خانه » اسکرو لوله ای چیست؟

اسکرو لوله ای چیست؟

آشنایی با اسکرو لوله‌ ای

اسکرو لوله ای چیست؟ کانوایر شیبدار یا اسکرو لوله‌ ای به نوعی دستگاه حمل و نقل برخی مواد فله‌ ای گفته می‌ شود که با استفاده کردن از آن یک توری یا لوله می‌ تواند کلیه مواد مورد نظر را از قسمتی به قسمت دیگر انتقال دهد. این کانوایرها با زوایای مختلفی از صفحات افقی قرار گرفته و موجب کاهش یافتن فضا و هم چنین افزایش یافتن کارایی در خصوص حمل و نقل خواهند شد. به این ترتیب با استفاده کردن از این وسیله به ظاهر ساده شما می‌ توانید در کارخارجات تولیدی مختلف مواد فله‌ ای را به آسانی جابجا کنید. در این مقاله اسکرو لوله‌ ای را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با اسکرو لوله‌ ای

گفتیم که کانوایر شیبدار یا اسکرو لوله‌ ای نوعی مکانیزم می‌ باشد که از یک پیچ هلیکال چرخان به نام فلایتنینگ تشکیل شده است که در داخل یک کانال یو شکل قرار دارد، به این ترتیب می‌ تواند مواد دانه‌ ای پودر و حتی مایعات را به آسانی حمل و جابجا کند. این دستگاه کاربردی در صنایع مختلف حمل و نقل که به صورت انبوه هستند، کاربرد فراوانی دارد. اسکرو لوله‌ ای می‌ تواند به صورت مورب، افقی یا عمودی استفاده شود و سادگی طراحی در آن این اجازه را می‌ دهد تا در صنایع مختلفی به کار برده شود، چون علاوه بر حمل کردن گراانول، دانه‌ ها، پودر و پرز حتی می‌ تواند به عنوان نوعی سیستم نوار نقاله و مخلوط کننده بطری استفاده شود. اسکرو لوله‌ ای‌ های کوچک برای حرکت دادن بتن و مواد غیر جریانی عملکرد بسیار خوبی دارد، اما نوع بزرگ تر آن ها معمولاً در صنعت کشاورزی قابل استفاده است.

اسکرو لوله ای چیست؟

روش‌ های ساخت کانوایر شیبدار

برای ساخت کانوایر شیبدار یا اسکرو لوله‌ ای نکات زیر حتماً باید مورد توجه قرار بگیرند:

  • مشخصات مواد قابل حمل

در ابتدا باید شما ماده مورد نظر را که قرار است با اسکرو لوله‌ ای حمل کنید، مشخص کرده باشید. این مواد ممکن است چگالی خالص، اندازه بیشینه ذرات، رطوبت، ویسکوزیته، دما و غیره متفاوتی با یک دیگر داشته باشند. به همین دلیل شما با توجه به مشخصات ماده مورد نظرتان می‌ توانید نوع کانوایر افقی، عمودی یا مورب را بسازید.

  • اندازه و سرعت اسکرو لوله‌ ای

سرعت و اندازه کانوایر مطابق با ظرفیت آن محاسبه می‌ شود، یعنی این ظرفیت حتماً باید بر حسب حجم یا وزن ماده در واحد زمانی مشخص و مانند متر مکعب بر ساعت یا کیلوگرم بر ساعت اندازه‌گیری شود. هم چنین سرعت اسکرو لوله‌ ای باید بر اساس ثانیه بر فوت در هر دقیقه مورد محاسبه قرار بگیرد.

  • محاسبه توان موتور

مورد بعدی محاسبه کردن توان موتور اسکرو لوله‌ ای می‌ باشد. توان موتوری نیز بر حسب اسب بخار یا وات اندازه‌ گیری شده و به مواردی مانند افت فشار، شیب، اصطکاک و جریان مواد بستگی دارد.

  • مقداری گشتاور مورد نیاز

در مرحله بعدی باید مقدار گشتاور مورد نیاز را برای هر کدام از قطعات اسکرو لوله‌ ای با دقت بررسی کنید. گشتاور نیز بر حسب فوت، نیوتن متر یا پوند اندازه‌ گیری می‌ شود و بستگی به جنس و نوع قطعات کانوایر دارد.

قطعات کانوایر

قطعات کانوایر یا اسکرو لوله‌ ای را باید به درستی انتخاب کنید که شامل موتور، گیربکس، بلبرینگ، توری، لوله، پیچ، کاسه، ورودی و خروجی شفت و غیره می‌ باشد.

ویژگی‌ های ساخت کانوایر

ویژگی‌ های ساخت اسکرو شیب‌دار بسیار متعدد هستند که عبارتند از:

  1. زاویه شیب

زاویه شیب در کانوایر حتماً باید با توجه به شرایط ماده حمل شده، طول مسیر، ظرفیت مورد نیاز و نوع مواد قابل حمل انتخاب شود، یعنی هر چه که زاویه شیب در این وسیله بیش تر باشد، به همان نسبت ظرفیت حمل کم تر خواهد بود، مثلاً اگر یک اسکرو لوله‌ ای دارای ۱۵ درجه شیب است، ۷۵ درصد ظرفیت افقی دارد، اما اگر این شیب ۲۵ درجه باشد، ۵۰ درصد ظرفیت افقی خواهد داشت.

  1. فاصله بین تراف و اسکرو

فاصله‌ ای که بین تراف و اسکرو وجود دارد، حتماً باید از حالت افقی آن کم تر باشد، به این ترتیب از سقوط کردن مواد مورد نظر به سمت عقب پیشگیری می‌ شود. هم چنین فاصله مورد نظر به اندازه و نوع مواد خم شده نیز بستگی خواهد داشت، یعنی برای مواد روان و ریز ما به فاصله بسیار کم تری در اسکرو نیازمند هستیم.

  1. سرعت اسکرو

در داخل اسکرو سرعت حتماً باید از حالت افقی بیش تر باشد، به این ترتیب مواد مورد نظر به قسمت جلو هدایت شده و از حرکت آن ها به سمت عقب پیشگیری خواهد شد. این سرعت به شرایط ماده و نوع ماده قابل حمل بستگی دارد و برای آن دسته از موادی که سبک هستند، قطعاً سرعت بالاتر خواهد بود.

همچنین بخوانید | چکش کوبیت 120

فاصله پیچ‌ های اسکرو لوله ای

فاصله پیچ‌ های اسکرو لوله ای

فاصله پیچ‌ ها در اسکرو باید از حالت افقی ک متر باشد تا یک زاویه نسبی بین ماده و پیچ ایجاد شود.

نوع تراف

تراف در اسکرو لوله‌ ای می‌ تواند به صورت نیمه استوانه‌ ای یا استوانه‌ ای باشد که نوع استوانه‌ ای معمولاً برای مواد سبک، روان و نوع نیمه استوانه‌ ای برای مواد چسبنده و سنگین مناسب است.

انواع شیب در کانوایر

در داخل کانوایرها شیب‌ های متفاوتی به کار برده می‌ شود که شما ابتدا باید متناسب با نوع محصول و هم چنین کاربردتان شیب مورد نظر را انتخاب کنید که عبارتند از:

  1. شیب یو شکل

این نوع از شیب‌ ها بسیار ساده، اقتصادی و قابل دسترس می‌ باشد. می‌ توانند بین ۱۰ الی ۲۰ درجه مورد استفاده قرار بگیرند.

  1. شیب لوله‌ ای

این نوع شیب‌ ها جهت حمل کردن گرد و غبار، مواد خاکستری و یا دیگر موادی که برای محیط زیست مضر می‌ باشد، استفاده می‌ کنند.

  1. اسکرو بدون شفت

این نوع از اسکروها معمولاً دارای یک پیچ به صورت مارپیچی یا تکی هستند و هیچ گونه شفت مرکزی در آن وجود ندارد، به طور معمول نیز جهت حمل کردن مواد چسبنده و خمیری استفاده می‌ شود.

  1. شیب عمودی

اسکرو عمودی به علت شیب بالای خود فضای بسیار کمی را اشغال خواهد کرد، بنابراین جهت حمل کردن موادی مناسب است که نیاز به سرعت بالا دارند.

  1. شیب انعطاف پذیر

این نوع از شیب‌ ها برای حمل کردن مواد نیمه خشک و خشک مناسب است که معمولاً از مسیرهای سخت و پیچیده عبور می‌ کنند.

درجه مناسب در انواع شیب‌ ها

در اسکرو کانویر معمولا شیب‌ ها با درجات مختلفی در نظر گرفته می‌ شوند که رایج‌ ترین این درجات عبارتند از:

  • شیب تا ۱۰ درجه

جهت طراحی کردن شیب در اسکرو باید به عوامل از جمله زاویه شیب توجه داشت، به طور مثال شیب‌ های با زاویه ۱۰ درجه نمی‌ توانند تاثیر زیادی بر روی ظرفیت حمل داشته باشند.

  • شیب ۱۰ تا ۲۰ درجه

اسکرو کانوایرها به صورت مورب، عمودی یا افقی کار می‌ کنند که در بین آنها نوع مورب دارای شیب ۱۰ الی ۲۰ درجه می‌ باشد که در چنین حالتی اسکرو می‌ تواند با استفاده کردن از نیروی جاذبه به قسمت پایین به حرکت در بیاید.

  • شیب ۲۰ تا ۳۰ درجه

شیبی که بین ۲۰ تا ۳۰ درجه باشد، چند مزیت خوب دارد، مثلاً این زاویه می‌ تواند به اسکرو لوله‌ ای اجازه دهد تا مواد فله‌ ای مورد نظر را با بهره‌ وری و سرعت بیش تری انتقال دهد. در نهایت نیز کمک می‌ کند تا اسکرو فضای کمی را اشغال کند و حتی هزینه‌ های نگه داری و نصب آن نیز کم تر باشد، علاوه بر آن که زاویه مناسب جهت انتقال دادن مواد چسبنده، مرطوب و خشک ایجاد می‌ شود.

  • شیب ۳۰ تا ۴۵ درجه

شیب اسکرو باید در حداقل خود قرار بگیرد، چون هر چه که شیب افزایش پیدا کند، بازدهی دستگاه کاهش می‌ یابد و به سرعت و توان بیش تری نیاز خواهد داشت، بنابراین برای شیب‌ های ۳۰ الی ۴۵ درجه پیشنهاد ما این است که از پیچ‌ های ضعیف و لوله‌ های تو خالی که دارای قطر بیرونی بزرگ تری هستند، استفاده شود.

Rate this post