خانه » تفاوت هیدروکن و کووید در چیست؟

تفاوت هیدروکن و کووید در چیست؟

تفاوت هیدروکن و کووید

تفاوت هیدروکن و کووید در چیست؟ برخلاف کووید که ساختار مستطیلی دارد، سرشکن‌ های هیدروکن دارای شکل مخروطی می‌ باشند و از دو قطعه متفاوت کانکیو و منتل تا ساخته شده‌ اند. منتل همان قطعه مخروطی سنگ شکن می‌ باشد که به محوری افقی متصل شده است. این قطعه مخروطی در داخل کانکیو می باشد.

کانکیو نیز مخروطی شکل است و به قابی ثابت اتصال دارد و در قسمت بالا به بخش منتل باز می‌ شود. در واقع این دو نوع سنگ شکن از لحاظ ساختار و حتی عملکرد کاملاً با یک دیگر متفاوت می‌ باشند. در این مقاله تفاوت هیدروکن و کووید را بررسی می‌ کنیم.

 

همچنین بخوانید: چکش کوبیت 120

 

بررسی سنگ شکن هیدروکن و کووید

به این سنگ شکن مخروطی هم می‌ گویند که نوعی دستگاه ماسه‌ ساز می‌ باشد. این سنگ شکن با استفاده کردن از سیستم‌ های هیدرولیکی می‌ تواند سنگ‌ ها را بین دو قسمت کانکیو و منتل خود به آسانی خرد کند.

این نوع از سنگ شکن‌ ها در دو مرحله اولیه و یا ثانویه برای خوردایش استفاده می‌ شوند. معمولاً جهت تولید کردن ماسه و شن مناسب هستند که با ابعاد مختلفی مورد نیاز می‌ باشند. شکل مخروطی سنگ شکن هیدروکن موجب شده تا در مقایسه با سنگ شکن کووید ظرفیت بیش تری داشته و در عوض انرژی کمی مصرف کند.

سنگ شکن کووید نیز نوعی دستگاه خرد کننده می‌ باشد. که با استفاده از یک قطعه متحرک فولادی یا همان فک متحرک و یک فک ثابت کار خرد کردن سنگ ‌ها را انجام می‌ دهد. این نوع سنگ شکن در قسمت فک ثابت خود سنگ‌ ها را در داخل یک محفظه اولیه خرد می‌ کند. معمولاً جهت خرد کردن سنگ‌ های بسیار محکم و سخت مناسب است. این سنگ شکن به شکل وی می‌ باشد.

این دو نوع سنگ شکن هرگز نمی‌ توانند به جای یکدیگر استفاده شوند. زیرا کووید نوعی سنگ شکن ضربه‌ای محسوب می‌ شود که برای تولید کردن شن و ماسه مناسب است و نسبت به دیگر دستگاه‌های مشابه قطعاً استهلاک کمتر و بازدهی بیشتری دارد. در واقع این دستگاه جهت تنظیم کردن دانه‌ها دارای پیچ‌های تنظیم می‌باشد. به این دستگاه سنگ شکن چکشی هم می‌گویند.

این سنگ شکن معمولاً جهت خردایش برخی از مصالح کوهی و رودخانه‌ای که دارای سایز ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر هستند، مناسب می‌باشد. سنگ شکن کووید از یک روتور ساخته شده است که دو الی شش ردیف پره چکش می‌باشد و این پره‌ها با سرعت بسیار بالایی در حل در حال دوران هستند. نقش پره‌ها پرتاب کردن قطعات از قسمت جداره سنگ شکن می‌باشد. یعنی وقتی که روتور حرکت کرده و سنگ‌ها به سمت صندان‌ها و دیواره‌ها پرتاب می‌شوند، عمل خوردایش انجام می‌شود.

 

تفاوت هیدروکن و کووید

 

 

بخوانید: لاستیک نوار نقاله

 

آشنایی با تفاوت هیدروکن و کووید

تفاوت‌های بین این دو را می‌توان در موارد زیر بیان کرد:

  1. نوع سیستم

سنگ شکن‌های هیدروکن برای خرد کردن سنگ‌ها از سیستم هیدرولیکی استفاده می‌کنند. این سیستم یک پمپ هیدرولیکی، یک موتور الکتریکی و چندین سیلندر هیدرولیکی دارد.‌ سنگ شکن با فشار روغن هیدرولیکی به قسمت سیلندرها موجب به حرکت درآمدن قطعات مختلف سنگ شکن خواهد شد. به این ترتیب امکان تنظیم کردن ابعاد سنگ‌های خروجی حفاظت از سنگ شکن و تخلیه سریع مواد گیر افتاده را فراهم خواهد کرد.

سنگ شکن کووید به صورت سیستم مکانیکی می‌باشد که از یک کمربند نقاله، یک موتور الکتریکی، یک فنر، یک میله اتصال و یک چرخ دنده تشکیل شده است.

این سنگ شکن با انتقال دادن نیرو از قسمت موتور به چرخ دنده موجب حرکت فک متحرک به قسمت عقب و جلو خواهد شد، به این ترتیب سنگ‌ها بین دو فک ثابت و متحرک خرد خواهند شد. همچنین فنر با استفاده از میله اتصال می تواند فشار را بر روی قسمت فک متحرک اعمال کند. به این ترتیب اگر مواد سخت به این قسمت وارد شده یا در آنجا گیر کردن موجب خواهد شد، فک متحرک به قسمت عقب بازگردد. به این ترتیب به جرات می‌توان گفت که این دو نوع سنگ شکن در ساختار سیستم کاملاً با هم متفاوت می‌باشند.

یعنی سنگ شکن هیدروکن معمولاً از سیستم هیدرولیکی و با اعمال کردن فشار روغن بر روی سیلندرها کار می‌کند که این ترتیب قطعات مختلف سنگ شکن فعال خواهند شد. اما سیستم فعالیت سنگ شکن کووید به صورت مکانیکی می‌باشد. همین تفاوت موجب شده است که دو نوع سنگ شکن نوع هیدروکن ابعاد خروجی را به درستی تنظیم کند. ولی سنگ شکن کووید نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد و تنها زمانی که سنگ یا مواد سخت وارد سیستم شود، فک متحرک را به سمت عقب باز می‌گرداند.

  1. شکل دستگاه

شکل سنگ شکن کووید به صورت مستطیلی می‌باشد، اما هیدروکن مخروطی شکل می‌باشد و دارای دو قطعه متفاوت به نام کانکیو و منتل است. منتل مخروطی شکل است. که به محوری افقی اتصال دارد و دقیقاً در داخل کانکیو می‌باشد. کانکیو مخروطی شکل می‌باشد و به قابی ثابت اتصال دارد و از سمت بالا به قسمت منتل دستگاه باز می‌شود. به این ترتیب سنگ‌ها نیز از قسمت بالای کانکیو به داخل آن وارد شده و در بین کانکیو و منتل قرار گرفته و خرد می‌شوند. شکل مخروطی هیدروکن موجب شده است که سنگ‌ها کاملا متمرکز و یکنواخت خرد شوند. یعنی به نوعی ابعاد خروجی سنگ‌ها در این دستگاه قابل تنظیم می‌باشد.

سنگ شکن کووید وی شکل است و دو قطعه فک ثابت و فک متحرک دارد. این فک‌ها فولادی می‌باشند. فک متحرک به چرخ دنده اتصال دارد و در عقب و جلو حرکت می‌کند، فک ثابت نیز فولادی می‌باشد و به قابی کاملاً ثابت اتصال دارد. این قسمت بالای فک متحرک نصب شده است. سنگ‌ها از قسمت بالای فک ثابت به داخل دستگاه وارد شده، سپس بین دو فک قرار گرفته و خرد می‌شوند. شکل خاص این نوع از فک‌ها موجب شده است تا کلیه سنگ‌ها به صورت پراکنده و نامنظم خرد شوند، یعنی دستگاه به هیچ وجه ابعاد خروجی سنگ‌ها را کنترل نمی‌کند.

  1. کاربرد دستگاه

هیدروکن و کووید جهت خرد کردن انواع سنگ‌ها استفاده می‌شود، اما کاربرد آنها نیز در صنایع مختلف معدنی کاملاً متفاوت می‌باشد. یعنی نوع هیدروکن جهت تولید کردن ماسه و شن در ابعاد متفاوت مناسب می‌باشد. اما کووید برای خردایش سنگ‌های بسیار مستحکم و سخت مناسب است. این تفاوت در کاربرد و نوع سنگ شکن به علت تفاوت موجود در شکل آنها نحوه خردایش و سیستم آن می‌باشد.

زیرا شکل مخروطی در هیدروکن موجب می‌شود سنگ‌ها کاملاً یکنواخت خرد شوند. به این ترتیب برای تولید کردن ماسه و شن‌ها در ابعاد مختلف مناسب است که برای ساختن آسفالت، بتن و برخی دیگر از مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.

هیدروکن هم در مرحله نخست و هم مرحله ثانویه خردایش استفاده می‌شود و می‌تواند انواع سنگ‌ها با سختی کم یا متوسط را خرد کند.

وی شکل بودن کووید موجب خرد شدن سنگ‌ها به صورت نامنظم خواهد شد. به این ترتیب سنگ‌های خروجی اندازه یکسانی ندارند، این دستگاه خرد کردن انواع سنگ‌های مستحکم و سخت را انجام می‌دهد. به همین دلیل جهت استخراج کردن سنگ‌های قیمتی، فلزات، انواع سنگ‌های زینتی و غیره کاربرد دارد و در مرحله نخست خردایش استفاده می‌شود.

 

تفاوت هیدروکن و کووید

 

مراحل خردایش

خردایش سنگ‌ها از مراحل اصلی جهت استخراج و فرآوری انواع مواد معدنی می‌باشد. که در واقع هدف آن کاهش دادن اندازه سنگ‌ها و تبدیل کردن آنها به قطعات کوچک‌تر می‌باشد. این مرحله می‌تواند در چندین گزینه زیر خلاصه شود:

  • خردایش اولیه

در این مرحله سنگ‌های سنگین و درشت که استخراج شده‌اند، به قطعاتی کاملاً کوچک‌تر تبدیل خواهند شد تا حمل و نقل آنها آسان باشد. این مرحله با استفاده از سنگ شکن‌هایی انجام می‌شود که قدرت و ظرفیت خردایش بالایی دارند.

  • خردایش ثانویه

در این مرحله سنگ‌هایی که در مرحله نخست کوچک‌تر شده‌اند، جهت خرد شدن بیشتر وارد شکن خواهند شد. این مرحله نیز از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که دارای قدرت خردکنندگی و ظرفیت متوسط هستند.

  • خردایش ثالثیه ‌

در خردایش ثالثیه سنگ هایی که از مرحله ثانویه به دست آمده اند، باز هم به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده، وارد مرحله نهایی یعنی جداسازی آسیاب کردن و غیره انتقال داده می‌شوند. این مرحله نیز با استفاده از آن دستگاه‌هایی انجام می‌شود که قدرت و ظرفیت خردکنندگی پایینی دارند.

هر دو نوع سنگ شکن کووید و هیدروکن در مرحله خردایش کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند، یعنی نوع هیدروکن در مرحله اولیه و ثانویه استفاده می‌شود اما کووید به علت ساختار خودش به طور معمول در مرحله اولیه استفاده می‌شود و قطعاً مواد خروجی از آنها با یکدیگر تفاوت زیادی خواهد داشت.

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال تفاوت هیدروکن و کووید در چیست؟ پاسخ داده شد. به صورت کلی، هیدروکن و کووید دو مفهوم متفاوت هستند. هیدروکن یک نوع سنگ شکن است که برای خرد کردن مواد معدنی و سنگ به کار می‌رود. سنگ شکن کووید یک نوع دستگاه خردکننده سنگ می باشد.

Rate this post