است‌.

نفتا در داخل رآکتور پلیمریزاسیون حرارت داده می‌ شود، سپس محصول نفتایی که پلیمرایزد شده است به طور کامل ذوب شده و جهت تولید پلاستیک با متریال‌ های مختلف ترکیب می‌ شود. محصول نهایی که به وجود می‌آید به ذرات کوچک گرانول تقسیم خواهد شد که شفاف و بی‌رنگ هستند تا مصرف کنندگان و تولید کنندگان بتوانند رنگ آمیزی آن را انجام دهند.

  • آماده سازی

در این مرحله فیلامنت پرینتر سه بعدی که آماده شده است، جهت شکل دهی وارد مرحله دوم می‌ شود. در مرحله دوم گرانول‌ ها به ریسمان تبدیل می‌ شوند. پالت به وجود آمده به داخل مخلوط کن‌ های صنعتی وارد می‌ شود تا دیگر مواد افزودنی با آن اضافه شده و ماده کاملاً یکدست به وجود بیاید.

رنگدانه‌ ها جز مواد افزودنی هستند. گاهی اوقات نیز برخی مواد به آن اضافه می‌ شوند که استحکام و مقاومت آن را بالا برده و خاصیت ارتجاعی به پلاستیک می‌ دهند.

  • خشک کردن

پس از آنکه رشته‌ هایی به وجود آمده با افزودنی‌ های مختلف ترکیب شدند، حال نوبت خشک کردن آنها می‌ باشد. چون گرانول‌ ها نیز مانند فیلامنت رطوبت هوا را جذب می‌کنند که این موضوع باعث کاهش یافتن کیفیت پلاستیک خواهد شد، بنابراین خشک کردن از مهم‌ ترین مراحل تهیه پلاستیک می‌ باشد.

  • شکل دهی

در این مرحله فیلامنت سه بعدی که تولید شده است به رشته‌ هایی با مقطع دایره تبدیل می‌ شود، سپس حرارت داده شده و سرد می‌ شود.

یعنی ابتدا گرانول‌ ها به داخل اتاقک حرارتی وارد شده و فرم داده می‌ شوند که طی آن ماده کاملاً استاندارد و منسجم به وجود می‌ آید. اولین حوضچه دارای آب گرم است و موجب دایره‌ ای شدن فیلامنت می‌ شود، سپس وارد حوضچه آب سرد شده، شکل دهی و خنک کردن فیلامنت انجام می‌ شود.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله دستگاه فیلامنت ساز نحوه کار آن و محصول تولیدی با این دستگاه را بررسی کردیم. فیلامنت‌ ها وقتی داخل دستگاه فیلامنت ساز قرار می‌ گیرند طی مراحل مختلفی دچار تغییر و تحول شده و در نهایت محصولی را به وجود می‌ آورند که مطابق با طرح، رنگ و شکل مورد نظر ما بوده است. در سایت https://piece-co.com بیشتر با دستگاه فیلامنت ساز، نحوه کار این دستگاه، مراحل مختلف فیلامنت سازی و غیره آشنا شوید.

Rate this post