خانه » دستگاه بلوک زنی چیست و انواع آن کدامند؟

دستگاه بلوک زنی چیست و انواع آن کدامند؟

دستگاه بلوک زنی چیست و انواع آن کدامند؟ دستگاه‌ های بلوک زنی چه کاربرد، مزایا و معایبی دارند؟ بلوک زنی به فرایند ساختن بلوک‌ های سیمانی گفته می‌ شود که با استفاده از دستگاه‌ های بلوک زن انجام شده و طی آن انواع بلوک‌ های سقفی و دیواری به وجود می‌ آیند.

این دستگاه‌ ها دارای سه قسمت اصلی بدنه، قالب و سمباده هستند و به طور کلی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌ اند. در این مقاله دستگاه بلوک زنی و انواع آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با دستگاه بلوک زنی

گفتیم که دستگاه بلوک زنی به نوعی دستگاه گفته می‌ شود که طی آن عملیات بلوک زنی انجام می‌ شود و در نهایت بلوک‌ های مورد نیاز برای سقف و دیوار به وجود می‌ آیند. این دستگاه‌ ها سه قسمت اصلی بدنه، قالب و سمباده دارند و به طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده‌ اند:

  1. شاسی دستگاه
  2. ویبره دستگاه
  3. قابل و سمباده
  4. موتور ویبره
  5. پمپ و موتور
  6. گیربکس حرکت و موتور

تمامی این اجزا در کنار یکدیگر ساختار واحد دستگاه بلوک زنی را به وجود می‌ آورند.

انواع دستگاه بلوک زنی

امروزه دستگاه‌ های بلوک زنی متعددی در بازار وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌ های جداگانه‌ ای هستند. البته انتخاب کردن هر کدام از آنها بستگی به میزان کاری دارد که مدنظر ما می‌باشد، مثلاً برای تولید بلوک‌ های سیمانی محدود دستگاه‌ های بلوک‌ زنی دستی کفایت می‌ کنند، اما اگر هدف تولید کردن بلوک انبوه باشد، باید به سراغ دستگاه‌ های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک برویم. انواع این دستگاه‌ ها عبارتند از:

  1. دستگاه بلوک زنی دستی

در این دستگاه‌ ها که نوع قدیمی‌ تر دستگاه‌ های بلوک زنی هستند، شیوه کار به این شکل است که پس از آنکه یک ردیف بلوک تولید شد، بلوک‌ها پایین گذاشته شده و دستگاه به قسمت جلو حرکت می‌ کند تا بتواند ردیف دیگری از بلوک‌ سیمانی را تولید کند. این دستگاه‌ ها تنها قادر هستند بلوک‌ های سیمانی سقفی و دیواری را تولید کنند و نمی‌ توانند کفپوش‌ های سقفی و یا جداول را تولید کنند.

دستگاه‌ های بلوک زن دستی از یک موتور الکتریکی و ویبره ساخته شده‌اند که جهت فشرده سازی ملات از آنها استفاده می‌ شود.

  • دستگاه بلوک زنی نیمه اتوماتیک

این نوع دستگاه‌ ها شبیه به دستگاه‌ های بلوک زنی دستی می‌باشند و تنها تفاوت آنها در این است که بلوک‌ های تولید شده به وسیله این دستگاه به صورت نیمه اتوماتیک آماده شده‌اند. این بلوک‌ ها ظاهر مرتب‌ تر و ابعاد دقیق‌ تری دارند. همچنین در این نوع دستگاه‌ ها عملیات پرس و ویبره برقی نیز انجام می‌ شود و ظرفیت تولید بالاتری نسبت به دستگاه‌ های بلوک‌ زن دستی دارند.

  • دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک

این نوع دستگاه با وجودی که قیمت بالاتری از دستگاه‌ های بلوک زن دستی و نیمه اتوماتیک دارد، اما در عوض راندمان تولید در آن بالاست، چون این دستگاه هیچ نیازی به حرکت ندارد و با ظرفیت بالایی می‌ تواند بلوک را تولید کند. دستگاه بلوک زدن تمام اتوماتیک به صورت چند کاره می‌باشد و علاوه بر تولید کردن بلوک‌ های سقفی و دیواری توانای تولید کردن محصولات دیگر مانند جداول و کفپوش سیمانی را نیز دارد.

مطالب مرتبط | سنگ شکن

مزایای استفاده از دستگاه بلوک زنی

دستگاه بلوک زنی در حال حاضر جهت تولید کردن بلوک‌ های سقفی و دیواری به مقدار انبوه استفاده می‌ شود و از جمله مزیت‌ های استفاده آن می‌ توان موارد زیر را نام برد:

بلوک‌ های تولید شده به وسیله دستگاه بلوک زنی تحمل فشار بالا را دارند.

روند تولید در این شیوه افزایش پیدا کرده و راندمان تولید بالا می‌ رود.

کیفیت بلوک‌ های تولید شده در این شیوه بالا است و می‌ توان ابعاد و اندازه‌ های مشخص و یکسان را تولید کرد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله دستگاه بلوک زنی و انواع آن را بررسی کردیم. دستگاه‌ های بلوک زنی جهت تولید کردن بلوک‌ های سیمانی دیواری و سقفی کاربرد دارند و به انواع مختلف دستگاه‌ های بلوک زنی دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تقسیم می‌ شوند که آنها را توضیح دادیم و تفاوت هر کدام را مطرح کردیم. در سایت piece-co.com بیشتر با دستگاه بلوک زنی، انواع مختلف این دستگاه‌ ها، نحوه کار و غیره آشنا شوید.

Rate this post