خانه » دستگاه سی‌ ان‌ سی چیست؟

دستگاه سی‌ ان‌ سی چیست؟

دستگاه سی‌ ان‌ سی چیست؟ آیا با انواع دستگاه cnc و نحوه کار آن آشنایی دارید؟ دستگاه cnc به نوعی دستگاه پرکاربرد گفته می‌ شود که با استفاده کردن از رایانه می‌ تواند تغییراتی را برای فلز یا چوب ایجاد کند.

در واقع این نوع دستگاه را می‌ توان یک فرز صنعتی دانست که با استفاده کردن از برخی نرم‌ افزارهای کامپیوتری هدایت و کنترل می‌ شود. این نرم‌ افزارها جهت برش و شکل دادن چوب یا فلز دخالت نیروی انسانی را به حداقل رسانده اند. در این مقاله دستگاه سی‌ ان‌ سی را بررسی می‌ کنیم.

دستگاه سی ان سی چیست؟ (CNC)

گفتیم که دستگاه cnc نوعی ابزار کاربردی است که می‌ تواند تغییرات قابل توجهی را بر روی چوب یا فلز ایجاد کند. این تغییرات با استفاده از رایانه امکان‌ پذیر است.

در واقع دستگاه cnc نوعی فرز صنعتی پرکاربرد محسوب می‌ شود که نحوه کار آن به وسیله نرم‌ افزارهای کامپیوتری می‌ باشد. یعنی نرم‌ افزارهای مختلف کنترل و هدایت دستگاه را بر عهده دارند،

به طوری که جهت برش دادن و شکل دادن چوب و فلز دخالت نیروی انسانی به حداقل رسیده است. این دستگاه کلیه طرح‌ های فرزکاری و هم چنین ماشین کاری چوب و فلزات را به وسیله نرم‌ افزارهای گرافیکی آماده می‌ کند و ادامه کار با استفاده از دستگاه cnc انجام می‌ شود.

دلایل طراحی و در نهایت استفاده از چنین دستگاهی این است که تولید کردن برخی از قطعات ریز و ظریف با استفاده از نیروی دست همواره با خطاهای مواجه بود، اما این دستگاه چون از نرم‌ افزارهای کامپیوتری استفاده می‌ کند، احتمال بروز خطا را به حداقل می رساند.

اگر تمایل به کسب اطلاعات در خصوص سنگ شکن ها دارید می توانید به صفحه سنگ شکن مراجه نمائید.

انواع دستگاه‌ های سی‌ ان‌ سی

این دستگاه ها انواع مختلفی دارند و از آن ها جهت ساخت کابینت، مبل، قاب عکس، تندیس و غیره استفاده می‌ کنند. رایج ترین نوع دستگاه‌ های سی‌ ان‌ سی عبارتند از:

  1. دستگاه سی ان سی عمودی

این دستگاه می‌ تواند چوب را به صورت عمودی برش دهد و نسبت به دستگاه‌ های افقی قیمت مناسب‌ تری دارد. اسپیندلی که در این دستگاه به کار رفته است، در جای خود ثابت است و ابزار برش دادن بر روی آن به صورت عمودی حرکت می‌ کند. این نوع حرکت موجب شده است که دستگاه‌ های سی ان سی عمودی بهترین انتخاب برای سوراخ کاری و دریل کاری باشند.

  • دستگاه سی ان سی افقی

در این نوع از دستگاه حرکت به صورت افقی است و همین نوع حرکت موجب شده است که در کارگاه‌ های مختلف بزرگ و کوچک به یک ابزار کارآمد و محبوب تبدیل شود.

این دستگاه می‌ تواند زمان پروژه‌ های بزرگ را کم کند و نسبت به نوع عمودی قیمت بالاتری دارد، اما کارایی خوب و بالای آن موجب شده است شرکت‌ های زیادی این نوع دستگاه را به نوع دستگاه عمودی ترجیح دهند.

دستگاه سی ان سی افقی یک میز چرخشی یکپارچه دارد که موجب انعطاف پذیری بیش تر جهت برش دادن زاویه‌ های پیچیده می شود‌. این دستگاه استحکام خوب و بالایی دارد و برش‌ های سنگین را به راحتی انجام می‌ دهد.

با این وجود جهت خرید دستگاه‌ های سی‌ ان‌ سی افقی یا عمودی باید به موارد و فاکتورهای متعددی توجه داشته باشید؛ از جمله اندازه دستگاه و نوع کاری که با آن انجام می‌ دهید. برند سازنده و غیره نیز جزو چنین مواردی هستند. علاوه بر آن موارد زیر از فاکتورهای مهم خرید دستگاه cnc می‌ باشند:

  1. تعداد الکتروموتورهای به کار رفته در آن
  2. قدرت دستگاه بر طبق اسب بخار
  3. ولتاژ مصرفی دستگاه
  4. عمودی یا افقی بودن دستگاه
  5. جنس بدنه و ستون دستگاه
  6. تعداد دنده اسپیندل و سرعت آن
  7. محدوده قطر دستگاه جهت دریل کاری
  8. تعداد محورهای دستگاه
  9. فاصله بین میز دستگاه تا اسپیندل

نتیجه‌ گیری

در این مقاله دستگاه cnc، نحوه عملکرد، انواع مختلف و برخی از فاکتورهای مهم خرید این نوع دستگاه را بررسی کردیم. دستگاه سی‌ ان‌ سی نوعی دستگاه کاربردی است که جهت برش دادن ‌های ظریف و ریز برای چوب یا فلزات استفاده می شود و با استفاده از آن می‌ توان نیروی انسانی جهت چنین برش‌ هایی را به حداقل رساند. در سایت piece-co.com بیشتر با دستگاه cnc و مشخصات آن آشنا شوید.

Rate this post