خانه » دستگاه شریدر چیست؟ این دستگاه چه ویژگی‌ ها و مزایایی دارد؟

دستگاه شریدر چیست؟ این دستگاه چه ویژگی‌ ها و مزایایی دارد؟

دستگاه شریدر چیست؟

دستگاه شریدر چیست؟ این دستگاه چه ویژگی‌ ها و مزایایی دارد؟ دستگاه خردکن که به آن دستگاه شردر یا شریدر هم می‌ گویند جهت آماده کردن قراضه‌ های آهن برای ذوب استفاده می شود.

آهن قراضه به قطعاتی گفته می‌ شود که از آهن ساخته شده، به مرور زمان کارایی خود را از دست داده‌ اند و قابلیتی ندارند. این ضایعات را پس از تفکیک و جداسازی به صورت مواد اولیه مجدداً به چرخه فولادسازی وارد می‌ کنند که به وسیله دستگاه شریدر انجام می شود. در این مقاله دستگاه شریدر و عملکرد آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با دستگاه شریدر

گفتیم که به دستگاه خردکن شریدر یا شردر هم می‌ گویند که از آن جهت آماده کردن قراضه‌ های آهن برای ذوب استفاده می کنند. منظور از آهن قراضه ضایعاتی است که از آهن ساخته شده‌ اند، اما به مرور زمان قابلیت خود را از دست داده و هیچ کارایی ندارند.

این ضایعات پس از تفکیک شدن به صورت ماده اولیه یک بار دیگر به چرخه فولادسازی وارد می شوند. در واقع تولید کردن مواد مذاب از قراضه‌ های آهن علاوه بر صرفه‌ جویی در انرژی موجب کاهش هزینه‌ ها نیز می شود.

برخلاف بسیاری از روش‌ های سنتی جدا کردن قرضه‌ های آهن پس از ورود به داخل دستگاه انجام می شود و از آن جایی که در این شیوه ضایعات آهن را به تکه‌ های کوچک خرد می‌ کنند، بنابراین چگالی آنها نسبت به دیگر روش‌ های سنتی بیش تر می باشد‌.

در داخل این دستگاه چند ردیف از تیغه‌ های فولادی قرار گرفته است. وقتی جریان برق در داخل آن برقرار می‌ شود، این تیغه‌ ها در خلاف جهت هم حرکت می‌ کنند. این شیوه از چرخش تیغه‌ ها مواد ورودی را درگیر خود می‌ کند.

در واقع جریان برقی که به دستگاه وارد شده است، ابتدا به انرژی مکانیکی تبدیل شده، تیغه‌ ها را به حرکت درمی‌ آورد و در نهایت تکه‌ های آهن قراضه از قسمت دیگر دستگاه خارج خواهند شد.

با وجود که عمده استفاده این دستگاه در تولید فولادسازی می‌ باشد، اما در فرایند بازیافت کردن بسیاری از فلزات مانند پلاستیک نیز کاربرد دارد، به همین دلیل اشکال و انواع مختلف دستگاه‌ های خردکن در بازار وجود دارند‌.

اما کلیه این دستگاه‌ ها تیغه‌ های فولادی دارند. به این نکته نیز دقت کنید که هدف از خرد کردن ضایعات آهنی همیشه بازیافت یا تهیه مذاب نیست و گاهی با خرد کردن بسیاری از ضایعات آهنی یا غیر آهنی فضای اشغال کردن محیط کاهش پیدا می‌ کند که این ویژگی جهت دفن کردن زباله‌ های دور ریختنی کاربرد دارد.

جهت کسب اطلاعات در خصوص سنگ شکن فکی کی توانید به صفحه سنگ شکن فکی مراجعه نمائید.

مزایای استفاده از دستگاه شریدر

استفاده از دستگاه شریدر به علت مکانیزه بودن آن جهت آماده‌ سازی ضایعات مزایای بسیار زیادی دارد که از آن جمله می‌ توان گزینه‌ های زیر را نام برد:

  1. قابلیت جدا کردن فلزات رنگی و غیر رنگی
  2. بالا بردن چگالی در قراضه‌ های خرد شده
  3. امکان جدا کردن بسیاری از ناخالصی‌ ها از قراضه‌ ها
  4. ماهش دادن هزینه‌ های حمل و نقل به علت کم شدن حجم قراضه ها
  5. کاهش یافتن حوادث به علت مکانیزه بودن روش و تفکیک درست آن ها
  6. کاهش یافتن زمان آماده‌ سازی ذوب و شارژ کوره
  7. کاهش یافتن آلودگی‌ های محیط زیست به علت برخورداری از فیلترهای مخصوص
  8. عدم دخالت نیروی انسانی جهت تفکیک کردن آهن‌ های قراضه

به علت داشتن چنین مزیت‌ هایی قراضه‌ های آهنی که با استفاده از این دستگاه آماده می‌ شوند، کیفیت خوب و مطلوبی دارند و به طبع محصولی که از مذاب چنین آهنی به وجود آمده است، نیز کیفیت بالاتری خواهد داشت.

جهت کسب اطلاعات در خصوص سنگ شکن و انواع آن می توانید به صفحه سنگ شکن مراجعه نمائید.

جمع‌ بندی

در این مقاله دستگاه شریدر یا خردکن را بررسی کردیم. این دستگاه جهت خرد کردن قراضه‌ های آهن پیش از مرحله ذوب استفاده می شود. ‌علاوه بر آهن جهت تفکیک و خرد کردن بسیاری از فلزات غیر آهنی و حتی پلاستیک نیز کاربرد دارد و با مزایای زیادی همراه است که چند نمونه از این مزیت‌ ها را نیز ذکر کردیم.

در سایت piece-co.com بیشتر با دستگاه شریدر یا خردکن، موارد استفاده، نحوه استفاده کردن، قطعات و اجزای تشکیل دهنده دستگاه و غیره آشنا شوید.

Rate this post